Extreem hoog HF gemiddelde
In een MTB rit van 4 weken geleden diep gegaan om m'n fietsmaten bij te houden.
Lukte uiteindelijk niet meer. En samen met een ander doorgereden.
Bij thuiskomst m'n Polar uitgelezen:
ritduur 2:23
gemiddelde HF over de gehele rit 173
gemiddelde HF over het eerste uur 177 (zie polarcurve)
M'n maximale hartslag is 183. (45 jaar)
Ik fiets al jaren, maar dit is toch wel mijn all time high.
Het lijkt me niet goed om dit vaak te herhalen, maar ik vroeg me af of het "normaal" is dat je zo lang boven je omslagpunt kunt rijden (of een omslagpunt hebt dat dichter dan 92% bij je max ligt).
Iemand ervaring ?
Lukte uiteindelijk niet meer. En samen met een ander doorgereden.
Bij thuiskomst m'n Polar uitgelezen:
ritduur 2:23
gemiddelde HF over de gehele rit 173
gemiddelde HF over het eerste uur 177 (zie polarcurve)
M'n maximale hartslag is 183. (45 jaar)
Ik fiets al jaren, maar dit is toch wel mijn all time high.
Het lijkt me niet goed om dit vaak te herhalen, maar ik vroeg me af of het "normaal" is dat je zo lang boven je omslagpunt kunt rijden (of een omslagpunt hebt dat dichter dan 92% bij je max ligt).
Iemand ervaring ?
Ik ben toch zeker Sinterklaas niet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dit is een gevolg van het vele aanzetten om de mtb in het bos. Je hartslag gaat wel omhoog op het moment dat je aanzet, maar als je je benen stil houdt zakt je hartslag niet direct. Daardoor kan je met een hartslag ver boven je omslagpunt behoorlijk lang rijden.
Paar weken geleden reed ik een trainingswedstrijdje (cross), de keren dat ik op m'n hartslagmeter heb gekeken stond die tussen de 184 en 188. Met een omslagpunt van 178 (max is ong 190) is dat dus fors erboven. Dat heb ik gewoon een uur volgehouden. Probeer ik dat echter in een tijdrit, dan denk ik dat ik binnen 15 minuten volledig ontploft ben.
Daarnaast is de hartslag ook nog variabel. Als je het warm hebt is je hartslag doorgaans hoger. Door adrenaline kan je hartslag ook een stuk hoger worden, dan schuift je hartslag als geheel (dus incl omslagpunt) omhoog.
Paar weken geleden reed ik een trainingswedstrijdje (cross), de keren dat ik op m'n hartslagmeter heb gekeken stond die tussen de 184 en 188. Met een omslagpunt van 178 (max is ong 190) is dat dus fors erboven. Dat heb ik gewoon een uur volgehouden. Probeer ik dat echter in een tijdrit, dan denk ik dat ik binnen 15 minuten volledig ontploft ben.
Daarnaast is de hartslag ook nog variabel. Als je het warm hebt is je hartslag doorgaans hoger. Door adrenaline kan je hartslag ook een stuk hoger worden, dan schuift je hartslag als geheel (dus incl omslagpunt) omhoog.
Ik heb ook een vraag m.b.t. een hoge hartslag. Vanochtend heb ik voor het eerst met een hartslagmeter gefietst en het eerste wat me opviel was hoe ontzettend snel de hartslag omhoog schoot. Na 100m fietsen lag hij al op 130. Uiteindelijk slechts zo'n 45 minuten gefietst, met een gemiddelde hartslag van 169 en een max. van 185. Ik ben totaal niet diep gegaan, heb eigenlijk erg rustig gefietst op een klein stukje tegenwind na. Op dit moment weet ik m'n zones nog niet (heb 4 jan. een afspraak bij een SMA hier om de hoek), maar zelfs bij een omslagpunt van 190 (wat me enorm hoog lijkt) heb ik de hele rit minstens in D2 gereden, terwijl ik toch echt het idee had dat ik heel erg rustig aan deed.
Betekent dit gewoon dat m'n conditie niet geweldig is momenteel (zou kunnen omdat ik de afgelopen weken niet zoveel gefietst heb), of ligt mijn hartslag van nature vrij hoog? Zou daarnaast de lage temperatuur een rol kunnen spelen (dacht altijd dat je hartslag lager was bij lage temperaturen)?
Betekent dit gewoon dat m'n conditie niet geweldig is momenteel (zou kunnen omdat ik de afgelopen weken niet zoveel gefietst heb), of ligt mijn hartslag van nature vrij hoog? Zou daarnaast de lage temperatuur een rol kunnen spelen (dacht altijd dat je hartslag lager was bij lage temperaturen)?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Even kijken wat je maximaal hartslag is. Er staan wel wat testen op internet hoe je dit kan doen. Als je je maximaal hartslag weet dan is er wat meer zinnigs te zeggen over je hartslag.
Als je in D1 wilde trainen dan verwacht ik dat je hartslag toch echt te hoog is/was.
Als je in D1 wilde trainen dan verwacht ik dat je hartslag toch echt te hoog is/was.
In de winter is je hartslag juist snel hoger dan normaal. Naast de arbeid die je moet leveren, moet je hart ook meer bloed rondpompen om je lichaam warm te houden.
Als je in vorm bent kan je hartslag ook makkelijker omhoog gaan, zonder dat je extra inspanning hoeft te doen. Dan verschuiven ook wel alle zones iets omhoog.
In de winter is het lastig trainen op hartslag. Als jij dus lekker rustig denkt te fietsen, is dat al genoeg. Laat je niet teveel misleiden door factoren die je hartslag beinvloeden.
Als je in vorm bent kan je hartslag ook makkelijker omhoog gaan, zonder dat je extra inspanning hoeft te doen. Dan verschuiven ook wel alle zones iets omhoog.
In de winter is het lastig trainen op hartslag. Als jij dus lekker rustig denkt te fietsen, is dat al genoeg. Laat je niet teveel misleiden door factoren die je hartslag beinvloeden.
Dank voor de reacties.
@Arepol: Je schrijft dat het in de winter lastig is om op hartslag te trainen. Aan wat voor temperaturen moet ik dan denken? Beneden het vriespunt of al beneden een graad of 10?
Ik ga er maar vanuit dat het een combinatie was van matige conditie en het koude weer plus dat D1 dus nog langzamer fietsen is dan ik altijd dacht.
@Arepol: Je schrijft dat het in de winter lastig is om op hartslag te trainen. Aan wat voor temperaturen moet ik dan denken? Beneden het vriespunt of al beneden een graad of 10?
Ik ga er maar vanuit dat het een combinatie was van matige conditie en het koude weer plus dat D1 dus nog langzamer fietsen is dan ik altijd dacht.
Ik herken die hoge hartslagen ook van mijn prille CX-ervaringen. Zo'n 10 harslagen boven omslag gemiddeld en maxima tot 1 slag onder mijn ooit gemeten max.
@eelcoz: in tegenstelling tot het advies van gaisdergerman, zou ik vooral proberen te bepalen wat je omslagpunt is. OOk daarvoor zijn genoeg tests te vinden op het www.
@eelcoz: in tegenstelling tot het advies van gaisdergerman, zou ik vooral proberen te bepalen wat je omslagpunt is. OOk daarvoor zijn genoeg tests te vinden op het www.
Als het goed is wordt m'n omslagpunt 4 januari bepaald tijdens een inspanningstest in een SMA. Ik neem aan dat daar ook m'n maximum wordt bepaald.
Corniel, betekent dat dan gewoon dat er meer getraind moet worden? Oftewel, m'n conditie is gewoon nog niet zo geweldig (ben pas sinds begin mei serieus aan het fietsen)?
Corniel, betekent dat dan gewoon dat er meer getraind moet worden? Oftewel, m'n conditie is gewoon nog niet zo geweldig (ben pas sinds begin mei serieus aan het fietsen)?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
ja
Een groot verschil is ook dat wanneer je goed getraind bent en je een stukje aanzet je hartslag snel omhoog gaat, maar ook weer snel daalt als je het gas er af neemt. Als je minder getraind bent duurt het veel langer voor je hartslag weer daalt nadat je het gas er af haalt.
Gr GJ
Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.
[quote="eelcoz"]@Arepol: Je schrijft dat het in de winter lastig is om op hartslag te trainen. Aan wat voor temperaturen moet ik dan denken? Beneden het vriespunt of al beneden een graad of 10?
[/quote]
Dat zal per persoon ook verschillen denk ik. Zelf merk ik onder 10 graden al duidelijk een snelle stijging van de hartslag zonder extra inspanning, anderen zullen dat misschien bij lagere temperaturen pas hebben.
[/quote]
Dat zal per persoon ook verschillen denk ik. Zelf merk ik onder 10 graden al duidelijk een snelle stijging van de hartslag zonder extra inspanning, anderen zullen dat misschien bij lagere temperaturen pas hebben.