Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

winterbeurt racefiets - zin of onzin

jordimetten
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2009 18:18

jordimetten 10 nov 2009 11:18

Hoi allemaal,

Mijn lokale fietsenmaker adverteert momenteel met een winterbeurt voor de racefiets voor 90 euro. Voor dit geld gaan elle draaiende delen eraf, worden alle lagers opnieuw gesmeerd, de wielen worden gericht en nagetrokken, de ketting ontvet etc. Al met al een vrij complete beurt. Ook schoonmaken en poetsen hoort erbij.

De vraag die ik nu heb is of dit zin of onzin is. Mijn fiets heb ik 2e hands gekocht en heeft ca. 10.000 kilometer gereden. Daarbij is het standaard onderhoud gepleegd zoals het smeren van ketting en het goed schoonhouden van de fiets. Lagers e.d. is nooit naar omgekeken. Je hort echter ook wel dat lagers zelfsmerend zijn en nooit onderhouden hoeven te worden (alles shimano Ultegra op de fiets, Holowtech II?)

Wat is jullie ervaring / advies in deze. Is een dergelijke beurt het geld waard of zonde van het geld.

Groeten

Jordi Metten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2009 12:12

Ligt er aan wat voor wielen en dergelijke je hebt. Heb je iets met industrielagers dan gaat de FM daar echt niets aan doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze wat gaan smeren aan de industrielagers van het HT2 crankstel. Met industrielagers is het eigenlijk gewoon een kwestie van mee door rijden tot ze versleten zijn en dan laten vervangen.

Als de FM het goed doet is 't op zich wel de moeite waard. Maar ik betwijfel of ze op z'n minst alle binnenkabels gaan vervangen. En dat is toch iets wat wel de moeite is om te vervangen na 10k km (of misschien zelfs al meer).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 10 nov 2009 13:03

Als je 's winters echt wilt doorfietsen is een winterbeurt best zinvol. Alleen ik zou het voor dit bedrag nooit door een ander laten doen, maar gewoon lekker zelf; echt zo moeilijk is het allemaal niet. De grootste boosdoener in de winter is pekel. Door opspattend water van het wegdek, tast dit je onderdelen aan. Om dit te voorkomen zijn er eigenlijk 4 dingen die je het beste kunt doen. Alle verbindingspunten van onderdelen v.z.v. wat extra vet en na iedere rit je fiets afspuiten, droogmaken en de ketting weer smeren

Je hebt eigenlijk alleen wat inbussleutels nodig, kettingsmeer, montagepasta, zuurvrije vasaline en afhankelijk van het soort balhoofd wat je fiets heeft, wellicht kogellagervet. Je haalt vervolgens de onderdelen zoals remmen, derailleurs en zadelpen los. Maak het schoon en monteert het weer met wat montagepasta. Aluminium onderdelen kun je beschermen door ze in te wrijven met vasaline. Ik doe ook altijd een beetje in de inbusmoertjes en rond de onderste lager van het balhoofd en de afdichtingen van de kabeleinden.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9096
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 nov 2009 13:34

Zeker zinvol. Als je een beetje tijd hebt zou ik het trouwens gewoon zelf doen. Zoals Frigo al schrijft komt het vooral aan op alles loshalen, schoonmaken, van vet voorzien en weer vastmaken. Erg ingewikkeld is het allemaal niet (op internet - en zeker ook op het forum - is veel informatie te vinden), en het zal de levensduur van je fiets zeker verlengen. Overigens zullen sommige onderdelen (ketting, cassette) na 10.000 km waarschijnlijk vervangen moeten worden. Kan je dan meteen doen.

NB: Als je toch je fietsenmaker aan het werk wil zetten, vraag dan eerst wat hij precies gaat doen. Kun je altijd nog in dit topic vragen of dat inderdaad zinvol is...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

stynomite
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 09 jan 2009 21:38

stynomite 10 nov 2009 18:22

Het bjhouden van een fiets is altijd de moeite waard. Zeker in de winter, vanwege pekel, de rommel overal vandaan komt, de steentjes die in jebanden blijven plakken, etc. Vandaar dat hetverstandig is om tregelmatig wat onderhoud te doen, schoonmaken, insmeren, -vetten. dingen een keertje losdraaien (zodat het allemaal niet vast komt te zitten) en vervangen.

Ik doe dat allemaal liever zelf, ik vindt het leuk om te doen en het voelt gewoon goed als je fiets echt beter loopt dan voordat je hem onder handen nam.

Het moment waarop is dus vooral regelmatig. In de winter maak ik wat meer schoon. In de zomer stel ik wat meer af, mede vanwege;
meer gebruik,
doordat ik in de zomer beter het verschil voel (andere banden, schoner wegdek)en
in de zomer in de tuin is toch anders dan met Teflon op de bank.....

Misschien een beetje tegendraads. Maar ik geef mijn fiets wel altijd een uitgebreide zomerbeurt. In de winter,..... vooral regelmatig kleine dingen.
Big... yeah, big bada boom.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 10 nov 2009 18:25

Frigo schreef:Als je 's winters echt wilt doorfietsen is een winterbeurt best zinvol. Alleen ik zou het voor dit bedrag nooit door een ander laten doen, maar gewoon lekker zelf; echt zo moeilijk is het allemaal niet. De grootste boosdoener in de winter is pekel. Door opspattend water van het wegdek, tast dit je onderdelen aan. Om dit te voorkomen zijn er eigenlijk 4 dingen die je het beste kunt doen. Alle verbindingspunten van onderdelen v.z.v. wat extra vet en na iedere rit je fiets afspuiten, droogmaken en de ketting weer smeren

Je hebt eigenlijk alleen wat inbussleutels nodig, kettingsmeer, montagepasta, zuurvrije vasaline en afhankelijk van het soort balhoofd wat je fiets heeft, wellicht kogellagervet. Je haalt vervolgens de onderdelen zoals remmen, derailleurs en zadelpen los. Maak het schoon en monteert het weer met wat montagepasta. Aluminium onderdelen kun je beschermen door ze in te wrijven met vasaline. Ik doe ook altijd een beetje in de inbusmoertjes en rond de onderste lager van het balhoofd en de afdichtingen van de kabeleinden.


Even 2 vraagjes:

- Kun je als montagevet in dit geval net zo goed koperpasta gebruiken?

- En afhankelijk van het soort balhoofd. Doelt u hiermee op een naaldlagerbalhoofd? Met wat voor vet moet deze worden behandeld?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 10 nov 2009 18:31

is er een soort van schoonmaak stappenplan?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 10 nov 2009 18:50

Is het ook noodzakelijk om de crank los te maken en deze opnieuw in te vetten bij een winterbeurt? Volgens mijn fm wordt dit ook meegenomen in de beurt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 nov 2009 19:11

Kopervet is dacht ik niet meer te verkrijgen bij de FM ivm zware metalen (dus milieuwetgeving). De crank losmaken en invetten is een kwestie van 15 minuten werk.
Balhoofd doe ik zelf met hetzelfde vet als waarmee ik de pedalen doe, maar in principe mag het best vrij visceus en vooral waterproof zijn, de wrijving speelt toch veel minder mee dan bij lagers in pedalen en lagers van naven / body.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 10 nov 2009 19:43

Ik zou alleen eventueel de blanke delen even insmeren met vaseline om oxidatie tegen te gaan, voor de rest doe ik niets speciaals voorafgaand aan de winter. Wel in de winter regelmatig even een sponsje over de fiets halen en de ketting goed bijhouden, zeker als er gestrooid is. Kijkend naar het aantal km dat ts zonder onderhoud aan de draaiende delen heeft gereden zou ik hem wel aan willen raden om de naven even van nieuw vet te voorzien, als die tenminste van Shimano zijn. Het mooie daarvan is namelijk (en dat zeg ik als Campa-fan, zorgelijk... ;) ) dat het cup/conus naven zijn die je goed in kunt vetten. 90 euro vind ik overigens een heleboel geld voor zo'n beurt...

@Superrose: Ik doe het als volgt: Fiets op de montagestander, wielen er uit, vetresten wegpoetsen, frame wassen met een sopje en laten drogen. Ondertussen de wielen goed schoonmaken en eventueel de cassette er even afhalen om ook dat goed schoon te krijgen. Dan het frame in de was zetten (spuitbusje) en oppoetsen. Achterwiel er weer in en de ketting goed schoonmaken (kan ook als eerste) en daarna invetten. Voorwiel er weer in en rijden maar. Eens per jaar gaat alles uit elkaar en worden alle kleine dingetjes ontvet, schoongemaakt en eventueel vervangen, maar dat schema wat ik net genoemd heb doe ik regelmatig. Maar ik mag dan ook erg graag poetsen en sleutelen. :D
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 10 nov 2009 19:48

de zwarten schreef:Kopervet is dacht ik niet meer te verkrijgen bij de FM ivm zware metalen (dus milieuwetgeving). De crank losmaken en invetten is een kwestie van 15 minuten werk.
Balhoofd doe ik zelf met hetzelfde vet als waarmee ik de pedalen doe, maar in principe mag het best vrij visceus en vooral waterproof zijn, de wrijving speelt toch veel minder mee dan bij lagers in pedalen en lagers van naven / body.


kopervet is gewoon bij de betere automaterialenzaak te halen

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 10 nov 2009 19:50

Oh dat schoonmaken doe ik na elke rit, ik weet alleen niet hoe ik de casette eraf moet halen, laat staan er weer op dus dat doe ik niet, ik ga echt niet mijn fiets vies wegzetten namelijk, ook in de zomer, na elke rit. Dat met was heb ik ook nog nooit gedaan. Ik ga het weleens vragen aan iemand die het kan.

Hoe weet je of je iets moet vervangen?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie