Pagina 1 van 1

Trillen van de ketting

Geplaatst: 05 apr 2011 12:58
door boyhulsteijn
Sinds twee weken is mijn Peugeot fixie af, en sindsdien ben ik er niet vanaf te krijgen.
Ik heb er al aardig wat KM's op gemaakt en sinds een paar dagen begint de ketting wat te spartelen.

Als ik de fiets op de kop zet en ik een flinke zwengel aan de trappers geef, beweegt de ketting tijdens het draaien ong. 1 cm naar links en rechts. In het hele frame zijn trillingen voelbaar als ik dit doe.
De kettingspanning is naar mijn mening goed. Hij heeft 1 cm speling naar boven en onder.

Naast de trillingen is ie sinds een paar dagen niet meer geruisloos. De eerste week hoorde ik helemaal niks tijdens het fietsen. Nu hoor ik de ketting over het achtertandwijl lopen. Is dat een gevolg van het oprekken/inlopen van de ketting?

Alle hulp/tips zijn welkom!

Geplaatst: 05 apr 2011 13:03
door lucifur
Geen speling op je ketting. Je ketting moet zo strak mogelijk staan.
Geruisloos zul je niet krijgen, dat viel mij ook al op bij het WK Baanwielrennen.
De kettingen bij de baanfietsen daar staan ook zo strak en geruisloos is het niet.
Om het geruislozer te maken kun je je ketting vervangen, hielp bij mij wel de eerste paar weken.

Geplaatst: 05 apr 2011 13:06
door scepticus
Is je kettingblad nog recht?
Zit je crank nog goed vast?

Is je kettingspanning gelijkmatig tijdens het ronddraaien van de cranks? Met de Sheldon methode kun je je kettingblad tot op bepaalde hoogte centreren.

Het geluid kan door het oprekken komen, of door gebrek aan smering.

[quote="lucifur"]Geen speling op je ketting. Je ketting moet zo strak mogelijk staan.[/quote]

Zeer beslist niet! Te strakke ketting geeft extra belasting op lagers en frame, extra weerstand en extra slijtage van je ketting.

[quote="boyhulstein"]Als ik de fiets op de kop zet en ik een flinke zwengel aan de trappers geef, beweegt de ketting tijdens het draaien ong. 1 cm naar links en rechts. In het hele frame zijn trillingen voelbaar als ik dit doe.[/quote]
Komt het zwabberen van je ketting niet doordat je hele fiets zwabbert, b.v. door een onbalans van de wielen, of gewoon door het gewicht van de draaiende cranks en pedalen?

Geplaatst: 05 apr 2011 14:23
door boyhulsteijn
@Lucifur
Zo strak mogelijk lijkt me niet echt een goeie qua slijtage inderdaad.
Vervangen komt wel als ie versleten is.

@Scepticus
Kettingblad zit kaarsrecht en de crank zit goed vast.
De ketting heb ik gesmeerd omdat het voor de hand liggend leek dat het daar aan lag.

"of gewoon door het gewicht van de draaiende cranks en pedalen?"
Heb ik ook aan gedacht. In dat geval is er natuurlijk niks aan de hand!

Geplaatst: 05 apr 2011 14:28
door lucifur
Hij moet wel strak staan.
Anders krijg je het zwiepen waar je het over had.

Geplaatst: 05 apr 2011 14:57
door marsfiets
Ben het ook eens met lucifur. Eerste keer dat ik ging fietsen met mn fix, hetzelfde probleem gehad. Ketting zwiepte alle kanten op. Wat bleek, ketting niet strak genoeg.
Erna nooit meer problemen meegehad.

Geplaatst: 05 apr 2011 15:22
door boyhulsteijn
De ketting staat ook vrij strak.
Gisteren heb ik hem nog iets strakker gezet, maar vooral gelet op het recht uitlijnen van het wiel.

Als ik de ketting 1 cm in totaal (0,5 naarboven, 0,5 naar onder) kan bewegen, staat ie toch al goed strak?

Geplaatst: 05 apr 2011 15:25
door proxyboooiiii
Nee, zoals ik al eerder zei, hij moet zo strak mogelijk.
En met zo strak mogelijk bedoel ik natuurlijk niet dat je je lagers van je achterwiel kapot moet sjorren. Maar er moet nauwelijks speling in zitten.

Geplaatst: 05 apr 2011 15:30
door scepticus
[quote="boyhulsteijn"]
Als ik de ketting 1 cm in totaal (0,5 naarboven, 0,5 naar onder) kan bewegen, staat ie toch al goed strak?[/quote]

Imo te strak.

Geplaatst: 05 apr 2011 15:33
door proxyboooiiii
Tis geen racefiets. Bij mijn fixed staatie heul strak. Rijd perfect.

Geplaatst: 05 apr 2011 16:13
door jacksshadow
In de fiets sleutelbijlage wordt er een max. uitslag van 5 mm aangegeven voor de ketting bij een fixie, dan staat ie dus echt best wel strak (heb ik gisteren geconstateerd).

Geplaatst: 05 apr 2011 16:18
door proxyboooiiii
De kettingspanning is heel belangrijk bij een doortrapper. De ketting moet zo strak mogelijk staan, zonder dat hij wringt tijdens het ronddraaien van de cranks. Omdat kettinbladen en kransen bijna nooit perfect rond zijn, staat de ketting soms strakker en soms slapper tijdens het draaien. Hou hier rekening mee tijdens het spannen van de ketting.

Quote van de Onderhoudsgids.