Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tacx Satori of Flow

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 22 okt 2009 18:24

Voor de koude maanden wil ik een Tacx aanschaffen voor als het weer fietsen niet toestaat. Nu twijfel ik tussen de Flow en de Satori. Iemand ervaring met deze 2 apparaten?

De flow heeft als extra's: hartslag, vermogen en trapfrequentie. Dit lijkt me handig maar is dit de 100Euro extra waard? kan je hierdoor gerichter trainen waardoor je er in het voorjaar op de fiets profijt van hebt?

Alvast bedankt!

Grt. Obbe

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 22 okt 2009 18:33

Ik heb vorig jaar de flow gekocht en daar de hele winter op getraind, beviel me erg goed. Heb getwijfeld tussen Satori en Flow en voor de Flow gekozen dus om 3 redenen.

- fietscomputer functies als tijd en trapfrequentie (heb geen trapfrequentie sensor op mijn fietscomputer)
- weergave van vermogen, leek me goed om mijn progressie te kunnen monitoren (en ik ben dol op data, ook al doe ik er meestal niets mee dan alleen cijfertjes kijken)
- Mogelijkheid tot uitbreiden tot virtual reality trainer (zonder aandrijving van de trainer dan bij bergaf, maar dat vond ik niet belangrijk.

Achteraf gezien had ik ook best voor de Satori kunnen kiezen (al kan ik in de toekomst dan niet uitbreiden naar VR) maar de weergegeven vermogens zijn toch heel anders. Heb in het voorjaar een dag met een Powertap gereden, maar het gevoel en de cijfers die ik daar zag kwamen totaal niet in de buurt van wat ik ervaar op de Flow. En ik ga er maar vanuit dat de Powertap correct is. Dus eigenlijk heb je weinig aan de vermogens op de Flow, mijns inziens.

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 22 okt 2009 18:50

Dank je. Ik heb niet de behoefte om ooit uit te breiden naar VR en dan koop je de Flow eigenlijk alleen voor de trapfrequentie als ik het goed begrijp?(Als die functie nog niet op je fietscomputer zit)

Grt. Obbe

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 22 okt 2009 20:16

Ik rij zelf op de Satori, erg goede trainer.
Bij de Flow wordt geen borstband geleverd, dus die moet je er dan nog bij kopen. Als je al een hartslagmeter hebt, zou ik voor de Satori gaan.
De vermogensmeting op de Flow schijnt niet al te nauwkeurig te zijn en trapfrequentie meting is niet altijd relevant en de andere functies, snelheid e.d. is op de Tacx totaal niet te vergelijken met buiten fietsen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 22 okt 2009 21:52

Ik heb de Flow aangeschaft, bevalt prima.

Vermogen wordt netjes gemeten, wel altijd even kalibreren: dit kan je na je warming up eventjes doen (10s werk) zodat je je progressie mooi bij kan houden.
Of het vermogen klopt met wat je buiten trapt, geen idee, dat kan ik buiten niet meten. Maakt mij ook niet zoveel uit of het 100% realistisch is, zolang ik mijn progressie maar weet.

Je kan op verschillende manieren trainen; de Flow instellen op een bepaald wattage (10 / 990) of een 'hellingshoek' instellen. Dit, samen met de cadans- en vermogensmeter zorgt ervoor dat je een grote verscheidenheid van trainingen kan draaien (interval / souplesse / KT / klim).

Hartslag functie gebruik ik niet, al komt hij wel precies overeen met mijn suunto.

r0bbert
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2009 00:01

r0bbert 22 okt 2009 23:55

Als je niet wil uitbreiden naar een VR kan je beter voor de satori gaan. Van het geld dat je daarmee bespaart kan je dan een fietscomputer kopen met hartslag en cadansmeter. Die kun je dan ook voor buiten gebruiken.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 23 okt 2009 14:05

De extra mogelijk van klimtrainingen zou voor mij het belangrijkste argument zijn om voor de Flow te kiezen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 23 okt 2009 15:01

Is bij de Satori geen klimtraining mogelijk? Dacht dat daarbij ook een hellingshoe in te stellen is.

Grt. Obbe

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 23 okt 2009 16:12

Obbe schreef:Is bij de Satori geen klimtraining mogelijk? Dacht dat daarbij ook een hellingshoe in te stellen is.Grt. Obbe

Nope.
Op de site van Futurum staat een vergelijkingstabel en staan er nog enkele handige weetjes.
http://www.futurumshop.nl/product/6119- ... iner.phtml

http://www.futurumshop.nl/product/6119- ... iner.phtml
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 26 okt 2009 16:46

Je kan toch de weerstand aanpassen? Als je deze zwaarder zet boots je toch ook een hellingshoek na? Of is werkt het bij de flow anders?

Grt. obbe

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 26 okt 2009 17:09

Bij de Satori stel je de weerstand in in 10 standen. Hoe hoger, hoe zwaarder. Maar het verloop van de weerstand is lineair, dus tweemaal zo snel rijden betekent dat de weerstand tweemaal zo hoog is. Normaal gesproken verloopt de toename van de weerstand anders door o.a. de luchtweerstand. De Satori berekent niets en kan dus ook geen rekening houding met dat soort dingen. De instellingen komen dus niet echt overeen met een bepaalde hellingshoek, maar dat wil niet zeggen dat de training daarom minder hoeft te zijn.

(P.S.: Een ijverige doe-het-zelver zou natuurlijk een Satori kunnen aanpassen zodat deze computergestuurd de weerstand aanpast. Dan moet je computer dat wel netjes berekenen op basis van een parcours of zoiets. Ik weet nog niet of ik m'n Satori nu al wil slopen voor zoiets...)

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 okt 2009 17:11

Bij de Flow kun je op je display daadwerkelijk een "hellingshoek" instellen. Bij de Satori kun je alleen de weerstand veranderen door aan de hendel op je stuur te zitten.

Effect wordt dan dat je meer of minder weerstand krijgt. Je kan dus gewoon een soort klimtraining doen door meer weerstand, maar dus niet specifieke "hellingshoeken" of percentages instellen.

Plaats reactie