Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ongeveerd?

oukie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2009 13:52

oukie 19 nov 2009 12:44

Laatst op een ongeveerde mtb gereden en dat was super!. Op mijn mtb heb ik wel een geveerde vork, althans dat dacht ik maar hij veert voor geen meter, dus je zou zeggen dat ik er al aan gewend ben. Ik wil een nieuwe mtb kopen maar wil er ook mee in Zuid-Limburg mee kunnen rijden wat ik nu ook doe met mijn huidige mtb. Zou dan een ongeveerde aan te bevelen zijn? laatst ging het dus prima ook over wortelpad! Wie heeft (ongeveerd) ervaring op zulke trajecten?
Bedankt voor je reactie.

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 19 nov 2009 13:05

Ongeveerd neem ik aan dat je het hebt over een vaste starre voorvork. MTB's zonder geveerde voorvork zijn niet meer van dit moment. Als je zoekt naar ervaringen met een vaste voorvork door het bos rijden moet je maar aan de cyclo cross jongens vragen. Heb het zelf 3 maanden gedaan en was blij dat ik weer een mtb had met een heerlijke fox voorvork. Als je naar Limburg toe wilt komen dan is een hardtail met geveerde voorvork wel een must ja. We hebben mooie vlakke bospaadjes maar ook flink ruige weggetjes ertussen waar het met een vaste voorvork niet meer te rijden valt (eigen ervaring).

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 19 nov 2009 14:48

Met een vaste vork en 2.4 inch brede banden is dat heel goed te doen.
Dan zorgen de banden voor demping en veel grip.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 19 nov 2009 16:17

Dan wil ik je van harte uitnodigen om de specialized toertocht in Gulpen begin Januari te komen rijden met een fiets zonder geveerde voorvork. 1ste klim zul je al omhoog 'lopen'. TS schrijft dat hij er ook graag Zuid Limburg mee wil rijden en dat is wat ik al eerder schreef op degewone veld en bospaadjes geen probleem maar je komt er niet overal mee uit de voeten.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 19 nov 2009 16:51

Voordelen vaste vork:
-Vergt weinig/geen onderhoud/tuning
-Minder kwetsbaar
-Lichter dus mogelijk sneller onder bepaalde omstandigheden
-Volledige star dus stuurt strakker en geen vervelend gedein bij klimmen en aanzetten
-Goedkoper (hoewel dat ook wel mee valt)

Voordelen verende vork:
-Meer comfort (dat is maar relatief)
-Meer controle (en dus direct gelinkt aan VEILIGHEID)

Ik heb jaren met een vaste vork gereden, vooral na slechte ervaring met verende vork die altijd lekte, bijgesteld moest worden, niet gelockt kom worden, etc. Sinds kort (mede na zware crash oa door ontbreken van vering) rijd ik weer met verende vork (Reba) en met lockout mogelijkheid bevalt het eigenlijk best goed. In lastiger terrein is het voor mij nu eigenlijk een must want meer controle dus veiliger. In makkelijkere NL terrein zijn beide een optie.

Je kan natuurlijk ook gewoon een extra vork bij je MTB aanschaffen. Met een extra onderste conus voor je balhoofdlager zijn die makkelijk te wisselen.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 19 nov 2009 18:41

Mtb's zonder voorvering worden bijna niet meer af-fabriek geleverd door fabrikanten. Een mogelijkheid is uiteraard wel een fiets met geveerde vork kopen en achteraf een starre vork bijkopen/monteren.

Star rijden kan extra leuk en uitdagend zijn maar houd er rekening mee dat dit sterk afhankelijk is van de gekozen route en ondergrond, flinke kuilen en gaten die elkaar snel opvolgen zijn namelijk niet echt prettig meer te berijden, daar wens je al snel een (goed) afgestelde verende vork.

Een goed afgestelde geveerde vork deint daarintegen als je hem lockt niet of nauwlijks, dit is wel een beetje afhankelijk van merk, Rockshox (Reba,SID, etc) vorken deinen eigenlijk niet, Fox en Magura locken nooit 100% en deinen dus een beetje.

Mijn advies zou zijn, investeer in een fiets met een goede verende voorvork met remote lockout, dan kun je zelf kiezen wat je wil, star of veren :)
Neem vooral de tijd om de vork (eenmalig) goed af te stellen, zul je vervolgens heel veel plezier van hebben.

Oh ja, neem ook eens een kijkje op het forum van www.mountainbike.nl, hier kun je veel informatie vinden over de werking/ervaringen van verschilende geveerde voorvorken.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 19 nov 2009 19:05

klaas-kippegaas schreef: Een goed afgestelde geveerde vork deint daarintegen als je hem lockt niet of nauwlijks, dit is wel een beetje afhankelijk van merk, Rockshox (Reba,SID, etc) vorken deinen eigenlijk niet, Fox en Magura locken nooit 100% en deinen dus een beetje.


Mijn fox met terralogic deint toch echt niet.

Heb ook nog een hardtail staan met een vaste vork, maar die gebruik ik alleen voor hele modderige toertochten, strandrace, ritjes naar het werk of trainingsrondjes in de buurt. Het is leuk om techniek te trainen met zo'n ding want je moet beter je sporen kiezen. Met mijn epic kan ik gewoon over alle boomwortels heen raggen zonder dat ik er veel van merk, maar dat kan met die starre fiets niet zo gemakkelijk.
Tochten in limburg zijn te doen met een starre vork maar vering geeft toch wat meer controle en comfort.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 nov 2009 09:53

patmaessen schreef:Heb het zelf 3 maanden gedaan en was blij dat ik weer een mtb had met een heerlijke fox voorvork. Als je naar Limburg toe wilt komen dan is een hardtail met geveerde voorvork wel een must ja. We hebben mooie vlakke bospaadjes maar ook flink ruige weggetjes ertussen waar het met een vaste voorvork niet meer te rijden valt (eigen ervaring).



Patmaessen, dat jij moeite hebt met het rijden met starre vork wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij hebt het 3 maanden geprobeerd, ik rijd al 13 jaar op MTB's zonder vering. Ik kan wel in Gulpen rijden zonder vering.

Daarnaast geeft de topicstarter aan dat 'ie nu een gare verende vork heeft.
In dat geval is een mooie starre vork ten alle tijden een verbetering.

Met vering is het makkelijker en veiliger. Zonder vering is het leuk en spannend.
Ieder zo z'n ding.

Oja, voor de prijs van een onderhoudsbeurt van een Fox heb je al een starre vork.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 20 nov 2009 12:18

patmaessen schreef:Dan wil ik je van harte uitnodigen om de specialized toertocht in Gulpen begin Januari te komen rijden met een fiets zonder geveerde voorvork. 1ste klim zul je al omhoog 'lopen'. TS schrijft dat hij er ook graag Zuid Limburg mee wil rijden en dat is wat ik al eerder schreef op degewone veld en bospaadjes geen probleem maar je komt er niet overal mee uit de voeten.


Kun je mij ff uitleggen waar je vering voor nodig hebt bij het klimmen?

Dat in Limburg een goede verende vork erg prettig is ben ik met je eens btw.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 nov 2009 12:34

TiesT schreef:Kun je mij ff uitleggen waar je vering voor nodig hebt bij het klimmen?


Is niet per se nodig natuurlijk, maar maakt het wel een stuk makkelijker (bij obstakels kun je er vaker overheen ipv. omheen rijden).
Al is dat bij een hardtail nog niet echt het geval, wil je echt voordeel hebben van vering, koop dan een goede fully.

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 20 nov 2009 12:35

KukeleKupers schreef:
patmaessen schreef:Heb het zelf 3 maanden gedaan en was blij dat ik weer een mtb had met een heerlijke fox voorvork. Als je naar Limburg toe wilt komen dan is een hardtail met geveerde voorvork wel een must ja. We hebben mooie vlakke bospaadjes maar ook flink ruige weggetjes ertussen waar het met een vaste voorvork niet meer te rijden valt (eigen ervaring).


Patmaessen, dat jij moeite hebt met het rijden met starre vork wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij hebt het 3 maanden geprobeerd, ik rijd al 13 jaar op MTB's zonder vering. Ik kan wel in Gulpen rijden zonder vering.

Daarnaast geeft de topicstarter aan dat 'ie nu een gare verende vork heeft.
In dat geval is een mooie starre vork ten alle tijden een verbetering.

Met vering is het makkelijker en veiliger. Zonder vering is het leuk en spannend.
Ieder zo z'n ding.

Oja, voor de prijs van een onderhoudsbeurt van een Fox heb je al een starre vork.


ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk maar zonder geveerde voorvork rijden is tegenwoordig eerder een statement willen maken dan gebruik maken van common sense.
er is geen twijfel over mogelijk dat je met een geveerde voorvork veel gecontroleerder kunt afdalen. meer snelheid dus en toch veiliger en voor mij betekent dat juist dat het leuker is.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 nov 2009 12:47

ikweetutnietmeer schreef: ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk maar zonder geveerde voorvork rijden is tegenwoordig eerder een statement willen maken dan gebruik maken van common sense.
er is geen twijfel over mogelijk dat je met een geveerde voorvork veel gecontroleerder kunt afdalen. meer snelheid dus en toch veiliger en voor mij betekent dat juist dat het leuker is.


Een dure, zware verende voorvork gebruiken terwijl je het misschien wel helemaal niet nodig hebt getuigt nou niet direct van common sense ;)

Het is maar net wat je wilt. Ik fiets mijn eigen tempo en wil gewoon lol hebben op de fiets. Heb daar niet per se vering bij nodig.
Als ik nou prestaties neer zou willen zetten, dan werd het een ander verhaal..

Plaats reactie