Pagina 1 van 2

Is een fully wel nodig??

Geplaatst: 18 okt 2009 15:45
door robrijen
Hoi allemaal,

Ik stap van een cyclocrossfiets over op een mountainbike.
Belangrijkste reden hiervoor is dat ik tijdens de wekelijkse veldtoertochtjes meer comfort heb tijdens het rijden.
Nu wordt mij geadviseerd om dan te gaan voor een fully.
Maar is alleen een verende voorvork niet voldoende?
Is een mountainbike op zich al comfortabeler dan een crossfiets tijdens veldtoertochtjes?
Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes, Rob.

Geplaatst: 18 okt 2009 16:04
door tati
mountainbike is zeker al een stuk comfortabeler als een crossfiets.
Wil je met die mountainbike nog de bergen in dan zou ik zeker voor een fully gaan. Als je gewoon wat toertochtjes in nl wilt rijden zou ik gewoon een hardtail pakken.

Geplaatst: 18 okt 2009 16:08
door racedoc
Heb geen ervaring met een cyclocrossfiets, rij zelf op een MTB hard tail (alleen vering voor) en een carbon racefiets.

Ik ben van mening dat een hard tail voldoet voor NL, voordeel hiervan is ook dat de kracht die je overbrengt niet verloren gaat in de achtervering. Beleving op een hard tail schijnt ook heftiger te zijn dan een fully (omdat veel hobbels geabsorbeerd worden lijkt het alsof je minder hard gaat), maar dat is niet jouw reden.

Als je inderdaad voor comfort gaat dan is een fully nu eenmaal comfortabeler dan een hard tail.

Ik denk echter als je van een cyclocrossfiets over gaat op een hard tail dat je al veel meer comfort ervaart.

Geplaatst: 18 okt 2009 16:21
door geertjan5
jou cyclo tegen mijn mtb? :-)

Geplaatst: 18 okt 2009 19:41
door reinr
nogal wat fully's hebben een heel goede lock out of pro pedal stand waardoor inveren tijdens aanzetten bijna weg is. de tractie is sowieso beter doordat de vering de band veel beter aan de grond houdt. een parcours met veel hobbels en stronken is ideaal voor een fully, lange vlakke stukken gaan met de lichtere cyclocrosser natuurlijk sneller, accelleraties ook. het parcours maakt het veel uit gewoon. en ook hoe sterk je bent en hoe lang een wedstrijd duurt: een cyclocrosser op een slecht parcours vergt veel kracht en energie: dat moet je wel hebben dan.
succes met kiezen
rein

Geplaatst: 18 okt 2009 22:51
door wasbeer2006
Een belangrijk asspect hoeveel geld wil je uitgeven??

Mijns inzins zal je voor een goede fully toch minimaal 1800 - 2000 euro moeten neertellen. Als je hier 's winters toertochten gaat rijden, lijkt me een hartail voldoende.

Ik ben persoonlijk van mening dat een fully bv fijn is op banen zoals schoorl, loonse drunse duine, misschien nogwel meer als in de alpen.

Geplaatst: 18 okt 2009 23:06
door misternochain
wasbeer2006 schreef:Een belangrijk aspect hoeveel geld wil je uitgeven??


Inderdaad niet onbelangrijk. Boven de 2000 euro zou ik zelf nooit nog een hardtail kopen, tenzij je in een omgeving rijd waar je met een crossfiets ook overweg kan. Een fully is zoals een carbon wielsetje van 1200gram in een koersfiets, het geeft een totaal andere dimensie aan het fietsen die je echt niet gemist wil hebben.

Geplaatst: 18 okt 2009 23:29
door amclassic-fan
Mister No Chain schreef:
wasbeer2006 schreef:Een belangrijk aspect hoeveel geld wil je uitgeven??


Inderdaad niet onbelangrijk. Boven de 2000 euro zou ik zelf nooit nog een hardtail kopen, tenzij je in een omgeving rijd waar je met een crossfiets ook overweg kan. Een fully is zoals een carbon wielsetje van 1200gram in een koersfiets, het geeft een totaal andere dimensie aan het fietsen die je echt niet gemist wil hebben.


In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen. Ik kan me in de toertochten overal zonder enige probleem met de CX redden, met een HT gaat het al helemaal makkelijk. Als je meer comfort wilt dan een CX (wat idd nog al eens tot gestuiter leidt) dan zou ik een HT nemen met 2,4 inch brede banden met lekker lage druk.

Een fully zou ik zelf pas aan denken voor in het buitenland waar ze wel rotsen en drops hebben.

Een fully is als 30 mm tubes op 5 bar om je carbon wielsetje van 1200 gram ;)

Geplaatst: 18 okt 2009 23:59
door kaj1500
Van alles is niet nodig, maar wel lekker.

Geplaatst: 19 okt 2009 03:54
door foosho
Fully's heb je er in verschillende soorten. Een XC fully heeft dezelfde geometrie als een HT.
Een fully is altijd duurder bij gelijkwaardige afmontage (en zwaarder, tenzij je er nóg een smak geld tegen aan gooit). In Nederland heb je het in principe niet nodig (dat wist je al als crosser ;)), maar ga het gewoon eens proberen zou ik zeggen, een HT en een XC fully. Een HT is comfortabeler dan een crosser, een fully nog wat meer.

Ik denk dat je als crosser zéker bij een HT uitkomt, maar who knows ;)

Geplaatst: 19 okt 2009 20:36
door reinr
'In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen'.

van een moderator had ik iets meer nuancering verwacht: ik fiets 5 keer per week op een fully, mijn gem. snelheid is beslist sportief te noemen, net zoals van andere fully-rijders. sommige tracks zijn zo hobbelig dat ik hardtails en cyclocrossers moeite met snelheid houden zie hebben. Maar dan nog: zelf proberen en de eigen voorkeur zijn volgens mij bepalender.
Een fietskennis kocht vorige week een bmc fully voor 800 euro in belgie, zijn commentaar: 'ik had veel eerder aan een fully moeten beginnen'.