Twee jaar geleden de Mortirolo beklommen in de 5e etappe van de Transalp. Zo goed als de Stelvio de dag ervoor ging, zo slecht ging het toen:
Donderdag 28 juni, 5e etappe, Livigno – Ponte di Legno
De slaappilletjes werken goed, het zijn ‘inslapers’ dus ik word niet suf wakker. Mijn lijf voelt de moeheid en mijn hartslag ligt zeker 10 te hoog. Dat kan leuk worden vandaag. Het ontbijt is lekker, en ik probeer er iedere dag toch weer het nodige in te krijgen. Dat lukt met moeite, maar krijg niet de indruk dat ik nog verder afval, dat is goed. Het is fris, maar droog en de zon schijnt. We hebben ongelofelijke mazzel met het weer. Het regent op de goede momenten zeg maar. Bij de start staat mijn naam weer niet op de lijst (er zijn 4 startvakken en afhankelijk van de stand mag je verder naar voren). Ik hoor dat ‘einzelgänger’ altijd in D staan. Ach dat is niet erg, want dan gaat het tenminste niet zo snel, en kan ik mensen inhalen ipv ingehaald worden, dat is beter voor het zelfvertrouwen. De gebruikelijke speech wordt afgestoken en we worden nog even door het parcours geleid. We gaan ook even Zwitserland in, had ik me niet gerealiseerd. In een dorpje liggen spoorrails en die maken een flauwe bocht met de weg, oppassen daar. De afstand vandaag is niet al te groot (120km) maar we mogen de Mortirolo over. En uit het hoogteprofiel blijkt dat een venijnig ding. De klim is lang, erg lang en vanaf de helft steil, zo’n 10%.
We beginnen met een rondje door het dorp, als ‘eerbetoon’ voor de genoten gastvrijheid. Daarna gaat het met vals plat naar de Forcolo di Livigno. Het is niet meer geneutraliseerd, maar het peloton blijft wel goed bij elkaar. Je kunt merken dat de vermoeidheid gaat tellen. Iedereen probeert op souplesse te rijden en we gaan traag (met 15km/u of zo) omhoog. Normaal zou je dit stuk met 25 doen. Op de top even het jackje dicht en dan begint de heel lange afdaling. We gaan van 2300 naar 400m. Het is een afwisselende afdaling, sommige stukken kunnen we voluit, op andere moeten voor iedere haarspeld in de ankers. Dan volgt er een stuk vals plat omlaag. Snel aanpikken bij een groepje, dat scheelt stukken. Als ik even moet sprinten om erbij te blijven hijg ik als een postpaard, terwijl mijn hartslag maar 129 is, oké, de vermoeidheid zit er goed in. Bij Stazzona is de 1e verzorging. Ik heb niet veel nodig, want echt gewerkt hebben we nog niet. Heb het gelukkig ook niet koud gehad, ondanks de forse windchill. Nu komt dé klim van vandaag. Het eerste stuk loopt lekker. Door het bos, prachtig! Maar als ik denk, dit gaat goed, wordt het steiler en steiler. En het duurt en duurt. Niet nadenken over hoe ver het nog is, heeft geen zin. Proberen te genieten van de geuren (vers gemaaid gras, dennen, heide) en de geluiden van de vele vogels. Overal dwarrelen vlinders en naarmate we hoger komen is het uitzicht naar het dal steeds indrukwekkender. Jammer dat ik niet voor iedere bocht een kodakstop kan maken.
Om me heen het gehijg van de zwoegers. Ik ben niet de enige die het zwaar heeft. Af en toe staan, dan weer vóór op ’t zadel, dan weer achterop, afwisselen maar. Het stuk omhoog gaat van 400 naar 1900m over 20km.
Ik kijk naar mijn hartslag en die komt niet meer boven de 140, ook niet als ik even aanzet. Ik weet genoeg….
Ergens op het vlakke stuk is de 2e verzorging. Hoefde niet veel te eten, maar knabbel wel de nodige pretzels weg. De Mortirolo heeft niet echt ‘een top’. Het is een lange weg door de bossen op zo’n 1900m en de laatste 20km of zo gaat op en neer, gevolgd door een stuk vlak en iets omlaag. Alleen vaart maken gaat daar niet, want het is smal en er ligt van alles op de weg: eikels, takken en kiezels. Voorzichtigheid is het devies, want als je naar links kijkt is het prachtig, maar ook erg diep. Ik stop wel even voor een prachtig doorkijkje en een foto. Dan begint de afdaling, de weg is niet afgezet, balen! Het gaat wel lekker, durf ook weer meer in de bochten te hellen, dat was ik kwijt na mijn val vorig jaar in de afdaling van de Passa Giau (tijdens de Dolomieten marathon). Met een groepje gaan we omlaag, wel goed uit elkaar blijven en waarschuwen als er auto’s komen.
suc6!