Pagina 1 van 2

EA90 SLX 4sl / WH-7850 C24 CL

Geplaatst: 18 okt 2009 08:21
door chrispm63
Mijn ksyriums ES zijn (na ca 20.000Km) aan hun einde gekomen. Scheurtje in de velg (niet op de flank maar in de lengterichting van de velg aan weerszijden van een van de spaken).

Ondanks dat ik redelijk tevreden was over deze wielset kijk ik toch uit naar een andere set.

Mijn oog is gevallen op of Easton EA90 SLX of de Shimano WH7850 C24 (Clincher).

Nou was een van de nadelen die ik ondervond bij de ksyriums dat er bij regen water in de velg kwam (ik heb na een regendag in de Ardennen wel eens ruim 50cc uit mijn achtervelg gehaald!). Gevolg: sjimmien in de afdaling - word je niet vrolijk van!

Mijn vraag is: heeft iemand met een van de genoemde wielsets ervaring met rijden in (zeer) nat weer en blijven ze dan droog van binnen??

Geplaatst: 18 okt 2009 12:15
door casran
Ik heb nogal wat gereden met de EA90 SLX wielen, en die zijn ronduit super, in alle weersomstandigheden. Een prachtig setje alu wielen.

Zijn die Shimano's carbon wielen? Dan zou ik die toch een trapje lager zetten qua regenprestaties..

Geplaatst: 18 okt 2009 12:30
door redalert
De Shimano's zijn carbon wielen met een alu rand. Perfect setje. Heb ze zelf en vergeleken bij mijn andere (shimano 7850 sl) nog iets stijver en lichter. En...., waterdicht.

Geplaatst: 18 okt 2009 14:35
door tomkolkman
Heb zelf de Shimano wielset en bevalt uitstekend; alleen is het meer een wielsetje voor in de zomer. De nippels zijn van alu en dat kan dan gaan oxideren, als je het niet goed onderhoud.

Er zijn wel een aantal reviews van de shimi's waarin je dit terug leest als negatief punt, maar dit weegt nauwelijks op tegen de positieve punten van deze wielset.

Geplaatst: 18 okt 2009 21:01
door chrispm63
bedankt voor jullie reacties.

de sets lijken nog steeds allebei een goede keuze....

Gelijk een volgende vraag:
Ik kom nogal wat berichten tegen over spaakbreuk bij de Eastion wielen. Incidenten, inmiddels verholpen? Of toch een structureel probleem? En hoe is dat bij de Shimano's???

Geplaatst: 18 okt 2009 21:05
door lancev7
De problemen bij de easton wielen blijven helaas niet bij de spaken, maar ook bij de lagers waar snel speling op komt. Ondanks dat deze problemen al lange tijd bekend zijn, zijn ze nog altijd niet verholpen.

Geplaatst: 18 okt 2009 21:34
door redalert
Ik heb met de shimano's meer dan 11.000 km gereden (de sl versies) zonder een krimp. Ik verwacht van de cl niet slechter.

Geplaatst: 18 okt 2009 21:46
door lancev7
De sl en de cl zijn wel twee compleet verschillende wielen, die niet te vergelijken zijn.

Geplaatst: 18 okt 2009 22:56
door chrispm63
lancev7 schreef:De problemen bij de easton wielen blijven helaas niet bij de spaken, maar ook bij de lagers waar snel speling op komt. Ondanks dat deze problemen al lange tijd bekend zijn, zijn ze nog altijd niet verholpen.


Dit is mogelijk relevant. Maar je stelling komt wel een beetje uit de lucht vallen. Is het een mening (op basis van eigen ervaring of van de omgeving) of zijn er cijfers of testresultaten die dit bevestigen?

Geplaatst: 18 okt 2009 23:31
door amclassic-fan
pff, denk je nu echt dat Easton gaat vertellen hoeveel wielsets er terug komen met problemen met de naven? Kijk gewoon met welke wielen mensen op 't forum problemen hebben en welke nagenoeg altijd heel blijven.

Geplaatst: 19 okt 2009 12:05
door ts-biker
ChrisPM63 schreef:
lancev7 schreef:De problemen bij de easton wielen blijven helaas niet bij de spaken, maar ook bij de lagers waar snel speling op komt. Ondanks dat deze problemen al lange tijd bekend zijn, zijn ze nog altijd niet verholpen.


Dit is mogelijk relevant. Maar je stelling komt wel een beetje uit de lucht vallen. Is het een mening (op basis van eigen ervaring of van de omgeving) of zijn er cijfers of testresultaten die dit bevestigen?


die speling op de naven, is net dezelfde speling dat er steeds weer komt op mavic wielen (in zeer veel gevallen). dit omdat je de druk op de lagers kan regelen (bij alle 2), trouwens bij fulcrum/campa gebeurt het ook wel regelmatig hoor dat je de stelbout iets vaster moet zetten, omdat er speling op de naaf gekomen is.
Komt dus bij alle wielen voor en is niks abnormaals -> oplossing 1 druppel locktide erop en het draait niet meer zo makkelijk los ...

Ik kom bij alle merken problemen tegen, bij easton niet meer of minder.
Voor mij blijven het toch wel degelijke wielen prijs/kwaliteit.

Betreffende die spaken, da's vaak de fout van de lbs dat dit zich meermaals voordoet (niet altijd hoor). De makkelijkste manier om dit te herstellen is gewoon een nieuwe erin.
Feit is dan wel dat de spanning op de spaken nooit meer dezelfde is en dat wat later de volgende spaak kan breken.
Bij een handgespaakt setje is dit net hetzelfde, het is beter om na spaakbreuk de spanning even van het wiel te halen en dan weer gelijkmatig opspannen, zo wordt de kans op nieuwe snelle spaakbreuk geminimaliseerd !

Geplaatst: 19 okt 2009 14:21
door casran
TS-Biker schreef:...Bij een handgespaakt setje is dit net hetzelfde, het is beter om na spaakbreuk de spanning even van het wiel te halen en dan weer gelijkmatig opspannen, zo wordt de kans op nieuwe snelle spaakbreuk geminimaliseerd !



Fabriekssetje of handgespaakt, 't is altijd best de volledige spaakspanning te herbekijken eer je er de baan mee op gaat. Veel fietsenmakers stoppen de wielen gemakshalve in de fiets zonder dat even te checken... weetwel, service verlenen kost tijd/geld, dus het wordt wel eens vergeten.

Ik ben niet bekend met overmatig veel problemen bij Easton wielensets. Iedereen die ik ken die ermee rijdt is er overigens heel tevreden van.