GT56 schreef:BassieG15 schreef:Op het kantje schreef:
Je zegt precies hetzelfde als ik. Je tand raak minder vaak je ketting (je raakt niet minder tanden, heb ik ook nergens gezegd) Ik heb ook niets gezegd over de slijtage van de ketting, maar alleen van de tandwielen. Dieper hier op ingaand juist het raken van meer tanden dus een lager kracht per tand geeft minder slijtage aan beide, maar dit had ik nog niet geschreven.
Je tand raakt niet minder vaak de ketting!
Als je 22 tanden hebt raken 22 tanden per omwenteling de ketting. Dus elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel. Als je 14 tanden hebt, raken 14 tanden per omwenteling de ketting. Dus ook elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel de ketting.
Je tanden raken dus even vaak de ketteing!
Maar goed, zoals je zelf al eerder schreef, het is vooral belangrijk een schuine kettinglijn te vermijden. En pas als dat niets meer uit maakt kiezen voor groot-groot.
Inderdaad, bij dezelfde snelheid raken evenveel tanden de ketting; maar bij klein / klein (hier 34 x 14) raken vaker DEZELFDE tanden de ketting en zullen voorblad en kransen sneller slijten, nog niet gesproken van de scherpere hoeken die de ketting om voorblad en kransen (en derailleurwieltjes) maken
Nee, je schrijft onzin.
Ik begrijp overigens niet wat hier zo moeilijk aan is, maar ik zal het je nog één keer stap voor stap uitleggen.
1. Je hebt dus twee situaties, bij beide situaties rij je even hard en met dezelfde trapfrequentie. Alleen in de eerste situatie rij je klein-klein (bijvoorbeeld 39x13) en in de tweede situatie groot-groot (bijvoorbeeld 51x17).
2. In beide situaties ga je een even lang stuk rijden, dus dat betekent dat je achterwiel in beide situaties evenveel omwentelingen (bijvoorbeeld 1200) heeft gemaakt.
3. Als je achterwiel 1200 omwentelingen heeft gemaakt heeft dus ook je cassettekransje 1200 omwentelingen gemaakt.
4. Dat betekent dus dat elke tand van je gebruikte kransje 1200 keer de ketting heeft geraakt.
5. Rij je met 17 achter dan heeft elke tand 1200 keer de ketting geraakt. Rij je met 13 achter, dan heeft ook elke tand 1200 keer de ketting geraakt.
6. Hetzelfde geldt voor je crankstel. Die heeft in dit voorbeeld in beide gevallen 400 omwentelingen gemaakt. Dat betekent dat elke tand van je voorblad 400 keer de ketting heeft geraakt. Of je nu met je grote of met je kleine blad rijdt.
7. Dat betekent dus dat als je de kracht buiten beschouwing zou laten je tanden even hard slijten. Echter, als je groot-groot rijdt slijten er meer tanden dan als je klein-klein rijdt. Sterker nog, de ketting zou harder slijten, want die heeft meer tanden geraakt.
8. Je mag de kracht niet buiten beschouwing laten!
9. Als je groot-groot rijdt staat er minder kracht op de ketting dan als je klein-klein rijdt. Dit komt omdat de ketting meer rondjes draait om de kracht over te brengen.
10. Zou de slijtage nu lineair toenemen met de kracht op de ketting, dan maakt het dus voor de ketting nog niets uit, maar alleen voor je kransjes en je voorbladen.
11. Echter de slijtage neemt meer dan lineair toe met de kracht op de ketting. Exponentieel misschien wel. Hierdoor is het dus ook voor de ketting beter om groot-groot te rijden.
12. Een extra voordeel wat ik nog buiten beschouwing heb gelaten is dat de ketting onder een gunstigere hoek trekt aan de tanden van je cassette als je groot-groot rijdt. Dus dit voordeel komt er nog bij.
13. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit, een ketting slijt vooral hard van een schuine kettinglijn. Rij dus alleen groot-groot in plaats van klein-klein als het voor de schuinte van de kettinglijn niets uitmaakt.
Wat een verhaal, excuses daarvoor. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er natuurkundige onzin op dit forum wordt gepost, daar raakt iedereen van in de war.