Pagina 1 van 1

Veloce crank bruikbaar op Chorus groep

Geplaatst: 31 mei 2011 15:33
door tijmpies
Zoals ik al eerder heb aangegeven in een andere discussie op dit forum, ga ik deze zomer richting de Tourmalet. Om toch goed uit de voeten te kunnen wil ik een compact crank monteren op mijn Canyon met chorus (dubbel) afmontage.

Weet iemand of het mogelijk is om een (nieuwe) Veloce compact 10 speed crank te monteren op mijn fiets, en de rest gewoon Chorus blijft??

Geplaatst: 31 mei 2011 15:34
door ace1978
Volgens mij is dat geen enkel probleem. Japie Carbon reed volgens mij afgelopen zomer toen we in de Alpen waren met een Veloce compact crank op zijn fiets die verder volledig Super Record is.

Geplaatst: 31 mei 2011 15:52
door tijmpies
Dat zou inderdaad ideaal zijn. Even afwachten wat nog andere reacties/ervaringen zijn.

Geplaatst: 31 mei 2011 15:55
door amclassic-fan
Om wat voor crankstel gaat 't? Als het met vierkante as is dan moet je de as wel wisselen. Voor de rest is er geen probleem.

Geplaatst: 31 mei 2011 16:46
door tijmpies
Het is de nieuwe ultra-tourque trap as. De chorus groep is het 2010. Dat moet wel lukken toch?

Geplaatst: 31 mei 2011 17:45
door dennad
Hou er wel rekening mee dat wanneer je een nieuw crankstel, en dan de power torque versie plaats je wel een speciaal tooltje nodig hebt om deze weer te verwijderen wanneer je weer in NL bent..

Geplaatst: 31 mei 2011 18:00
door tijmpies
Jaja dat weet ik. Ik heb dit voorjaar mijn Canyon zelf terug opgebouwd nadat ik nieuw kader had gekregen omdat er een scheurtje in de achter brug zat.
Maar zo bijzonder is dat tooltje toch niet? Gewoon een zeskant sleutel ik dacht 10 of 12 mm.

Geplaatst: 31 mei 2011 21:16
door dennad
Erop zetten is inderdaad een zeskant (inbus) sleutel van 14mm maar eraf halen heb je wel zoiets nodig... Tool

Geplaatst: 01 jun 2011 10:26
door tijmpies
@dennad, dat heb ik de vorige keer ook niet nodig gehad. Althans ik heb toen mijn fiets helemaal gestript, zodat het kader over bleef en de enige tools buiten om de standaard tools (inbus, "normale" steeksleutels, torx), cup sleutel en een ketting pons.
Die tool die jij laat zien heb ik alles niet nodig gehad.

Kan je misschien uitleggen voorwat ik die eventueel nodig zou moeten hebben?

Geplaatst: 01 jun 2011 10:53
door em
De huidige Veloce heeft een crank met het Power Torque systeem ==> Voor het demonteren heb je dan een poeli trekker nodig. Ook zal je nieuwe lagercups nodig hebben.

De vorige versie Veloce heeft een crank met het Ultra Torque systeem (dat TS nu ook heeft) ==> Demonteren is een eitje en je kunt gewoon je huidige cups gebruiken.

Conclusie: Gewoon op zoek naar een Ultra Torque crank.

Geplaatst: 01 jun 2011 16:18
door tijmpies
@EM, heb ff snel MP af gezocht. Maar in grote getalen zijn de campa crank's ook niet. En niewe cranks zijn bijna allemaal power-tourque..

Geplaatst: 01 jun 2011 16:57
door ridefreeordie