Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

FAQ Nieuwe racefiets kopen

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 11 dec 2009 05:19

Op dit forum verwelkomen we vrijwel dagelijks nieuwe leden die veelal maar één 1e post plaatsen:
“advies gevraagd voor nieuwe fiets”.

Dit topic is bedoeld je enigszins op weg te helpen, maar zal zeker niet voor iedereen alle vragen te beantwoorden.

Inhoudsopgave:
Stappenplan Fiets advies
Tips voor je begint
Geometrie
Frame
Groepset
Wielen
Overige onderdelen
Merken
Passie?
Dankbetuigingen


Stappenplan fiets advies:
1. *spam* :) Dit forum is een erg gezellige groep mensen die ook regelmatig eens samen een ritje maken. Stel jezelf eens voor in Het Stel-je-eens-voor-Topic
2. Als je een specifieke vraag hebt over een bepaald onderdeel wat je op je nieuwe fiets wil hebben, is er een kans van 95% dat op dit forum het antwoord te vinden is via de Zoek-functie
3. Lees de rest van deze FAQ :)
4. Het spreekt natuurlijk voor zich dat bovenstaande stappen niet alle vragen kunnen beantwoorden. Ieder mens is uniek en dat geldt ook voor iedere fietser. Open dus gerust een topic onder dit subforum “Nieuwe racefiets kopen”. Denk alleen vooraf na over een aantal zaken en probeer de volgende vragen te beantwoorden in je startpost
a. Wat is je lichaamsbouw (lengte, gewicht)?
b. Wat wil je met de fiets gaan doen? (toeren, criteriums, klimmen, etc)
c. Hoe hoog is het budget dat je uit wil geven aan de fiets?
d. Wat vind je zelf belangrijk met betrekking tot je fiets? (gewicht, uitstraling, comfort, etc)


Tips voor je begint
-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of aan ons :))!

Geometrie
Hoe goedkoop of duur, hoe gammel of exotisch je fiets ook is, één aspect van je nieuwe fiets is belangrijker dan de rest. Koop de goede maat en zorg dat deze goed afgesteld wordt!

Veel beginnende fietsers denken dat vooral of zelfs alleen de lengte van de zitbuis (op basis van de BBL) van belang is. Echter, minstens zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis (op basis van de romp- en armlengte). En om de juiste zithouding op de fiets te verkrijgen (diepe, wedstrijdgerichte zit, of wat meer rechtop voor de toerders) is het van belang om ook te kijken naar de lengte van de balhoofdbuis!
Een goed passende en afgestelde fiets zorgt voor:
-meer comfort
-het voorkomen van blessures
-en voor een betere/hogere fietssnelheid

(kortom meer fietsplezier!)

Een vakkundige fietsmaker kan je hierbij helpen (eventueel met een meetsysteem). Thuis kun je dit ook doen met bijvoorbeeld de Fit calculator van competitivecyclist.com

Wie meer over framegeometrie wil lezen moet eens kijken naar het verhaal van Amclassic-fan in het Geometrie tabellen lezen topic.

Het verdient absoluut de aanbeveling voor het afstellen van je 1e fiets naar een vakkundige fietsenmaker te gaan!

Frame
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan kun je misschien eerder naar een fiets gaan kijken van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Een stijf frame zorgt er voor dat je energie efficient wordt omgezet in snelheid en voor een strak stuurgedrag.

Het frame kan bestaan uit voornamelijk 4 materialen:
Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.
Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.
Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.
Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.

Wil je meer lezen over Aluminium, staal, carbon of titanium? Neem eens rustig de tijd om deze webpagina door te lezen; http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groepset
De groepen van een racefiets bestaan uit de volgende onderdelen:
Ketting,tandwielen,remmen,shifters,achterderailleur,voorderailleur en de
crankset incl. trapas.
De meeste gebruikte en bekendste groepen zijn die van Shimano Campagnolo en SRAM.
Hier onder een overzicht per merk van laag naar hoog(kwaliteit/prijs):

Shimano..................Campagnolo............SRAM
Sora.........................................................
Tiagra.......................................................
................................................................Apex
105...........................Veloce......................Rival
Ultegra......................Centaur/Athena.........
................................Chorus......................Force
Dura Ace (Di2*).........(Super) Record..........Red

*Di2 is de electronische variant

De groepen onderscheiden zich vaak in gewicht, ook met het schakelen merk je veel verschil. Vooral als er veel druk op de ketting staat(als je hard rijdt, of als je bergop rijdt en wilt schakelen). Als je recreatief wilt fietsen zorg dan dat je fiets minimaal met Tiagra of 105 afgemonteerd is. En als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik toch minimal Ultegra aanraden. De profs rijden overigens bijna allemaal met Dura Ace, Super Record of Red.

Wil je meer weten? Lees de FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM in het Onderdelen & accessoires subforum

Veel starters vragen zich ook af of zij een triple of compact op hun fiets moeten laten monteren. In dit Compact of Triple topic komen alle voor en tegen argumenten langs.

Wielen
Ook in wielen is er keuze te over. Aluminium of carbon, clincher of tubes, 200 euro of 2000 euro.
Veel geadviseerde wielen (aanvulling gewenst):
0 tot 300 euro: fulcrum racing 5
300 tot 600 euro: fulcrum racing 3, Easton EA90SL, Campagnolo Eurus, Campagnolo Neutron, Shimano WH-7850 C24 CL
600 tot 1000: fulcrum racing 1/zero
1000 tot oneindig: Lightweights
Voor de zwaargewichten; Easton circuit/EA70 of een set (door een vakman!) handgespaakte Dtswiss wielen of Mavic Open pro’s/CXP33’s
Let bij aanschaf van losse wielen wel op dat je de body hebt die bij de groepset van je fiets past.

Overige onderdelen
Niets is zo persoonlijk als zadels, stuurtjes etc. Ga kijken bij je fietsenmaker, probeer wat uit en ga er mee rijden.

Zadel,
Het zadel is een erg persoonlijk onderdeel. Dit verschilt per persoon. Want de 1 heeft liever een zacht zadel terwijl de ander juist weer prettiger op een hard zadel zit. Let wel op dat je goed zit want dit voorkomt klachten aan het zitvlak. Vaak zijn de zadels die al gemonteerd zitten van redelijke kwaliteit dus probeer eerst die goed uit, bevalt deze niet kan je altijd nog een andere monteren.

Pedalen,
Als u een nieuwe racefiets aanschaft worden deze meestal geleverd zonder pedalen. Dit komt omdat pedalen wederom een erg persoonlijk onderdeel zijn. Wel is het aan te raden een pedaal aan te kiezen waarbij de schoen vast zit aan het pedaal, hierdoor is de krachtoverbrenging velen malen beter dan een pedaal waar dit niet het geval is. Dit komt omdat je de pedalen dan niet alleen naar beneden duwt maar ook omhoog kunt trekken.
Tegenwoordig krijg je bij pedalen een plaatje dat je onder je raceschoen moet bevestigen. Hiermee kan je de schoen vast in het pedaal klikken, en om je voet weer los te klikken beweeg je met je hak naar buiten.
De meest voorkomende pedalen tegenwoordig zijn Look Keo, Shimano spd(-sl) en Speedplay pedalen
Zorg er wel voor dat je voet nog wel wat spelling heeft, anders krijg je binnen no time last van je voet. En als je voor de 1e keer op klikpedalen rijdt zal dit erg wennen zijn, vergeet daarom NIET op tijd uit te klikken als je plotseling moet remmen/stilstaan want voor je het weet lig je op de grond met fiets en al.


Merken
Hieronder vind je een overzicht van gerenommeerde fietsfabrikanten (aanvulling altijd welkom!):

- Basso (It)
- Beone (nl)
- Bianchi (it)
- BMC (S)
- Bulls (D)
- Cannondale (USA)
- Canyon (D)
- Cervelo (Ca)
- Colnago (It)
- Cube (D)
- De Rosa (It)
- Duell (NL)
- Eddy Merckx (B)
- Focus (D)
- Fondriest(It)
- Gazelle (NL)
- Giant (TW)
- Guerchiotti (It)
- Haibike (D)
- Jan Janssen (NL)
- Koga Miyata (NL)
- Kona (USA)
- Kuota (It)
- Litespeed (USA)
- Look (F)
- Merida (Taiw)
- Orbea (Esp)
- Pinarello (It)
- Ridley (B)
- Red bull (D)
- Scott (USA)
- Sensa (NL)
- Specialized (USA)
- Stevens (D)
- Storck (D)
- Trek (USA)
- Wilier (It)


Tot slot; Fietsen is een passie, een gevoel
Dus als je helemaal weg bent van een fiets....zeg ik....gewoon kopen!!!

Dankbetuigingen
Deze FAQ is tot stand gekomen door veel input van diverse forumleden. In het bijzonder dank aan Eric_V waar ik veel tips van heb mogen overnemen in bovenstaand verhaal
Laatst gewijzigd door frenkie op 17 jan 2012 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 02 jan 2010 16:24

Ik vind dat Gazelle en JJ wel genoemd mogen worden bij de overige merken. ;)

Verder zou ik bij de materiaal (frame) toelichting iets melden over dat staal en titanium minder geschikt zijn voor wedstrijden, dan alu en/of carbon.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 04 jan 2010 12:58

Corniel schreef:Ik vind dat Gazelle en JJ wel genoemd mogen worden bij de overige merken. ;)

Verder zou ik bij de materiaal (frame) toelichting iets melden over dat staal en titanium minder geschikt zijn voor wedstrijden, dan alu en/of carbon.


Hollandse Glorie toegevoegd. Waarom is staal en titanium minder geschikt voor wedstrijden? Bedoel je dan met het oog op vervangingskosten? Of meer de eigenschappen zoals stijfheid etc?
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 04 jan 2010 13:13

frenkie schreef:Op dit forum verwelkomen we vrijwel dagelijks nieuwe leden die veelal maar één 1e post plaatsen:
“advies gevraagd voor nieuwe fiets”.

Dit topic is bedoeld je enigszins op weg te helpen, maar zal zeker niet voor iedereen alle vragen te beantwoorden.

Inhoudsopgave:
Stappenplan Fiets advies
Tips voor je begint
Geometrie
Frame
Groepset
Wielen
Overige onderdelen
Merken
Passie?
Dankbetuigingen


Stappenplan fiets advies:
1. *spam* :) Dit forum is een erg gezellige groep mensen die ook regelmatig eens samen een ritje maken. Stel jezelf eens voor in Het Stel-je-eens-voor-Topic
2. Als je een specifieke vraag hebt over een bepaald onderdeel wat je op je nieuwe fiets wil hebben, is er een kans van 95% dat op dit forum het antwoord te vinden is via de Zoek-functie
3. Lees de rest van deze FAQ :)
4. Het spreekt natuurlijk voor zich dat bovenstaande stappen niet alle vragen kunnen beantwoorden. Ieder mens is uniek en dat geldt ook voor iedere fietser. Open dus gerust een topic onder dit subforum “Nieuwe racefiets kopen”. Denk alleen vooraf na over een aantal zaken en probeer de volgende vragen te beantwoorden in je startpost
a. Wat is je lichaamsbouw (lengte, gewicht)?
b. Wat wil je met de fiets gaan doen? (toeren, criteriums, klimmen, etc)
c. Hoe hoog is het budget dat je uit wil geven aan de fiets?
d. Wat vind je zelf belangrijk met betrekking tot je fiets? (gewicht, uitstraling, comfort, etc)


Tips voor je begint
-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of aan ons :))!

Geometrie
Hoe goedkoop of duur, hoe gammel of exotisch je fiets ook is, één aspect van je nieuwe fiets is belangrijker dan de rest. Koop de goede maat en zorg dat deze goed afgesteld wordt!

Veel beginnende fietsers denken dat vooral of zelfs alleen de lengte van de zitbuis (op basis van de BBL) van belang is. Echter, minstens zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis (op basis van de romp- en armlengte). En om de juiste zithouding op de fiets te verkrijgen (diepe, wedstrijdgerichte zit, of wat meer rechtop voor de toerders) is het van belang om ook te kijken naar de lengte van de balhoofdbuis!
Een goed passende en afgestelde fiets zorgt voor:
-meer comfort
-het voorkomen van blessures
-en voor een betere/hogere fietssnelheid

(kortom meer fietsplezier!)

Een vakkundige fietsmaker kan je hierbij helpen (eventueel met een meetsysteem). Thuis kun je dit ook doen met bijvoorbeeld de Fit calculator van competitivecyclist.com

Wie meer over framegeometrie wil lezen moet eens kijken naar het verhaal van Amclassic-fan in het Geometrie tabellen lezen topic.

Het verdient absoluut de aanbeveling voor het afstellen van je 1e fiets naar een vakkundige fietsenmaker te gaan!

Frame
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan kun je misschien eerder naar een fiets gaan kijken van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Een stijf frame zorgt er voor dat je energie efficient wordt omgezet in snelheid en voor een strak stuurgedrag.

Het frame kan bestaan uit voornamelijk 4 materialen:
Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.
Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.
Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.
Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.

Wil je meer lezen over Aluminium, staal, carbon of titanium? Neem eens rustig de tijd om deze webpagina door te lezen; http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm

Groepset
De groepen van een racefiets bestaan uit de volgende onderdelen:
Ketting,tandwielen,remmen,shifters,achterderailleur,voorderailleur en de
crankset incl. trapas.
De meeste gebruikte en bekendste groepen zijn die van Shimano Campagnolo en SRAM.
Hier onder een overzicht van laag naar hoog(kwaliteit/prijs):
Shimano....................Campagnolo...............Sram
Sora................................Veloce
Tiagra..............................Centaur
105..................................Athena....................Rival
Ultegra............................Chorus...................Force
Dura Ace..........................Record..................Red
Dura Ace Di2.....................Super Record

De groepen onderscheiden zich vaak in gewicht, ook met het schakelen merk je veel verschil. Vooral als er veel druk op de ketting staat(als je hard rijdt, of als je bergop rijdt en wilt schakelen). Als je recreatief wilt fietsen zorg dan dat je fiets minimaal met Tiagra of 105 afgemonteerd is. En als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik toch minimal Ultegra aanraden. De profs rijden overigens bijna allemaal met Dura Ace, Super Record of Red.

Wil je meer weten? Lees de FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM in het Onderdelen & accessoires subforum

Veel starters vragen zich ook af of zij een triple of compact op hun fiets moeten laten monteren. In dit Compact of Triple topic komen alle voor en tegen argumenten langs.

Wielen
Ook in wielen is er keuze te over. Aluminium of carbon, clincher of tubes, 200 euro of 2000 euro.
Veel geadviseerde wielen (aanvulling gewenst):
0 tot 300 euro: fulcrum racing 5
300 tot 600 euro: fulcrum racing 3, Easton EA90SL, Campagnolo Eurus, Campagnolo Neutron, Shimano WH-7850 C24 CL
600 tot 1000: fulcrum racing 1/zero
1000 tot oneindig: Lightweights
Voor de zwaargewichten; Easton circuit/EA70 of een set (door een vakman!) handgespaakte Dtswiss wielen of Mavic Open pro’s/CXP33’s
Let bij aanschaf van losse wielen wel op dat je de body hebt die bij de groepset van je fiets past.

Overige onderdelen
Niets is zo persoonlijk als zadels, stuurtjes etc. Ga kijken bij je fietsenmaker, probeer wat uit en ga er mee rijden.

Zadel,
Het zadel is een erg persoonlijk onderdeel. Dit verschilt per persoon. Want de 1 heeft liever een zacht zadel terwijl de ander juist weer prettiger op een hard zadel zit. Let wel op dat je goed zit want dit voorkomt klachten aan het zitvlak. Vaak zijn de zadels die al gemonteerd zitten van redelijke kwaliteit dus probeer eerst die goed uit, bevalt deze niet kan je altijd nog een andere monteren.

Pedalen,
Als u een nieuwe racefiets aanschaft worden deze meestal geleverd zonder pedalen. Dit komt omdat pedalen wederom een erg persoonlijk onderdeel zijn. Wel is het aan te raden een pedaal aan te kiezen waarbij de schoen vast zit aan het pedaal, hierdoor is de krachtoverbrenging velen malen beter dan een pedaal waar dit niet het geval is. Dit komt omdat je de pedalen dan niet alleen naar beneden duwt maar ook omhoog kunt trekken.
Tegenwoordig krijg je bij pedalen een plaatje dat je onder je raceschoen moet bevestigen. Hiermee kan je de schoen vast in het pedaal klikken, en om je voet weer los te klikken beweeg je met je hak naar buiten.
De meest voorkomende pedalen tegenwoordig zijn Look Keo, Shimano spd(-sl) en Speedplay pedalen
Zorg er wel voor dat je voet nog wel wat spelling heeft, anders krijg je binnen no time last van je voet. En als je voor de 1e keer op klikpedalen rijdt zal dit erg wennen zijn, vergeet daarom NIET op tijd uit te klikken als je plotseling moet remmen/stilstaan want voor je het weet lig je op de grond met fiets en al.


Merken
Gijs01 maakt in december 2009 het volgende merkenoverzicht. Wellicht dat jou mening over sommige merken iets afwijkt, maar voor een nieuwkomer in de fietswereld is dit een overzicht een goed uitgangspunt.

Italiaanse modellen:
- Colnago
- Pinarello
- De Rosa
- Bianchi
- Wilier
- Kuota

maar er zijn veel meer Italiaanse merken, ik denk wel 50, zoals Guerchiotti, Basso. Ook leuk, de Cucchietti van DJ Roeleven in het boek de Nieuwe fiets...

Hightecbikes
- Cervelo
- BMC
- Scott
- Cannondale

Grote fabrikanten met ook goede startersfietsen
- Trek
- Specialized
- Giant

(Duitse) prijsvechters:
- Bulls
- Red bull
- Canyon
- Haibike
- Focus
- Cube
- Stevens

Hollandse Glorie:
- Jan Janssen
- Gazelle
- Koga Miyata

Overige merken
- Ridley (B)
- Eddy Merckx (B)
- Look (F)
- Orbea (Esp)

Titanium merken:
- Litespeed
- Moots
- Merlin
- Van Nicholas


Tot slot; Fietsen is een passie, een gevoel
Dus als je helemaal weg bent van een fiets....zeg ik....gewoon kopen!!!

Dankbetuigingen
Deze FAQ is tot stand gekomen door veel input van diverse forumleden. In het bijzonder dank aan Eric_V waar ik veel tips van heb mogen overnemen in bovenstaand verhaal


Prima stuk hele goede uitleg, alleen mis wel het merk storck bij de hightecbikes, er zullen vast en zeker nog wel een paar merken zijn, maar dit was vooral het merk wat ik miste.

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 04 jan 2010 13:21

Record en super record kunnen naast elkaar. Di2 is een klasse apart door het electronisch schakelen, daar kun je geen ander mee vergelijken. Zo groot is het verschil tussen record en super niet, althans niet genoeg om het een stap hoger te waarderen.

Voor de rest is het bovenstaande op het gevoel van 1 persoon gebaseerd. Wat maakt scott meer hightec dan Specialized? Sommige merken zet je op land, andere op wazige kenmerken. Je kunt alleen vergelijken door en definitie te creeeren en aan de hand daarvan de merken in te delen.
I Am SpeCiAliZed

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 jan 2010 13:29

Ik snap niks van die indeling van merken. Ze maken zowat allemaal zowel high-tec-bikes als goede startersfietsen. Prijsvechters komen niet alleen uit Duitsland. Hoezo moeten Italiaanse fietsen worden ingedeeld op het land waar ze vandaan komen en de rest niet. etc etc.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 04 jan 2010 13:39

perik schreef:Ik snap niks van die indeling van merken. Ze maken zowat allemaal zowel high-tec-bikes als goede startersfietsen. Prijsvechters komen niet alleen uit Duitsland. Hoezo moeten Italiaanse fietsen worden ingedeeld op het land waar ze vandaan komen en de rest niet. etc etc.


Zoals er bij vermeld staat is dat lijstje het werk van Gijs01 die een heel topic heeft besteed aan de opbouw van deze lijst. Zoals elk lijstje is er altijd wel ruimte voor discussie.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 jan 2010 13:47

frenkie, ik heb het betreffende topic inmiddels gevonden en zie dat er daar al genoeg onenigheid is over deze indeling. Hoeven we hier dus niet over te doen :)

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 04 jan 2010 13:57

Ik heb een neutrale alfabetische lijst gemaakt, dat scheelt een hoop discussie
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 jan 2010 14:10

Ik zie dat je tikt dat titanium sterker is dan staal. dat is niet waar. Titanium is 60% lichter maar net zo sterk.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 jan 2010 15:17

Ik zou er dit van maken:
Shimano...................Campagnolo...........Sram
Sora.........................Veloce
Tiagra.......................Centaur
105...........................Athena...................Rival
Ultegra......................Chorus...................Force
Dura Ace (Di2)...........(Super) Record.......Red

Dang je in een klap het Di2 als het (Super) Record probleem op. Die groepen zijn sowieso niet bestemd voor de doelgroep van deze FAQ, dus veel problemen zal het in praktijk niet opleveren.

Extra fietsmerken: http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl/?page=bikebrand

En wat betreft titanium en wedstrijden: titanium frames zijn doorgaans minder stijf (bewust) en daardoor minder geschikt. Het zelfde geldt voor staal. Verder kan de stijfheid een nadeel zijn bij carbon natuurlijk. ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2010 15:26

Deze indeling slaat nergens op. Veloce is van een heel ander niveau dan Sora, zelfde geldt voor Centaur tov Tiagra. Dat Campagnolo de Xenon groep en de Mirage groep geschrapt heeft wil niet zeggen dat de andere groepen daar minder van worden. Een Chorus groep zou ik bijv ook absoluut niet gelijk stellen aan Ultegra. Voor de Force groep geld 't zelfde.

Shimano...................Campagnolo...........Sram
Sora Veloce
Tiagra Centaur
105...........................Veloce...................Rival
Ultegra......................Centaur + Athena
---------.....................Chorus...................Force
Dura Ace (Di2)...........(Super) Record.......Red
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie