Pagina 1 van 1

Spijkerbanden ATB

Geplaatst: 20 dec 2009 14:43
door tony
Wie weet waar je spijkerbanden voor de ATB kan kopen

Geplaatst: 20 dec 2009 14:47
door tomkolkman
Bij de meeste webwinkels en FM wel. Anders zijn ze altijd te bestellen.

Geplaatst: 20 dec 2009 15:35
door dearhunter
Rose de. die heeft ze zeker.

Geplaatst: 20 dec 2009 16:34
door pim3
Sure dat je die wil hebben? Zijn bedoeld om op ijs te fietsen, niet in de sneeuw he ;)!

Geplaatst: 22 dec 2009 15:24
door wolfgram
idd spikes hebben alleen zin op het ijs. Hier kunnen ze in steken. In sneeuw kan het rubber profiel wel in steken.

(Thialf is niet blij met bikes op de baan.........)

Geplaatst: 22 dec 2009 20:58
door optico
Als ik er even eigenwijs tussendoor mag fietsen. Hieronder een linkje naar "sneeuwbanden". Volgens mij hebben deze echt spikes maar wel op een iets andere plek als typische ijs banden. Houdt er wel rekening mee dat spikes op asvalt wel veel lawaai maken!

Als je iets aanschaft, ben ik wel heel benieuwd naar je ervaring.

Sneeuwband

Succes,

fiets.nl

Geplaatst: 23 dec 2009 14:01
door wouterfiets
Bijna een jaar geleden hebben we met spikes gereden, zie http://www.fiets.nl/news.asp?newsid=2170&newsCatId=2

Groet!
Wouter

Geplaatst: 23 dec 2009 14:55
door optico
Gaaf!

Hoe rijden ze op de weg? Ik bedoel, stel ik zou door de sneeuw naar m'n werk willen gaan. Moet er dan ook veel sneeuw liggen (en of ijs) of rijden zo ook goed op stukken asvalt?
Is er eigenlijk een verschil als je ze in de sneeuw gebruikt?

Groet,

Geplaatst: 24 dec 2009 13:46
door sevenmountains
Schwalbe heeft volgens mij een band in hun assortiment die daarvoor gemaakt is. Uiteraard kan je ook zelf aan de gang door iedere nop van binnen door te boren en te voorzien van een spaanplaat schroefje

Geplaatst: 20 feb 2010 02:24
door tjaardbreeuwer
Op de weg rijden spikes langzaam. Maar een gebroken heup is ook langzaam.

Inderdaad kun je kiezen voor een model met spikes alleen in de zij noppen.

Als je op de weg will fietsen moet je carbide spikes nemen en absoluut geen zelf gemaakte banden. Let op hoeveel studs en waar ze zitten.

In zachte sneeuw heb je geen studs nodig. Als het echter aangestampt word en een beetje gesmolten is krijg je juist op de bochten een beetje ijs.

In dat geval helpen zelfgemaakte banden beter: die hebben een grover profiel noppen en langere schroven ipv korte studs. Nooit op de weg rijd hiermee!

Geplaatst: 21 feb 2010 12:57
door phicoh
tjaardbreeuwer schreef:Op de weg rijden spikes langzaam. Maar een gebroken heup is ook langzaam.

Inderdaad kun je kiezen voor een model met spikes alleen in de zij noppen.

Als je op de weg will fietsen moet je carbide spikes nemen en absoluut geen zelf gemaakte banden. Let op hoeveel studs en waar ze zitten.

In zachte sneeuw heb je geen studs nodig. Als het echter aangestampt word en een beetje gesmolten is krijg je juist op de bochten een beetje ijs.

In dat geval helpen zelfgemaakte banden beter: die hebben een grover profiel noppen en langere schroven ipv korte studs. Nooit op de weg rijd hiermee!


Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat Schwalbe Ice Spiker gereden, en mijn ervaring is dat ze het prima doen op sneeuw een ijs. Je houdt altijd controle over je fiets.

Op de weg. Je hebt weinig grip of asfalt. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik ga toch maar
langzamer door bochten dan normaal.

De spikes zijn zo klein dat dat nauwelijks effect heeft op asfalt, behalve dan dat het behoorlijk herrie maakt.

Maar het noppen profiel remt wel behoorlijk. Maar dat is niet anders dan met iedere andere band met een grof profiel.

Wat echt behoorlijk remt, is een relatief zachte ondergrond met bijv. bladeren. Daar prikken die noppen zo in dat het bijna lijkt alsof je stil staat.

Geplaatst: 28 mei 2010 23:46
door noname
Optico schreef:Gaaf!

Hoe rijden ze op de weg? Ik bedoel, stel ik zou door de sneeuw naar m'n werk willen gaan. Moet er dan ook veel sneeuw liggen (en of ijs) of rijden zo ook goed op stukken asvalt?
Is er eigenlijk een verschil als je ze in de sneeuw gebruikt?

Groet,


Spike banden op asfalt rijden OK, ze zijn wat zwaarder dus dat merk je bij het wegrijden, ook remmen vraagt gewenning. Met een spikeband op het voorwiel krijg je al een stuk meer grip en voorspelbaarheid in de bochten. Spikebanden hebben vaak rubber wat meer geschikt is in koud weer dus werken ze beter in de sneeuw. Vaak heb je onder de sneeuw ijs dus heb je ook voordeel van een spikeband. Als ik in NL zou wonen zou ik denk ik niet zo gauw spikebanden aanschaffen....