Beginnen met tijdrijden
Geplaatst: 19 okt 2009 14:14
Een stemmetje diep van binnen roept voor komend jaar om een nieuwe uitdaging
Zoals sommigen weten rijd ik geen wedstrijden, maar zit ik wel regelmatig op de racefiets of mountainbike.
Afgelopen jaar heb ik met veel plezier diverse verslagen gelezen van forummers die tijdritten gereden hebben. Hoe meer ik er las hoe meer ik me af ben gaan vragen of ik ook iets in me heb om succesvol te zijn(op persoonlijk niveau). Ik wil dus een poging gaan doen in 2010. Aangzien ik niet meteen mijn bankrekening wil plunderen denk ik voorlopig te starten met een tijdelijke conversie van mijn racer in de vorm van een opzetstuur en een andere zadelpen. Ondertusen speur ik nog naar een snelpak en een andere helm, maar dat is een kwestie van een mooi koopje vinden. Niet perse noodzakelijk in dit beginstadium.
Er zijn een aantal praktisch zaken waar ik niet geheel duidelijkheid in kan vinden. Hopelijk kunnen een aantal ervaringsdeskundigen mij op weg helpen met de volgende zaken.
- Klopt het dat voor de meeste tijdritten geen KNWU licentie noodzakelijk is of beperk ik mij zonder licentie tot een zeer kleine kalender?
- Waar vind ik in godesnaam een snelpak wat mij gaat passen (lengte = 1.98 meter) Ik heb al menig webwinkel afgezocht maar tot nu toe niets gevonden wat in de buurt komt van mijn maat.
- Welke opzetstuur te kiezen? Ik wil voorlopig mijn racefiets kunnen gebruiken. Drop is nu 12 cm en ik zit vrij gestrekt in race config. Ik twijfel tussen een oval concepts A710 en een profile design T2. Beiden hebben voor zover ik na kan gaan vrij lage steunen vlak boven het stuur. Bij de Oval zitten de armsteunen boven het stuur, en bij de profile design is het mogelijk de steunen meer richting de bracket te verstellen (zodat ik wat minder gestrekt kom te zitten, wat in TT houding denk ik het comfort wel ten goede komt).
- Ik rijd nu met een zadel setback van 7 cm (neus zadel - bracket). Hoe ver ten opzichte van de racesetup staat bij jullie op de TT fiets verder naar voren? Is dit te compenseren door aan zadelpen zonder setback aan te schaffen?
Ik hoop dat enkele van jullie mij wat op weg kunnen helpen. Tips, opmerkingen en meningen over andere belangrijke zaken zijn ook van harte welkom.
update 18 feb 2010
Na een paar maanden gedwongen rust (frame naar de spuiter) en menig avond op marktplaats ben ik er wat betreft de bewapening klaar voor
Omdat ik in mijn huis niet nog een zoveelste fiets ergens kan parkeren en ik ook graag een seizoen wil rijden voor ik al mijn euro's uitgeef aan een TT fiets heb ik gekozen voor een ombouwsetje voor mijn racefiets
Deze bestaat uit een Profile T2+, een Thomson Elite zadelpen (set forward) en een ISM adamo zadel om comfortabel en zonder beknelling diep te kunnen zitten. En passant heb ik een snelpakje gekocht met een beetje sponsoring van mijn LBS en Bell MeteorII via MP.
In een kwartier kan ik mijn racer ombouwen tot een semi TT fiets (en vice versa). Door de set forward zadelpen komt mijn zadel een paar cm naar voren. In race config rijd ik met een 3 cm aan spacers onder mijn stuur voor een drop van 12 cm. Door deze te verwijderen en de iets hogere zadelhoogte (compensatie voor zadel iets naar voren) kom ik in TT config op een drop van 16 cm. Het T2+stuur heb ik onder mijn stuur door gemonteerd waardoor de pads op exact dezelfde hoogte komen als mijn stuur. Door de pads iets naar achteren te monteren, compenseer ik mijn 13 cm stuurpen.
Wat betreft training schiet het helaas wat minder op. Naast enkele duurtrainingen op het strand, is het op dit moment voornamelijk spinning, schaatsen en sportschool. Hopelijk binnenkort wat lekkerder weer.
Wat betreft mijn zithouding heb ik nog enige twijfel, vooral ook omdat ik zelf geen ervaring heb met het fine tunen van de TT houding. Zouden de kenners eens hun mening willen geven over onderstaande?
Zoals sommigen weten rijd ik geen wedstrijden, maar zit ik wel regelmatig op de racefiets of mountainbike.
Afgelopen jaar heb ik met veel plezier diverse verslagen gelezen van forummers die tijdritten gereden hebben. Hoe meer ik er las hoe meer ik me af ben gaan vragen of ik ook iets in me heb om succesvol te zijn(op persoonlijk niveau). Ik wil dus een poging gaan doen in 2010. Aangzien ik niet meteen mijn bankrekening wil plunderen denk ik voorlopig te starten met een tijdelijke conversie van mijn racer in de vorm van een opzetstuur en een andere zadelpen. Ondertusen speur ik nog naar een snelpak en een andere helm, maar dat is een kwestie van een mooi koopje vinden. Niet perse noodzakelijk in dit beginstadium.
Er zijn een aantal praktisch zaken waar ik niet geheel duidelijkheid in kan vinden. Hopelijk kunnen een aantal ervaringsdeskundigen mij op weg helpen met de volgende zaken.
- Klopt het dat voor de meeste tijdritten geen KNWU licentie noodzakelijk is of beperk ik mij zonder licentie tot een zeer kleine kalender?
- Waar vind ik in godesnaam een snelpak wat mij gaat passen (lengte = 1.98 meter) Ik heb al menig webwinkel afgezocht maar tot nu toe niets gevonden wat in de buurt komt van mijn maat.
- Welke opzetstuur te kiezen? Ik wil voorlopig mijn racefiets kunnen gebruiken. Drop is nu 12 cm en ik zit vrij gestrekt in race config. Ik twijfel tussen een oval concepts A710 en een profile design T2. Beiden hebben voor zover ik na kan gaan vrij lage steunen vlak boven het stuur. Bij de Oval zitten de armsteunen boven het stuur, en bij de profile design is het mogelijk de steunen meer richting de bracket te verstellen (zodat ik wat minder gestrekt kom te zitten, wat in TT houding denk ik het comfort wel ten goede komt).
- Ik rijd nu met een zadel setback van 7 cm (neus zadel - bracket). Hoe ver ten opzichte van de racesetup staat bij jullie op de TT fiets verder naar voren? Is dit te compenseren door aan zadelpen zonder setback aan te schaffen?
Ik hoop dat enkele van jullie mij wat op weg kunnen helpen. Tips, opmerkingen en meningen over andere belangrijke zaken zijn ook van harte welkom.
update 18 feb 2010
Na een paar maanden gedwongen rust (frame naar de spuiter) en menig avond op marktplaats ben ik er wat betreft de bewapening klaar voor
Omdat ik in mijn huis niet nog een zoveelste fiets ergens kan parkeren en ik ook graag een seizoen wil rijden voor ik al mijn euro's uitgeef aan een TT fiets heb ik gekozen voor een ombouwsetje voor mijn racefiets
Deze bestaat uit een Profile T2+, een Thomson Elite zadelpen (set forward) en een ISM adamo zadel om comfortabel en zonder beknelling diep te kunnen zitten. En passant heb ik een snelpakje gekocht met een beetje sponsoring van mijn LBS en Bell MeteorII via MP.
In een kwartier kan ik mijn racer ombouwen tot een semi TT fiets (en vice versa). Door de set forward zadelpen komt mijn zadel een paar cm naar voren. In race config rijd ik met een 3 cm aan spacers onder mijn stuur voor een drop van 12 cm. Door deze te verwijderen en de iets hogere zadelhoogte (compensatie voor zadel iets naar voren) kom ik in TT config op een drop van 16 cm. Het T2+stuur heb ik onder mijn stuur door gemonteerd waardoor de pads op exact dezelfde hoogte komen als mijn stuur. Door de pads iets naar achteren te monteren, compenseer ik mijn 13 cm stuurpen.
Wat betreft training schiet het helaas wat minder op. Naast enkele duurtrainingen op het strand, is het op dit moment voornamelijk spinning, schaatsen en sportschool. Hopelijk binnenkort wat lekkerder weer.
Wat betreft mijn zithouding heb ik nog enige twijfel, vooral ook omdat ik zelf geen ervaring heb met het fine tunen van de TT houding. Zouden de kenners eens hun mening willen geven over onderstaande?