Pagina 1 van 2

Elke keer weer slag in voorwiel

Geplaatst: 06 apr 2011 18:13
door luukvd
Hoi,

Op MP een setje Campa Zonda's gekocht voor een mooi prijsje. Niet ingesleten, klein slagje in voorwiel. Naar m'n FM gestuurd, en die is echt goed. Die heeft 'm mooi recht gemaakt, de lagers even nagekeken, etc.

Maargoed, paar duizend KM later, weer slag in voorwiel. Dus maandje geleden, weer slag eruit. Vorige week weer slag er in. Weer naar FM, weer slag eruit. Nu heb ik na 100km WEER een slag erin.

Ik 'stoemp' af en toe aardig, en ben niet licht.. maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ook heeft de FM al beetje lijm bij de spaak in gedaan, en hem een 'kneepje' gegeven.

Wat kan ik nog doen, en wie weet de oorzaak?

Geplaatst: 06 apr 2011 18:28
door amclassic-fan
Dan is de velg krom (einde verhaal van het wiel) of de FM is toch niet zo goed bezig met 't richten van de wielen.

Geplaatst: 06 apr 2011 18:29
door jasperr
De spaken bij Campa en Fulcrum wielen moet je na het richten borgen met Loctite 290. Dit is een zeer dunne metaallijm die je tussen de nippel en spaak moet laten inwerken.
Door een valpartij had ik in het voorwiel van mijn Fulcrum R3 (zelfde als de Zonda's) ook een slag zitten. Na het richten heb ik de spaken geborgd met de loctite en de wielen zijn nog steeds kaarsrecht, zelfs na velen klinkerkoersen en kasseienstroken.

Edit; Als de slag dusdanig groot is, is de velg idd hoogstwaarschijnlijk krom, net als AMCF zegt. Dan is er niet veel aan te doen.

Geplaatst: 06 apr 2011 18:35
door luukvd
Velg krom? En dan is het kwestie van weggooien?

En Loctite 290, mag ik dat samenvatten als 'lijm'? De beste man heeft het wiel niet uitgevonden zegmaar.

Geplaatst: 06 apr 2011 18:43
door jasperr
jasperr schreef:De spaken bij Campa en Fulcrum wielen moet je na het richten borgen met Loctite 290. Dit is een zeer dunne metaallijm die je tussen de nippel en spaak moet laten inwerken.


;)

Geplaatst: 06 apr 2011 20:58
door luukvd
Thanks.

Geplaatst: 07 apr 2011 01:30
door titanium
is de spaakspanning wel hoog genoeg? maw is het wiel wel goed gespaakt?

ik rij al jaren op velgen met hoge spaakspanning en die blijven kaarsrecht. die zijn allemaal gespaakt door Ernie Frieke.

Geplaatst: 07 apr 2011 01:47
door jaapieo
Locktite zie ik nooit zo zitten, metaal LIJM klinkt als iets wat niet alleen borgt maar ook vast zet.
Lijnolie daar in tegen borgt de nippel doordat het opdroogt maar is gemakkelijk te breken als je aan de spaak draait waardoor het wel na te stellen is.

De spaakspanning en HOE de FM het wiel heeft na gericht zegt meer dan hoe de nippel geborgd is overigens.
Is dit goed gedaan (waar ik over twijfel) dan zal de velg krom zijn zoals AM-fan al zegt.
Ik zou daar overigens niet vanuit gaan aangezien je zegt dat het een klein (3mm ofzo?) slagje is.


@titanium: Velgen met hoge spaakspanning is niet echt de juiste manier om een goed wiel te omschrijven, de spanning moet GOED zijn, niet te hoog, niet te laag.

Frieke is overigens iets "over rated" bij hem krijg je het idee dat wielbouwen een religie is ipv. een wetenschap.

Geplaatst: 07 apr 2011 01:47
door lvgh
LuukvD schreef:Velg krom? En dan is het kwestie van weggooien?

En Loctite 290, mag ik dat samenvatten als 'lijm'? De beste man heeft het wiel niet uitgevonden zegmaar.

Als-ie echt goed is weet-ie heus wel wat loctite is ;)

Geplaatst: 11 apr 2011 17:38
door luukvd
Hij's goed, maar hij schoffelt in de rest van z'n tijd plantsoenen. En hij is onverstaanbaar. Mag de pret niet drukken.

Overigens doorgereden met het wiel, klein slagje namelijk. Nu na een 145km rit heb ik een spaak die helemaal los zit.

Twijfel wat ik zal doen. Of nog een keer naar deze vent, of een specialist opzoeken. Iemand die meteen weet dat de nippel geborgd moet worden.

Bedankt voor jullie advies trouwens.

Geplaatst: 11 apr 2011 18:35
door amclassic-fan
Denk dat hij toch niet zo goed is, want dit hoort toch niet te gebeuren als op alle spaken netjes spanning staat.

Geplaatst: 11 apr 2011 18:36
door luukvd
Nou, hij is het dus wel, dat is het probleem. Maargoed. Moeilijk.