Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Marchisio cassettes

mechaniekertje
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2008 23:51

mechaniekertje 09 nov 2009 21:01

Op Bike Motion 't verhaal van Marchisio aangehoord. Ik vond 't goed klinken...
Met een investering van ca. 60 euro voor de zgn. pasringen en een aanvullende 90 euro voor een set van 10 stuks lichtgewicht tandwielen kun je alle mogelijke combinaties maken en niet meer verplcht tot het kopen van dure Campa cassettes. Vervangende tandwielen kosten immers 9 euro en los verkrijgbaar.
Wie heeft er ervaring met Marchisio?
Schakelt 't goed en is de standtijd van de tandwielen vergelijkbaar met Campa (record)?

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 09 nov 2009 21:23

Heb een setje wielen met Campa Record naven met een Marchisio-cassette, schakelt met Record derailleur en werkt perfect!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 nov 2009 08:58

Werkt super, ook met 11 sp campa zelfs.
Het wisselen en vervangen is heel makkelijk en kan een ieder over het algemeen.

lincity
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:36

lincity 11 nov 2009 23:59

Rij ook al een paar jaar met Marchisio. Al 15.000km en nog geen spoor van slijtage!
Schakelt net zo goed als een Campa cassette.
Ik ben overgestapt van Shimano naar Campa en weer terug naar Shimano. Voordeel is dat je je cassette behoudt, alleen even andere ringen ertussen!
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

lennardp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2009 22:09

lennardp 12 nov 2009 09:21

en als ze op zijn, keer je ze om...

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 12 nov 2009 14:57

Tov. de shimi tandjes schakelen die marchisio's geweldig en nagenoeg zonder geluid.

Echt een aanrader ook mbt. de opmerkingen van de anderen.

Wat je ook niet moet vergeten is het feit dat je zelf je cassette kunt samenstellen mbt. het aantal tandjes. Dat was voor mij DE reden om over te stappen en geen seconde spijt van gehad.

En nooit meer de BS van de fm als je voor één of twee tandwieltjes komt bestellen (voor zover mogelijk ...........)
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 12 nov 2009 17:23

Klinkt allemaal leuk maar als nuchtere Hollander (=krent) ben ik gauw geneigd om al die voordelen kritisch te bekijken en er een rekenvoorbeeldje op los te laten. Als je met Marchisio gaat rijden betaal je dus 150 euro voor één cassette, bestaande uit 9 pasringen en 10 kransjes.. Daarvoor koop ik zo'n 3.5 Ultegra cassettes à 15000 km, dus zeg 50000km. Het financiële evenwichtspunt ligt nog een stuk verder want ondertussen heb je toch al enkele nieuwe kransjes moeten aanschaffen. Campa cassettes zijn duurder dan Shimano cassettes maar volgens mij bestaat er redelijke concensus over de overeenkomstig langere levensduur (met uitzondering van de duurste waarschijnlijk) dus dan kom je op ongeveer dezelfde kilometerprijs.

Daarnaast bestaan gangbare Shimano/Campa cassettes ook uit minstens 7 losse kransjes dus variëren is best mogelijk. En je hebt alle keus want je koopt gelijk 3 of 4 cassettes ;) Switchen van Shimano naar Campa of v.v. is een (eenmalig?) voordeel dat overeind blijft, al zou ik me wel achter de oren krabben als ik voor de tweede keer 60€ moest neertikken voor een paar pasringen. Misschien zie ik iets belangrijks over het hoofd maar ik snap niet waarom dat zo duur moet zijn.

Beter schakelen kan ik niets over zeggen want ik heb geen ervaring met de Marchisio cassette. Maar ook geen klachten met mijn Shimano setup dus dat is voor mij ook niet direct een reden om over te stappen.

Ik ben dus nog niet echt overtuigd..

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 12 nov 2009 17:59

Als je spinnend tevreden bent met de mogelijke setups die je met de standaard Shimano cassettes kunt maken is de business case voor een Marchisio cassette inderdaad niet erg positief.
Maar die setups van Shimano zijn nogal beperkt en daar zit de crux m.i.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

djazz
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2009 16:15

djazz 12 nov 2009 21:47

Ik heb recent een set gekocht omdat ik een wielset met een campa body icm een Shimano groep set wil gebruiken en daarnaast eenvoudig een berg cassette wil samenstellen. Ik heb geen klachten over het schakelen, al ben ik nog niet helemaal overtuigd ben over het beter schakelen.

Ik denk dat mijn business case ;) beter is want ik voor een totaal van 13 kransjes en een set pasringen 96 euro betaald.

lincity
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:36

lincity 13 nov 2009 00:30

Er zijn 4 verschillende prijsklasses.

Rond de 70 euro oplopend tot 150 euro.
De hardheid van de tandwielen veranderd niet, enkel het gewicht. Die dure zijn dus meer uitgeslepen tandwielen met lichtere ringen.

Dus ook de goedkoopste cassette is stukken harder dan een Dura-Ace.
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 nov 2009 12:17

Niklas2 schreef:Als je spinnend tevreden bent met de mogelijke setups die je met de standaard Shimano cassettes kunt maken is de business case voor een Marchisio cassette inderdaad niet erg positief.
Maar die setups van Shimano zijn nogal beperkt en daar zit de crux m.i.

Welke setup zou je willen maken dan?

Kransjes van 11-28 (nieuwe Ultegra) zijn beschikbaar, enige puntje is dat de grootste aan elkaar zitten. Voor mij zijn de mogelijkheden zoals gezegd voldoende. Als ik naar de Alpen ga monteer ik een 21-24-27 blokje, als ik nog een keer over de Nurburgring ga denderen komt er wel een 11 op en voor het overige wil ik gewoon een cassette zonder gaten (ideaal is winter 13-25, zomer 12-23). Waarschijnlijk ben ik licht in het voordeel vanwege mijn triple ;)

Als er ook complete cassettes zijn voor 70€ ziet het plaatje er opeens wel anders uit, dat moet ik toegeven.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 13 nov 2009 20:37

LVGH schreef:
Niklas2 schreef:Als je spinnend tevreden bent met de mogelijke setups die je met de standaard Shimano cassettes kunt maken is de business case voor een Marchisio cassette inderdaad niet erg positief.
Maar die setups van Shimano zijn nogal beperkt en daar zit de crux m.i.

Welke setup zou je willen maken dan?

Kransjes van 11-28 (nieuwe Ultegra) zijn beschikbaar, enige puntje is dat de grootste aan elkaar zitten. Voor mij zijn de mogelijkheden zoals gezegd voldoende. Als ik naar de Alpen ga monteer ik een 21-24-27 blokje, als ik nog een keer over de Nurburgring ga denderen komt er wel een 11 op en voor het overige wil ik gewoon een cassette zonder gaten (ideaal is winter 13-25, zomer 12-23). Waarschijnlijk ben ik licht in het voordeel vanwege mijn triple ;)

Als er ook complete cassettes zijn voor 70€ ziet het plaatje er opeens wel anders uit, dat moet ik toegeven.


Met een triple kan ik me voorstellen dat je met alles wat tussen 11 en 28 inzit goed uitkomt. Met een compact of klassiek crankstel is al weer wat anders en kan een cassette met een 30 er in wel eens een goede keuze zijn (en dan niet groot-groot schakelen natuurlijk) wanneer je serieus gebergte tegenkomt. Ook met een shimano cassette kun je er een 30 in knutselen; maar dat is een hoop gedoe, wat je met Marchisio niet zult hebben.
Ik ben niet zo van het pijlsnelle afdalen, en in de bergen mag ik dan graag compact met 14-30 rijden.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Plaats reactie