Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met tijdrijden

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 19 okt 2009 14:14

Een stemmetje diep van binnen roept voor komend jaar om een nieuwe uitdaging
Zoals sommigen weten rijd ik geen wedstrijden, maar zit ik wel regelmatig op de racefiets of mountainbike.

Afgelopen jaar heb ik met veel plezier diverse verslagen gelezen van forummers die tijdritten gereden hebben. Hoe meer ik er las hoe meer ik me af ben gaan vragen of ik ook iets in me heb om succesvol te zijn(op persoonlijk niveau). Ik wil dus een poging gaan doen in 2010. Aangzien ik niet meteen mijn bankrekening wil plunderen denk ik voorlopig te starten met een tijdelijke conversie van mijn racer in de vorm van een opzetstuur en een andere zadelpen. Ondertusen speur ik nog naar een snelpak en een andere helm, maar dat is een kwestie van een mooi koopje vinden. Niet perse noodzakelijk in dit beginstadium.

Er zijn een aantal praktisch zaken waar ik niet geheel duidelijkheid in kan vinden. Hopelijk kunnen een aantal ervaringsdeskundigen mij op weg helpen met de volgende zaken.
- Klopt het dat voor de meeste tijdritten geen KNWU licentie noodzakelijk is of beperk ik mij zonder licentie tot een zeer kleine kalender?
- Waar vind ik in godesnaam een snelpak wat mij gaat passen (lengte = 1.98 meter) Ik heb al menig webwinkel afgezocht maar tot nu toe niets gevonden wat in de buurt komt van mijn maat.
- Welke opzetstuur te kiezen? Ik wil voorlopig mijn racefiets kunnen gebruiken. Drop is nu 12 cm en ik zit vrij gestrekt in race config. Ik twijfel tussen een oval concepts A710 en een profile design T2. Beiden hebben voor zover ik na kan gaan vrij lage steunen vlak boven het stuur. Bij de Oval zitten de armsteunen boven het stuur, en bij de profile design is het mogelijk de steunen meer richting de bracket te verstellen (zodat ik wat minder gestrekt kom te zitten, wat in TT houding denk ik het comfort wel ten goede komt).
- Ik rijd nu met een zadel setback van 7 cm (neus zadel - bracket). Hoe ver ten opzichte van de racesetup staat bij jullie op de TT fiets verder naar voren? Is dit te compenseren door aan zadelpen zonder setback aan te schaffen?

Ik hoop dat enkele van jullie mij wat op weg kunnen helpen. Tips, opmerkingen en meningen over andere belangrijke zaken zijn ook van harte welkom.


update 18 feb 2010

Na een paar maanden gedwongen rust (frame naar de spuiter) en menig avond op marktplaats ben ik er wat betreft de bewapening klaar voor :)

Omdat ik in mijn huis niet nog een zoveelste fiets ergens kan parkeren en ik ook graag een seizoen wil rijden voor ik al mijn euro's uitgeef aan een TT fiets heb ik gekozen voor een ombouwsetje voor mijn racefiets

Afbeelding

Afbeelding

Deze bestaat uit een Profile T2+, een Thomson Elite zadelpen (set forward) en een ISM adamo zadel om comfortabel en zonder beknelling diep te kunnen zitten. En passant heb ik een snelpakje gekocht met een beetje sponsoring van mijn LBS en Bell MeteorII via MP.

In een kwartier kan ik mijn racer ombouwen tot een semi TT fiets (en vice versa). Door de set forward zadelpen komt mijn zadel een paar cm naar voren. In race config rijd ik met een 3 cm aan spacers onder mijn stuur voor een drop van 12 cm. Door deze te verwijderen en de iets hogere zadelhoogte (compensatie voor zadel iets naar voren) kom ik in TT config op een drop van 16 cm. Het T2+stuur heb ik onder mijn stuur door gemonteerd waardoor de pads op exact dezelfde hoogte komen als mijn stuur. Door de pads iets naar achteren te monteren, compenseer ik mijn 13 cm stuurpen.

Afbeelding

Wat betreft training schiet het helaas wat minder op. Naast enkele duurtrainingen op het strand, is het op dit moment voornamelijk spinning, schaatsen en sportschool. Hopelijk binnenkort wat lekkerder weer. :)

Wat betreft mijn zithouding heb ik nog enige twijfel, vooral ook omdat ik zelf geen ervaring heb met het fine tunen van de TT houding. Zouden de kenners eens hun mening willen geven over onderstaande?

Afbeelding
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 19 okt 2009 14:32

frenkie schreef:
1. Klopt het dat voor de meeste tijdritten geen KNWU licentie noodzakelijk is of beperk ik mij zonder licentie tot een zeer kleine kalender?
2. Waar vind ik in godesnaam een snelpak wat mij gaat passen (lengte = 1.98 meter) Ik heb al menig webwinkel afgezocht maar tot nu toe niets gevonden wat in de buurt komt van mijn maat.
3. Welke opzetstuur te kiezen? Ik wil voorlopig mijn racefiets kunnen gebruiken. Drop is nu 12 cm en ik zit vrij gestrekt in race config. Ik twijfel tussen een oval concepts A710 en een profile design T2. Beiden hebben voor zover ik na kan gaan vrij lage steunen vlak boven het stuur. Bij de Oval zitten de armsteunen boven het stuur, en bij de profile design is het mogelijk de steunen meer richting de bracket te verstellen (zodat ik wat minder gestrekt kom te zitten, wat in TT houding denk ik het comfort wel ten goede komt).
4. Ik rijd nu met een zadel setback van 7 cm (neus zadel - bracket). Hoe ver ten opzichte van de racesetup staat bij jullie op de TT fiets verder naar voren? Is dit te compenseren door aan zadelpen zonder setback aan te schaffen?


Allereerst zeer goede keuze gemaakt!

1. Voor voor tijdritten is inderdaad geen licentie noodzakelijk. Wil je echter wat meer en bijv. mee doen met kampioenschappen is dit wel noodzakelijk. Ik zou er voor kiezen om het 1e seizoen zonder en dan kijken of het iets voor je is.

2. Denk dat je met een snelpak zeer weinig winst gaat pakken. Misschien heeft Cyclespeed wat liggen?

3. Zelf rijdt ik met profile t2 combinatie. Bevalt prima. Deze heeft s bends, de oval die heeft lichte ski bends. qua diepte zijn ze volgens mij beide goed in te stellen. Het is dus puur wat je zelf prettig vindt.

4. Als je UCI / (KNWU) ritten mee doet dan heb je je aan bepaalde voorschriften te houden. Zelf rijdt ik illegaal om zo maar te zeggen (ik laat hem namelijk altijd zo staan als met triathlons). Kan ik dus niets nuttigs over zeggen.


Er zijn velen die dit kunnen aanvullen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 19 okt 2009 14:54

Kijk dat lezen we graag. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. :)

1. Voor veel tijdritten is geen licentie nodig. Ik heb een licentie (o.a. voor criteriums) maarvoor de 21 tijdritten die ik dit jaar gereden had had ik geen licentie nodig. Soms zit je met in een andere categorie dan zonder.

2. Een snelpak moet strak zitten. Ik ben 1,86 meter, en een S is eigenlijk te groot voor mij. ;)

3. Hoe dieper hoe beter. Maar er zijn nu een maal beperkingen op wat past op je gewone racer. TT-bikes heb je overigens nieuw vanaf 1500 euro. Tweedehands kan je wel eens geluk hebben.

4. Je setback moet minimaal 5 cm zijn. Zie o.a. www.cyclespeed.nl. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er zelden (lees nooit) gecontroleerd wordt. Hoewel ik vermoed dat wanneer je op een ligfiets aankomt zetten, ze toch gaan klagen. ;)

Welkom in de groep van de ware liefhebbers.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 19 okt 2009 15:10

ik kan voor een rit nog 2 cm aan spacers laten zakken. Dat is in 2 minuten gebeurd :-)
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 20 okt 2009 16:19

@frenkie: da's een mooi begin. :)

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 20 okt 2009 17:02

Ik ben wezen kijken naar een T2+ stuurtje, maar ik vind de opbouw nog best hoog. Ik denk dat ik meer neig naar die Oval, maar is nergens te krijgen, zelfs bij de buitenlandse webshops staat de 31.8 versie out of stock. Weet iemand nog andere sturen met een vergelijkbare armsteunhoogte?

Iemand bijvoorbeeld ervaring met dit Vision (FSA) stuur?
Afbeelding

Deze week ook maar een naar bike2build, ze hebben hun tijdrithelmen flink afgeprijst.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 20 okt 2009 17:44

@frenkie: wellicht is een kortere stuurpen met enorme drop een optie?

Ik zou voor iets tijdelijks gaan (en dus niet teveel investeren in je stuur), want voor je het weet koop je een (tt-)monster. ;)

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 20 okt 2009 17:54

Reed Evans niet een tijdje met een verstelbare stuurpen?
Volgens mij kan je die in theorie bijna 90 graden droppen.
FacebookS3RSSite

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 20 okt 2009 18:03

@danny1407: Yep, eentje met een dubbel scharnierpunt. Nadeel is wel dat die dingen behoorlijk aan de prijs zijn. En dat zou niet mijn advies zijn in deze.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 20 okt 2009 18:39

frenkie schreef:Ik denk dat ik meer neig naar die Oval, maar is nergens te krijgen, zelfs bij de buitenlandse webshops staat de 31.8 versie out of stock. Weet iemand nog andere sturen met een vergelijkbare armsteunhoogte?


Heb deze zelf onlangs by chainreactioncycles gekocht, klik daar in iedergeval dan even op request stock alert, meestal is het er dan binnen een paar dagen en je bent verplicht tot niks.

Ben er zelf wel tevreden mee, maar heb geen tt ervaring. Het blijft overigens wel veel geld voor twee alu stokjes met wat bevestigings stukken, maar ja :)

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 20 okt 2009 18:49

Corniel schreef: Ik zou voor iets tijdelijks gaan (en dus niet teveel investeren in je stuur), want voor je het weet koop je een (tt-)monster. ;)


+1

Bij deze genomineerd voor de tip van de week.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 20 okt 2009 18:51

rhalff schreef:
frenkie schreef:Ik denk dat ik meer neig naar die Oval, maar is nergens te krijgen, zelfs bij de buitenlandse webshops staat de 31.8 versie out of stock. Weet iemand nog andere sturen met een vergelijkbare armsteunhoogte?


Heb deze zelf onlangs by chainreactioncycles gekocht, klik daar in iedergeval dan even op request stock alert, meestal is het er dan binnen een paar dagen en je bent verplicht tot niks.

Ben er zelf wel tevreden mee, maar heb geen tt ervaring. Het blijft overigens wel veel geld voor twee alu stokjes met wat bevestigings stukken, maar ja :)


Ik heb mezelf onlangs ook een Oval clip-on gegeven. Via is het denk ik het goedkoopst. Je kan bij wiggle ook bij elke bestelling 5 pond korting krijgen als je je aanmeld voor hun nieuwsbrief. Vezending is ook nog eens gratis boven de 56 euro.

Over het stuurtje ben ik heel tevreden, de verstelmogelijkheden zijn eindeloos.
Je zult dus met een beetje passen en meten perfect komen te liggen. Ik moest alleen wel een beetje klooien met mijn kabels. De alu pijpen zijn wel wat aan de korte kant, die van vision lijken me langer.

Plaats reactie