Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Duur van jullie indoortrainingen ?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 08 nov 2009 23:06

Vanavond door tijdgebrek, ondanks het mooie weer van vandaag, net een uurtje duurtraining gedaan op mijn spinfiets op zolder. Hiertoe veroordeeld door de vroeg invallende donkerte. Ik moet zeggen het uur af te tellen en kan me een 2e uur moeilijk voorstellen, ondanks de televisie die voor afleiding moet zorgen. Doe nu om weer kilo's kwijt te raken voornamelijk duurtrainingen met een HF tussen 125 en 130 slagen/minuut.
Ik vraag me af hoe vaak en hoe lang jullie doorbrengen. En wat jullie ervaringen zijn met indoortrainingen op de hometrainer/spinfiets/tacx.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 08 nov 2009 23:09

Ik vind er eigenlijk ook niks aan, vind 1 uur nog veel;). De uren vliegen om als ik buiten fiets, terwijl een uur binnen wel een hele dag lijkt;). Dus je bent niet de enige.

sjefjanssen
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44

sjefjanssen 08 nov 2009 23:16

Ik train gemiddeld 3 keer per week op de tacx.
De tijdsduur is meestal een uur of ik fiets de 50 km vol.
De radio c.q. mp3 speler laten de tijd iets vlugger voorbij gaan.

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 08 nov 2009 23:17

Trainingen indoor zijn niet mijn favoriete, maar zijn wel goed om krachttrainingen te doen. Je bent immers niet afhankelijk van het parcours, wind, oid.

Meestal tussen de 60-90 minuten maar dan altijd met KT blokken en nooit alleen een duurtraining.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 nov 2009 23:31

[quote="Ceon"... net een uurtje duurtraining gedaan op mijn spinfiets op zolder .."[/quote"]

Dat is zeker geen duurtraining! Beter is het om interval te doen of cadanstraining resoectievelijk intensieve blokken.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 nov 2009 23:50

Ik zit 's winters redelijk veel op een Tacx (een eenvoudige). Hoe kouder het buiten is, des te langer is het vol te houden. Dus op een dag als vandaag kan ik de 2 uur met een beetje moeite halen. Meestal echter probeer ik echt iets te doen: Pyramide training, zoiets als 5 minuten op standje 1, 4 minuten standje 2, enz. Of sprintblokken van 10-30 seconden, een hele zooi achter elkaar met wat rust ertussen; Langere blokken van 4 tot 12 minuten en drie tot 5 herhalingen. Het is vaak zo dat ik intensief fietsen in D2-D3 beter kan volhouden dan in de laagste versnelling een beetje ronddraaien. Als ik anderhalf of twee uur train, met langere laag-intensieve stukken, dan toch zeker met een heel hoog beenritme, gewoon om mijn hersenen niet op de automatische piloot te laten gaan.

En tv en/of muziek natuurlijk... Zonder kan bijna niet.

Op de Fortius van broerlief vermaak ik me trouwens mega-kostelijk; maar ja: dat zal ook wel eens een keer gaan vervelen...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 nov 2009 01:41

Vandaag een uurtje gedaan. 30 minuten met een hartslag van 130 ongeveer en daarna ben ik staand gaan trappen, zitten tandje zwaarder, staand, zitten tandje zwaarder en dat nog zo'n 20 minuten en daarna nog tien minuten rustig, toen ging ik toch ECHT dood van verveling...

Ik zou eigenlijk met iemand buiten gaan rijden maar heb niets van die persoon gehoord, werd lui en dacht yeeee tacx
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 09 nov 2009 09:54

Ik denk dat er weinig mensen zijn die meer dan 1 tot 1,5 uur binnen rijden. Heel af en toe zet ik me er toe om een hele film af te kijken tijdens binnen trainen, maar dan ben je des te blijer dat je onder de douche mag ;)

Wat me toen wel een seizoen heeft geholpen was dat een vriend ook een tacx hier neerzette, dan heb je wat te praten en is het een stuk makkelijker en wil je, om eerlijk te zijn, niet eerder af stappen dan de ander, hehe

eelcoz

eelcoz 09 nov 2009 10:35

Ik vind een uur ook al lang. Tot nu toe heb ik 2x op dat ding gezeten dit najaar, maar beide keren niet langer dan ongeveer 40 minuten. Eigenlijk vind ik het vreselijk. Ik laat me nog liever natregenen buiten. Aangezien ik hele flexibele werktijden heb, heb ik t eigenlijk ook niet nodig om binnen te trainen. Ik begrijp echter dat niet iedereen die luxe heeft.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 09 nov 2009 10:49

Ceon schreef:Ik vraag me af hoe vaak en hoe lang jullie doorbrengen. En wat jullie ervaringen zijn met indoortrainingen op de hometrainer/spinfiets/tacx.


2 x 15 min en toen snel weer verkocht. SAAI! Hiermee gaat de essentie van fietsen voor mij volledig verloren. Dan ga ik 's avonds liever een rondje buiten rennen, ongeacht wat voor weer het is.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 09 nov 2009 11:45

Afgezien van dat rennen sluit ik mij hier volledig bij aan: een half uur op de rollen lijkt me al eindeloos lang; als er een wielerkoers op TV is houd ik het wel een uur vol (en vind ik het ergens ook wel leuk: je beleeft de koers meer mee), maar meer dan een paar keer per jaar zit ik er niet op. De essentie van fietsen is ook voor mij: de buitenlucht, het voorbijvlietende landschap en het suizen van de wind. Als fietsen herleid wordt tot domweg rondtrappen hoeft het voor mij niet; van november tot maart houd ik me dan ook liefst met andere sporten onledig.
En dat ik het me in het voorjaar dan weer tijd en moeite kost om op een aanvaardbaar conditiepeil te komen, dat is dan maar zo...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 09 nov 2009 12:26

Er staat een TV voor m'n tacx en dat maakt het toch wel wat makkelijker. Nooit ED trainingen, altijd intervallen / KT van zo'n 60 tot 90min (incl warmdraaien / uitfietsen), Meestal duurt de 'main set' van mijn training 30 tot 60min. Dan fiets ik altijd van minuut tot minuut (bijv 30x minuut op, minuut af) dus dan hak je die lange saaie tijdsduur op in stukjes en gaat de training zo voorbij.

Plaats reactie