Over de wielersport en zijn beoefenaars.

fietsen in de Cevennen

wouterj
Forum-lid

wouterj 03 dec 2009 20:24

Ik ben op zoek naar een fietslocatie die voor zowel getrainde fietsers als iets mindere goden leuk is om in te fietsen.
Mede door het boek van Krabbé dacht ik aan de Cevennen.
Nu is daar nog niet zo veel over gezegd op het forum, heeft er iemand misschien ervaring met fietsen in de Cevennen?
Is het een beetje geschikt om te fietsen?
Tips qua verblijfplaats, dicht bij de leukste&mooiste klimmetjes?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 03 dec 2009 20:34

Ben 2 keer in de cevennen geweest; beide keren in anduze. Je kunt er leuk fietsen zonder al te veel klimmen maar je kunt ze altijd opzoeken. De grotere cols die je daar hebt zijn de mont aiguoal, col d'uglas (de col van krabbe) en col d'asclier. Je hebt er altijd goed weer en je kunt er leuke rondjes fietsen waardoor je niet over dezelfde weg heen en terug hoeft. Er zit daar een redelijke supermarkt en je zit redelijk dicht bij een grote stad (Ales). Ik heb daar met de garmin gefietst dus ik heb nog een 20 tal routes op de pc staan. Mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

amateurke
Forum-lid

amateurke 04 dec 2009 14:45

Als je op onderstaande linkjes klikt dan tref je wat info aan over fietstochten in de Cevennes. Zowel St. Ambroix als Brissac zijn een uitstekende uitvalsbasis voor tochten in de Cevennes. Je kunt er ook voor kiezen om nog dieper het binnenland in te gaan (bv Le Vigan, Meyrieus, Villefort) dan zit je midden in de Cevennes. Prachtig gebied overigens met schitterende mogelijkheden voor te fietsen.

http://passion4bike-guido.blogspot.com/ ... broix.html
http://passion4bike-guido.blogspot.com/ ... antie.html
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 04 dec 2009 19:07

Meyrueis is een plaatsje en gemeente in het departement Lozère, in de regio Languedoc-Roussillon in Zuid-Frankrijk. De plaats is gelegen in de Vallée de la Jonte in de Cevennen, vlakbij het Nationaal Park Cevennen.

Meyrueis valt onder het arrondissement Florac.
heel mooi stadje, gezezllig en met enkele jaren terug een goed cafe waar de jonge waard ook een fervent fietser ( met een redelijk duur koersfietsje) was en we grimbergen konden drinken.
Je kan er langs 4 verszchillende kanten naar omhoog en op 15 kms afstand rij je al in de gorges du tarn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 04 dec 2009 23:19

Wereldgebied om te fietsen. Diverse jaren daar rondgefietst, heerlijk. Wij stonden in Sean Jean du Gard, kun je alle kanten op. Laatse keer zaten we in Le Vigan, ook daar erg fijn gefietst.

Je moet wel van warmte houden, want het is zo'n beetje het warmste deel van Frankrrijk in de zomer.

gijs01
Forum-lid

gijs01 04 dec 2009 23:31

Fietsernl schreef:Wereldgebied om te fietsen. Diverse jaren daar rondgefietst, heerlijk. Wij stonden in Sean Jean du Gard, kun je alle kanten op. Laatse keer zaten we in Le Vigan, ook daar erg fijn gefietst.

Je moet wel van warmte houden, want het is zo'n beetje het warmste deel van Frankrrijk in de zomer.

Mee eens dat dit een prachtig gebied is om te fietsen. Ga gewoon in Meyrues op de camping staan dan kun je het rondje van Tim prima fietsen. Ik vind het wel een nadeel dat er zo weinig voorzieningen zijn. De supermarkt heeft een paar dingetjes maar als je echt iets nodig hebt zit je zomaar een uur in de auto. Je zou daarom ook naar St Jean du Gard kunnen gaan. Daar kun je de Corniche des Cevennes oprijden.

En het gebied is zeker niet het warmste deel van Frankrijk, dat is toch echt de Provence. Het is er overdag wel warm maar 's-nachts vries je vast aan je luchtbed. Omdat mijn zoontje het niet prettig vond zijn we er weggegaan. Ben je met kinderen dan zou ik een huisje huren.

Maar laat je niet remmen door me, de Cevennes zijn prachtig
Camerig is prachtig!

amateurke
Forum-lid

amateurke 06 dec 2009 12:41

Gijs01 schreef:
Fietsernl schreef:Wereldgebied om te fietsen. Diverse jaren daar rondgefietst, heerlijk. Wij stonden in Sean Jean du Gard, kun je alle kanten op. Laatse keer zaten we in Le Vigan, ook daar erg fijn gefietst.

Mee eens dat dit een prachtig gebied is om te fietsen. Ga gewoon in Meyrues op de camping staan dan kun je het rondje van Tim prima fietsen. Ik vind het wel een nadeel dat er zo weinig voorzieningen zijn. De supermarkt heeft een paar dingetjes maar als je echt iets nodig hebt zit je zomaar een uur in de auto. Je zou daarom ook naar St Jean du Gard kunnen gaan. Daar kun je de Corniche des Cevennes oprijden.

En het gebied is zeker niet het warmste deel van Frankrijk, dat is toch echt de Provence. Het is er overdag wel warm maar 's-nachts vries je vast aan je luchtbed. Omdat mijn zoontje het niet prettig vond zijn we er weggegaan. Ben je met kinderen dan zou ik een huisje huren.

Maar laat je niet remmen door me, de Cevennes zijn prachtig

Het voorzieningen (supermarkt etc) probleem vermijd je door aan de rand te gaan zitten (bv Le Vigan of St. Jean du gard). Hier vries je in de zomer ook echt niet aan je luchtbed vast. Hoewel vriezen een beetje overdreven is; in de centrale cevennes is het weer inderdaad wel iets minder.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

riherm1
Forum-lid

riherm1 06 dec 2009 16:25

ik ga ook al jaren naar de de cevennen, met st julien de la nef (vlakbij le vigan)als standplaats. Het gebied is echt gemaakt voor de fiets: zo veel kleine weggetjes dat het aantal mogelijkheden voor tochtjes heel erg groot is en je nooit dezelfde route hoeft te rijden.
De asfaltkwaliteit van de wegen is over het algemeen heel redelijk, en zeer autoluw, ook in het hoogseizoen. Dit komt omdat de hoofdverkeersaders door de dalen langs de rivieren alle verkeer naar zich toe trekken.
De beklimmingen zijn zo tussen de 3 en 10 km lang, en er is een grote variatie tussen mooie lopers, en echte muren (vanuit Vigan weet ik nog wel eentje van 500m, 20% omhoog).

jur32
Forum-lid

jur32 06 dec 2009 23:07

Ik vind zelf de cevennen een breed begrip aangezien het volgens mij behoorlijk gevarieerd ligt. Oostelijk gezien zit je tegen de ardeche (dus om te zeggen dat je aan je luchtmatras vast vriest vindt ik wat kort door de bocht)
.

In ieder geval zullen we over 7 maanden meer weten :-) aangezien we ten oosten van villefort gaan kamperen.
Just beginning, but like it a lot

amateurke
Forum-lid

amateurke 06 dec 2009 23:28

jur32 schreef:Ik vind zelf de cevennen een breed begrip aangezien het volgens mij behoorlijk gevarieerd ligt. Oostelijk gezien zit je tegen de ardeche (dus om te zeggen dat je aan je luchtmatras vast vriest vindt ik wat kort door de bocht)
.

In ieder geval zullen we over 7 maanden meer weten :-) aangezien we ten oosten van villefort gaan kamperen.

Dan moet je zeker de Pré de la dame opfietsen; heel mooi!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 07 dec 2009 09:31

Ik heb enkele jaren terug in Meyrueis gelogeerd in juni ( op hotel). Meyrueis ligt eigenlijk meer in de aveyron dan in de cevennen.
Tijdens één van onze ritten richting middelandse zee was dit overduidelijk te zien aan de begroeiing: van een overwegend groene begroeiing naar meditterrane plantengroei als we een 30 kms naar het zuiden reden.
Als je vertrekt in het dal en tijdens de beklimming naar "de causses" ( uitgestrekte hoogvlaktes op + 1000 m hoogte) heb je meestal warme temperaturen. Eenmaal op de causses boven waait er meestal , zelfs in juni en later nog, een snoeiharde ijzige wind.
Ik heb tijdens die vakantie dan ook een "bronchitis" opgelopen.
Anderzijds toch een mooie streek om te fietsen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 07 dec 2009 21:28

Heb een aantal jaren geleden in Le Vigan in de zuidelijke Cevennen gekampeerd. Schitterend, authentiek gebied. Le Vigan is een vrij grote plaats, dus zijn er goede voorzieningen. Mooie ritten naar de Mont Aigoual (1567 m) gemaakt, zowel vanuit Le Vigan, als vanuit het wat oostelijker gelegen Pont d'Herault. Dit zijn "stevige" klimmetjes, mede door de lengte. Heb ook fijn gefietst over de lagere colletjes daar in de buurt en naar het zuiden (is iets vlakker) richting Cirque de Navacelles. Maar, de Cevennen is natuurlijk een bergachtig gebied, dus klimmen moet je altijd wel een beetje. Ben er zelf ook terechtgekomen door het lezen van Tim Krabbé's boek. Als je van ruige natuur, athentieke dorpjes en mooi weer houdt: een aanrader!
60 x Ventoux

Plaats reactie