Pagina 1 van 1

18 Tanden

Geplaatst: 05 dec 2009 23:47
door lugosi
Ik heb momenteel een 12-25 (ultegra) cassette. Graag zou ik hier een 18 T -kroontje aan toevoegen en de 12 T verwijderen (gebruik ik toch nooit). Kan dit en moet ik dan een spacer toevoegen of niet, of koop ik maar meteen beter een 13-25 cassette?

Geplaatst: 06 dec 2009 13:29
door campasuper
Ik heb weinig ( geen ) ervaring met Shimy, maar ik dacht dat je gewoon een 13T sluitkransje en een 18T nodig hebt.
Je haalt de 12T en de 13T eraf. Je doet de 18T tussen de 17T en 19T en de 13T gebruik je als sluitkransje en weer monteren.
Of is dit alleen mogelijk met Campa?

Als je cassette toch al bijna aan het eind is, zou ik een nieuwe 13 - 25 cassette kopen, denk dan ook aan een nieuwe ketting.

Geplaatst: 06 dec 2009 14:25
door ciclista
Ik heb een 18 gekocht en de 14 er tussenuit gegooid, voor 6 euro klaar.

Geplaatst: 07 dec 2009 00:00
door jsparie
Hangt er allemaal ook vanaf wat voor cassette je hebt. Bij de wat duurdere zitten de grotere kransen aan elkaar vast geklonken op een spider en kun je er niet zomaar 1 tussenuit halen. Bij de goedkopere kan het wel. Zo uit mijn hoofd hebben 105 en tiagra nog losse kransen daarboven niet meer.

Geplaatst: 07 dec 2009 10:41
door lugosi
Als ik het goed heb, heeft mijn cassette allemaal losse kroontjes behalve de 3 grootste (21-23-25) die hangen aan elkaar.

Geplaatst: 07 dec 2009 11:30
door lvgh
Alleen de laatste twee kransjes zijn weer 'speciaal' in de zin dat ze een vastgeklonken spacer hebben. Ik weet niet of je zomaar een 13 (op plaats 2) kunt vervangen voor een 18 met een spacer.. ben ook wel benieuwd naar het antwoord.

Geplaatst: 07 dec 2009 17:49
door deadelaarvanutreg
Heb zelf gekozen voor de Ultegra 12-23
Hier zit standaard een 18 in (als één van de weinigen)
De originele 105 12-25 gebruik ik m'n tacx-wiel en ik heb een losse 21-24-27 voor de vakanties. Mooie is dat alles is te combineren.
Kleinste twee (12 en 13 in mijn geval) zijn speciale kransjes en de grootste drie zitten meestal geklonken, daartussen is alles los verkrijgbaar en uitwisselbaar.

Geplaatst: 07 dec 2009 21:02
door Le Grimpeur
Je moet toch op een paar dingen bedacht zijn. Ik neem aan dat het hier om een 10-speed CS-6600 cassette gaat. De 1e twee kransje hebben een geïntegreerde "spacer", dus een extra dikke rand. Bovendien kun je de 13 van je huidige cassette niet als 1e kransje gebruiken, daar past de sluitring niet op. Je moet dus een andere 13 aanschaffen en òf een 14-met-rand (ik weet niet of die wel bestaat), òf een passende spacer aanschaffen. Verder verplaats je, als je een 18 tussen de 17 en 19 plaatst, de relatieve posities van de 1e zes kransjes. "Officeel" kan dat niet, maar of het in de praktijk schakelproblemen geeft, betwijfel ik. Probleem lijkt mij de 14-met-spacer. Tip: je vind deze maand bij veel FM's op hun eindejaarsshows interessante aanbiedingen voor de combi cassette plus ketting. Misschien ook een optie. Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

Geplaatst: 08 dec 2009 12:58
door lugosi
Is inderdaad een 6600 cassette, ik had al gevreesd dat het niet zo eenvoudig was, heb er nu zo'n 2000 km mee gereden, zal maar eens uitkijken voor een nieuw (13-25) dan, samen met een nieuwe ketting. Allen bedankt voor de uitleg.

Geplaatst: 11 apr 2010 00:29
door lugosi
Even het verhaal afmaken. Ik heb dus een 18 en een 13 (sluitkransje) gekocht, de 12 en (gewone) 13 eraf gehaald en de nieuwe 13 en 18 erop gezet. Aan de bestaande 14 heb ik een spacer (van een andere cassette) toegevoegd.
Het geheel loopt en schakelt perfect en ben blij dat er nu een 18 opstaat.
Wel volgende keer maar gewoon een 13-25 kopen...

Geplaatst: 17 apr 2010 00:29
door scorcher
Ik heb laatst de 15 verwisseld voor een 18. Was eigenlijk van plan om de 13 eruit te halen maar die bleek inderdaad een vaste spacer te hebben.

42x18 vind ik een onmisbare versnelling in de polder! Stap van 19 naar 17 is gewoon te groot.