krachtraining zonder de fiets
hallo,
is het eigenlijk wel mogelijk om zonder een fiets ( ook niet spinning in de fitness)
aan kracht training tedoen in de winter?
doordat je met fietsen een circkel vormige beweging maakt, en in geen enkele kracht oefening dit is. daardoor zou het bijna niet mogelijk zijn hebben ze mij ooit wijs gemaakt.
klopt dit?
of zijn er wel goede oefeningen?
mvg
tom
is het eigenlijk wel mogelijk om zonder een fiets ( ook niet spinning in de fitness)
aan kracht training tedoen in de winter?
doordat je met fietsen een circkel vormige beweging maakt, en in geen enkele kracht oefening dit is. daardoor zou het bijna niet mogelijk zijn hebben ze mij ooit wijs gemaakt.
klopt dit?
of zijn er wel goede oefeningen?
mvg
tom
-
- Forum-lid HC
Probeer de "zoek" functie. Heel veel topics over krachttrainingen en specifieke oefeningen.
What makes the boat go faster?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)
even over iets nagedacht!
squatten,
dan duw je een gewicht naar boven dus je moet kracht lever om je benen omhoog te krijgen,
maar bij fietsen is het juist omgekeerd om vooruit tegaan moet je naar beneden duwen.
helpt het dan wel dat je squat?
kan een domme opmerking zijn hoor.
mvg
tom
squatten,
dan duw je een gewicht naar boven dus je moet kracht lever om je benen omhoog te krijgen,
maar bij fietsen is het juist omgekeerd om vooruit tegaan moet je naar beneden duwen.
mvg
tom
Klinkt misschien lullig, maar doe eens een lesje met de dames in de sportschool mee.
Steps, body pump.....weet ik veel wat ze tegenwoordig allemaal verzinnen.
Op zeker dat je de eerste paar keren flink stuk zit. (als je maximaal mee doet)
En baat het niet, dan......heb je een uurtje in een zaal opgesloten gezeten met een meid of 30.
Is het niet voor niks geweest.
Steps, body pump.....weet ik veel wat ze tegenwoordig allemaal verzinnen.
Op zeker dat je de eerste paar keren flink stuk zit. (als je maximaal mee doet)
En baat het niet, dan......heb je een uurtje in een zaal opgesloten gezeten met een meid of 30.
Is het niet voor niks geweest.
[quote="tom°"]even over iets nagedacht!
squatten,
mvg
tom
[/quote]
Natuurlijk helpt squaten, je legt de halter in de nek en het gewicht moet van laag naar hoog, je zakt door je benen en strekt explosief die benen(zelfde als fietsen) je moet als het ware denken als of je je voeten zo ver mogelijk de grond in duwt! je voelt het de eerste keren wel. Andere oefeningen die goed zijn, zijn de deadlift, legpress en de leg curl, grijp de kans maar is om het hele lichaam wat beter te trainen! train buik en rug maar die kilo die je aan zou kunnen komen die pak je hiermee meer dan terug!
Men gaat er vanuit dat krachttraining werkt, maar de tijd dat je in het krachthonk zit kan je beter op de fiets zitten! Dus als je in de winter niet fiets, kan je zonder problemen het krachthonk in.
squatten,
mvg
tom
[/quote]
Natuurlijk helpt squaten, je legt de halter in de nek en het gewicht moet van laag naar hoog, je zakt door je benen en strekt explosief die benen(zelfde als fietsen) je moet als het ware denken als of je je voeten zo ver mogelijk de grond in duwt! je voelt het de eerste keren wel. Andere oefeningen die goed zijn, zijn de deadlift, legpress en de leg curl, grijp de kans maar is om het hele lichaam wat beter te trainen! train buik en rug maar die kilo die je aan zou kunnen komen die pak je hiermee meer dan terug!
Men gaat er vanuit dat krachttraining werkt, maar de tijd dat je in het krachthonk zit kan je beter op de fiets zitten! Dus als je in de winter niet fiets, kan je zonder problemen het krachthonk in.
[quote="tom°"]even over iets nagedacht!
squatten,
[/quote]
Kijk eens goed naar de bewegingen in je knie en heup bij squatten en fietsen.... in beide gevallen strekken knie- en heupgewricht zich.
squatten,
[/quote]
Kijk eens goed naar de bewegingen in je knie en heup bij squatten en fietsen.... in beide gevallen strekken knie- en heupgewricht zich.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
Zou het ook bevorderlijk zijn om je armspieren te trainen?
Met sprinten gebruik je ook je armen toch? Voor de fietsers onder ons die zoals ik als kantoorklerk door het leven gaat heeft t wellicht effect dan de doorsnee fietsende ijzervlechter.
wie weet meer?
Armen trainen heeft volgens mij meer de functie dat mensen het mooier vinden als hun mouwtje wat strakker zitten. Wat wel echt belangrijk is om de rug te trainen. Ook hier haal je kracht uit en kun je verschillende stabiliteitstrainingen doen.
Ik fitness zelf ook naast het fietsen en doe alles met meer herhalingen en richt me op de benen, rug en buik. Evt doe ik borst en armen. En dan heb je een leuke full body work out.
Ik fitness zelf ook naast het fietsen en doe alles met meer herhalingen en richt me op de benen, rug en buik. Evt doe ik borst en armen. En dan heb je een leuke full body work out.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
[quote="friesche Leeuw"]
Met sprinten gebruik je ook je armen toch? Voor de fietsers onder ons die zoals ik als kantoorklerk door het leven gaat heeft t wellicht effect dan de doorsnee fietsende ijzervlechter.
wie weet meer?[/quote]
Het is altijd goed je hele lichaam te onderhouden voor stabiliteit en efficiente krachtverdeling. Sterke armen zorgen er ook voor dat je minder last krijgt van andere zaken als rug etc. Maar specifieke armoefingen, zoals biceps trainen met flinke gewichten, dat zorgt bij fietsers alleen maar voor extra overtollig spiergewicht en moet je gewoon niet doen. Misschien dat sommige baansprinters er baat bij hebben, maar je kunt je energie beter stoppen in buikspieroefeningen, rug en de benen. (En fietsen uiteraard.)
wie weet meer?[/quote]
Het is altijd goed je hele lichaam te onderhouden voor stabiliteit en efficiente krachtverdeling. Sterke armen zorgen er ook voor dat je minder last krijgt van andere zaken als rug etc. Maar specifieke armoefingen, zoals biceps trainen met flinke gewichten, dat zorgt bij fietsers alleen maar voor extra overtollig spiergewicht en moet je gewoon niet doen. Misschien dat sommige baansprinters er baat bij hebben, maar je kunt je energie beter stoppen in buikspieroefeningen, rug en de benen. (En fietsen uiteraard.)
Meer herhalingen gaat juist de nut van kracht training voorbij, je moet er juist minder doen:) zolang je er minder dan 8 doet is er niets aan de hand, 8-12 wordt als ideaal gezien voor spierhypertrofie ( spier groei maximalisatie), minder maakt juist dat je wel op het zwaardere gewicht kan trainen(dus je spieren laten wennen aan zwaardere kracht inspanningen), maar zonder de nadelen van de spiergroei. Dit moet je uiteraard pas doen wanneer je bewegingen goed onder de knie hebt.