Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

materiaal

noky
Forum-lid

noky 25 okt 2009 13:42

Kan iemand mij vertellen hoe je kan zien of je ketting is versleten en als je de ketting moet vervangen moet je dan ook je tandwielen allemaal vervangen .
Ik houd niet precies bij hoeveel km ik fiets per jaar het zal ongeveer 2500km zijn niet erg veel dus in de winter fiets ik niet op de weg .

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 25 okt 2009 13:52

Afbeelding

Dat kun je doen met een kettingchecker, verkrijgbaar bij diverse fabrikanten. Te lang doorrijden met een versleten ketting, is funest voor cassette en bladen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

thamitchel
Forum-lid

thamitchel 25 okt 2009 14:16

als de ketting om het buitenste blad zit (voor) dan moet je de ketting strak om het voortandwiel trekken en dan de ketting optillen aan de voorkant van het blad (tegenover het punt waar je de ketting strak trekt) als je dit doet en je kunt de helf van het tandje zien dan is de ketting versleten

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 25 okt 2009 14:22

thamitchel schreef:als de ketting om het buitenste blad zit (voor) dan moet je de ketting strak om het voortandwiel trekken en dan de ketting optillen aan de voorkant van het blad (tegenover het punt waar je de ketting strak trekt) als je dit doet en je kunt de helf van het tandje zien dan is de ketting versleten

Natte vinger werk, gewoon een kettingmetertje kopen!
mijn Flickr

-divo-
Forum-lid

-divo- 25 okt 2009 14:24

thamitchel schreef:als de ketting om het buitenste blad zit (voor) dan moet je de ketting strak om het voortandwiel trekken en dan de ketting optillen aan de voorkant van het blad (tegenover het punt waar je de ketting strak trekt) als je dit doet en je kunt de helf van het tandje zien dan is de ketting versleten

Ik denk dat dat geen goede methode is die je hier beschrijft. Als het tandwiel is versleten dan past de ketting ook niet goed meer. Je kunt het door jouw beschreven effect dus ook constateren met een gloednieuwe ketting.

Plaats reactie