Pagina 1 van 2

Schijfremmen inremmen

Geplaatst: 07 dec 2009 00:10
door nvz
Hi,

Ik heb een 2010 Cannondale Salpel gekocht met avid elixir r schijfremmen. Ze hebben me verteld dat ik de remmen moet inremmen. Wie kan me vertellen hoe ik dit het beste kan doen?

Geplaatst: 07 dec 2009 00:21
door jaapieo
Ze kunnen in het begin een beetje schokkerig en happerig remmen door de nieuwe blokken.
Als dit het geval is kun je dat nieuwigheidje eraf halen door veel met je remmen te slepen.
Maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat hij erg schokkerig/ happerig reageert, dus overdreven veel remmen is niet nodig.

Geplaatst: 07 dec 2009 09:49
door baron062
jaapieo schreef:Ze kunnen in het begin een beetje schokkerig en happerig remmen door de nieuwe blokken.
Als dit het geval is kun je dat nieuwigheidje eraf halen door veel met je remmen te slepen.
Maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat hij erg schokkerig/ happerig reageert, dus overdreven veel remmen is niet nodig.


Bij het inremmen gaat het niet om veranderen van de performance, maar om het verlengen van de levensduur!

Dit doe je door het remoppervlak te laten ' verglazen' , dus het oppervlak harder te maken.

Hoe het moet zie je hier .

Geplaatst: 07 dec 2009 09:52
door tiest
HEt komt er op neer dat je je blokken lekker heet moet stoken. Rondje door de wijk met dichtgeknepen remmen (krachttraining) een 10tal sprintjes met daarna een noodstop(word je ook moe van).

Scheelt aanzienlijk in de levensduur.

Geplaatst: 07 dec 2009 11:33
door daniel1975
Zie het als een leuke intervaltraining. Kwartiertje warm rijden en dan 10x achter elkaar van 30km/u tot bijna stilstand afremmen.

Geplaatst: 07 dec 2009 17:45
door wasbeer2006
Ik zou me er niet te druk om maken. Ze kunnen beter zeggen wat je de eerste rit het beste niet kunt doen en dat is een natte bosrit met veel modder. daarbuiten valt het wel mee. Er gaan zoveel verhalen over hoe je moet inremmen. De 30km en vol remmen x 10 is de meeste gehoorde en lijkt me ook het dichts bij de waarheid te liggen.

Maar rijd je daarna een koude bosrit met water en zand kan je feitelijk weer opnieuw beginnen met inremmen omdat de blokken weer opgeruwt zijn.

Mijn eerste rit op deze MTB ging de Gavia op en daarna dus af. Dat was een prima inrem oefening bleek later, pas 16.000km later waren mijn hope remblokken versleten en het remt super! (met erg weinig modder km's en 70% weg, maar ook totaal 12 weken alpen)

Geplaatst: 07 dec 2009 17:56
door tiest
Natuurlijk is dat het beste want je doet daar wat ik zei, je blokken heet stoken!. Maar bij gebrek aan hobbels in ons land moet je andere alternatieven verzinnen he:)

Geplaatst: 07 dec 2009 18:54
door t-kops
je moet 30 x optrekken en dan goed doorremmen, dus niet slippen, zo ontstaat er lekker veel wrijving tussen blok en schijf waardoor de blokken heet worden en zo verharden, hierdoor gaan ze aanzienlijk langer mee. alleen daarna niet de schijf aanraken, die is bloedheet, mits je het goed gedaan hebt.

Geplaatst: 08 dec 2009 00:36
door tati
Gewoon in de zomer als je in het buitenland gaat trainen een hoop remblokjes mee nemen.
Elke dag nieuwe steken en dan de eerste de beste berg gebruiken om ze in te remmen.

Zo deden mijn teammaatje en ik het vlak voor de cape epic.

Geplaatst: 08 dec 2009 07:47
door reinr
ik vind die laatste tip wel de beste. Zelf rem ik ze niet in en die blokken gaan ook tijden mee. Totdat je in de modder op de veluwe bent dan gaat het rapper. Veel plezier van je scalpetje
rein

Geplaatst: 08 dec 2009 08:59
door speric
Kunnen ze daar nou niet eens wat voor vinden af fabriek ?

Geplaatst: 08 dec 2009 09:50
door tiest
Een chinees die allemaal testritjes gaat maken??

Het schijfremsysteem van een mountainbike is sowieso raar. Alle andere remsystemen met schijven (auto/motor) werken het best als de boel gloeiend heet is(je weet, lemans die roodgloeiende schijven;)) Terwijl je bij de mtb weer moet zorgen dat de boel niet oververhit raakt omdat je dan remdruk verliest, je schijven vervormen enz..