Pagina 1 van 2

Ultegra SL compact + TA Zephyr

Geplaatst: 29 nov 2009 14:08
door danoontje
Hoi,

Ik vroeg me af of dit de juiste combi is. Een Ultegra SL 50 en een TA Zephyr 39.
Met schakelen van buitenblad naar binnenblad komt de ketting soms tussen de bladen voordat hij de 39 pakt, zeer vervelend.
Het is net of de ruimte tussen de kettingbladen te groot is. (er zitten geen spacers tussen en de bladen zijn op de juiste wijze gemonteerd)

Nu heb ik de derailleur al wat verder naar binnen gezet. Maar dit is niet echt de oplossing.

Heeft er iemand tips, desnoods voor een betere combi qua kettingbladen?

Alvast dank,
Roger

Geplaatst: 29 nov 2009 20:46
door goekoop
het ta blad heeft, als het goed, uitsparingen bij de boutjes aan 1 kant. Deze kant moet aan de crank kant plaatsen. hierdoor zijn ze dus als het ware niet meer zichtbaar. (De boutjes vallen dus dan niet meer in de uitsparing).
Het lijkt dat je het blad precies verkeerd om monteert maar daarmee was het probleem bij mij wel opgelost.

ps ik heb een normale ultegra cranck, maar vermoed dat het verschil niet maakt

Geplaatst: 30 nov 2009 11:37
door danoontje
want bij jou viel de ketting ook tussen de bladen? en heb jij ook het binnenblad door TA vervangen?

Kan iemand mij anders misschien vertellen welk type kettingblad ik moet nemen als 39 op een shimano compact?

Geplaatst: 30 nov 2009 19:00
door racedoc
Rij met dezelfde combinatie, dus ook een 39 van Zephyr met een Ultegra SL Compact 50 buitenblad. Nog nooit problemen gehad. Ook mijn derailleur niet afgesteld.

Wel is het zo dat mijn FM er (als ik me niet vergis) 1/10mm af laat frezen boven de gaten waar de bladboutjes door gaan om soepeler te schakelen

Betaal je wel voor en achteraf betwijfel ik of het nut heeft gehad...maar dat weet ik pas als ik er een keer een niet gefreesd blad op zet.

Geplaatst: 30 nov 2009 19:16
door em
Ik rij ook met exact dezelde combinatie (Ultegra SL Compact + TA Zephyr 39t) en bij mij viel de ketting er eerst ook tussen. Bleek dat mijn onoplettende FM het blad even snel gemonteerd had, alleen helaas verkeerd om. Toen het blad weer omgedraaid was werkte alles weer naar behoren.

Misschien een stomme vraag, maar zijn de letters wel zichtbaar vanaf de buitenkant of zitten deze aan de binnenkant?

Geplaatst: 30 nov 2009 20:24
door danoontje
De letters zijn zichtbaar vanaf de buitenkant. Ze wijzen dus van het frame af.

Geplaatst: 01 dec 2009 00:34
door tdmarc
Heb op een DA 7950 Compact een FSA 38T gemonteerd. Deze combi is kennelijk niet ideaal. Er tussen vallen zoals bij jouw compact gebeurt niet, maar maakt wel behoorlijk lawaai. Iig veel meer dan bij het originele 34T blad. Blad zit goed gemonteerd, heb verder niets veranderd, behalve het uitwisselen van het 34T blad. Uiteraard wel de voorderailleur opnieuw afgesteld, ligt het dus ook niet aan. Heb nu een TA Syrius 38T besteld, een kijken/horen of dat beter gaat. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Geplaatst: 25 dec 2009 16:13
door danoontje
nog mensen met suggesties om bovenstaand probleem op te lossen?

Geplaatst: 26 dec 2009 13:21
door goekoop
nog eens goed gekeken en mijn crank is een shimano fc-r700 compact 172,5 mm (bij mijn weten te vergelijken met een ultegra compact crank, maar misschien kan iemand anders dit bevestigen).
Ik heb het originele 34t binnenblad vervangen door een Ta zephyr 42t blad (volgens de specificaties: 110 mm, outer position, 42t, geschikt voor 10-9-8 speed).

Was eerst ook in de war door de opmerking 'outer position' omdat het voor het binnenblad was en na montage de ketting tussen de twee bladen viel :( .

Heb het binnenblad daarna omgedraaid en nu geen enkel probleem meer. (Fiets al een paar winters met het blad). De tekst is zichtbaar vanaf de crank arm dus als je naar de fiets kijkt. Tekst staat als het ware van het frame af.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ten minste als een shimano compact fc-r700 vergelijkbaar is met een ultegra (sl) compact

Geplaatst: 26 dec 2009 13:41
door danoontje
Tja, ik heb zelfs een 'inner position' blad.
als ik het orginele binnenblad opmeet dan is dit dikker dan het TA blad, dus wellicht zit het hem daar in.
Bij het orginele blad schakelt het perfect, maar bij de 39t blijft het klungelen. Ik zoek nog verder naar een oplossing, dit is in ieder geval niet betrouwbaar.

dank in ieder geval voor het kijken. Nog een laatste vraag, dat pijltje op het blad, zit dat bij jou ook precies tegenover de cranck?

Geplaatst: 26 dec 2009 23:18
door jasperr
Het pijlte op het blad moet niet tegenover de crank zitten, maar achter de crank.

Geplaatst: 27 dec 2009 16:22
door tdmarc
jasperr schreef:Het pijlte op het blad moet niet tegenover de crank zitten, maar achter de crank.


Helaas een fout advies. Bij TA zit het pijltje tegenover de crank!