Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

cube reaction hs33/sensa merano special

docker
Forum-lid

docker 26 okt 2009 14:49

Beste forum genoten,

Ik sta op het punt om een Cube reaction hs33 te kopen of de Sensa merano Special. Ik heb tot op heden weinig op en of aanmerkingen over deze fietsen kunnen vinden. Wellicht dat er op dit forum ervarings deskundige zijn.

Ik hoor graag van jullie

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 27 okt 2009 20:28

blijkbaar heb je al gekozen voor velgremmen: daar zou ik nog eens hard over nadenken zo vlak voor de winter. schijfremmen doen het altijd en er blijft duidelijk minder troep in hangen.
helaas voor jou heb ik geen ervaring met de sensa, de cube is prima natuurlijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

docker
Forum-lid

docker 28 okt 2009 01:08

Klopt, in principe heb ik gekozen maar nog niks gekocht dus mijn mening kan ik altijd nog bijstellen en ik sta zeker open voor andere meningen en/of ervaringen. Ik heb goede recensies gelezen over de HS33 remmen o.a dat ze meer als voldoende remmen in ons vlakke nederland, schijnt dat ze ook iets onderhouds vriendelijker zijn dan schijfremmen(piepen en knarsen bij vuil).

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 28 okt 2009 20:21

ff gecheckt bij iemand met ervaring op de sensa: het frame is minder stijf als die van de cube. Dat voelt dus minder stabiel aan en is minder snel ook.
heb zelf juicy 5 schijfremmen. en als je door een diepe plas modder rijdt is er eventjes wat aanloopgeluid (30 sec) even remmen en dan is meestal al weer weg. Toch rijdt je per toch maar een paar keer door een echt diepe plas terwijl je heel vaak veel remkracht nodig hebt zeker als het wat rapper gaat: heuvelaf in de regen wil je wel kunnen remmen. Als het allemaal wat rustiger gaat dan zul je met die hss prima af zijn. Maar die keer dat je gaat knallen in de winter merk je het enorme verschil.
succes met je overwegingen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

fizik
Forum-lid

fizik 28 okt 2009 21:53

Ik rij nog steeds met gewone XTR v-brakes. Werken uitstekend en ik ben niet van plan ze in te ruilen voor schijfremmen. In de bergen en ook de Ardennen en Limburg rij ik echter vrijwel alleen met de racefiets. Je moet dus goed kijken naar het gebruik. Schijfremmen zijn wel erg lekker bij stevige afdalingen. Voor de tochten op de veluwe hoef je ze echter echt niet te hebben.

titanium
Forum-lid

titanium 31 okt 2009 21:46

hs33 de keuze bij uitstek voor nl en ardense omstandigheden, al helemaal als je zoals ik een setje wielen hebt laten spaken met ceramische velgen.

schijven geeft ws meer onderhoud, duurdere blokken, slepen, etc. mijn ervaring met schijvn dateert van een paar jaar geleden,en de techniek heeft zeker niet stilgestaan, maar de hs33 is zo probleemloos dat ik niets anders meer wil!

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 02 nov 2009 13:13

heb zelf een reaction met schijfremmen maar zou nu liever een versie met v-brakes aanschaffen.

waarom?

ik gebruik deze fiets alleen in de winter in NL (heb voor de zomer een fully met discbrakes).
Schijfremmen in de winter met modder is echt drama, kost je een hoop geld voor nieuwe remblokken die slijten als water, HS33 v-brakes hebben daar geen last van en remmen ook hartstikke goed.

Let wel de Reaction met schijfremmen heeft volgens mij geen mogelijkheid/bevestiging voor v-brake op de achterburg en voorvork, achteraf v-brakes monteren kan daar dus niet op. Omgekeerde kan weer wel, een fiets met HS33 kopen heeft wel de mogelijkheid om achteraf schijfremmen te monteren.

oh ja, je hebt v-brakes en HS33, laatste zijn zo krachtig dat je er zelfs in de Alpen mee kunt remmen, doen echt niet onder voor gemiddelde schijfremmen.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 nov 2009 22:11

Schijven kunnen maar als je een raction koopt en je rijd veel swinters geen schijven. Die blokken van formula heb je echt na 100km modder compleet weggereden. Die zijn gemaakt het het altijd kurk droge italie (tenminste als ze daar op een mtb zitten)

Ik rijd 's winters lekker met mijn oude fiets met HS33. hogedruk erop en klaar heb ze al zes jaar circa 40.000km en echt nooit wat hoeven doen behalve blokken vervangen. Ook in de alpen prima remkracht, echt nooit een probleem mee gehad

Mocht je ook strandraces gaan rijden dan zeker geen schijven!

docker
Forum-lid

docker 02 nov 2009 22:32

De keuze voor de HS33 is nu wel zeker. Nu nog kiezen tussen de Sensa merano special en de cube reaction, qua prijs ontlopen ze elkaar niet echt veel, de sensa heeft iets betere onderdelen denk ik maar de cube heeft grotere naam.

Moeilijk, moeilijk.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 04 nov 2009 07:12

wat dacht je van blokjes tegen je dure velgen? ik vind het echt zonde van de velg: bij veel rijden kun je ze na 1 jaar weggooien. terwijl een paar goede velgen echt langer meegaan.
het onderhoud is bij mijn juicy 5 niet noemenswaardig, mijn voorremblokjes zit er nu al een jaar in, en ook met schoonmaken, hogedrukreiniger er op en 'bob's your oncle'.
daarnaast blijven op v brakes en de magura's veel meer troep hangen. In de natte klei is dat een nadeel.

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 05 nov 2009 13:41

In de alpen en dolemieten zelf met schijfremmen gereden, 2 dames die mee waren hebben zich prima weten te redden met HS33 remmen, remkracht genoeg dus.

Afgelopen winter heel veel gefietst, soms ook onder extreme omstandigheden, remblokken van schijfremmen waren soms na 50km in sneeuw en modder echt compleet weg, gaat natuurlijk nergens over! Weinig zin om iedere week nieuwe remblokken te kopen!

Dat modder blijft hangen achter HS33 en v-brakes is leuk maar geld in zekere zin ook voor schijfremmen, voor mij geen argument om mn fiets in winterperiode om te bouwen naar velgremmen.

Nu dus mn Reaction omgebouwd naar HS33 in de winterperiode en de Epic fully zo min mogelijk gebruiken, die mag in de zomer weer vaker buiten spelen
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

docker
Forum-lid

docker 05 nov 2009 22:08

vandaag naar de cube reaction wezen kijken, ik moet zeggen schitterende fiets, het is dat ik me zelf heb opgelegd om ook naar de sensa te gaan kijken anders was ik nu de eigenaar van de cube.

Plaats reactie