Na een aantal jaren niet echt meer op een racefiets gezeten te hebben, zag ik in april dit jaar ‘het licht’ weer en ik sindsdien weer 2 maal per week op mijn racefiets te vinden.
Mijn racefiets is een Gaint Cadex ALR-1 racefiets uit 1993 met een Shimano 105 groep. Inderdaad een ‘oud beestje’ met het schakelhendels nog op het frame, maar hij (of zij) doet het nog prima. Maar ik ben toch van plan om iets anders te gaan kopen.
Echt een openbaring als je na al die tijd weer is gaat kijken wat er allemaal op de markt te krijgen is. Denk aan het materiaal, de groepen, de diverse merken etc. Want wat zijn Italiaanse fietsen mooi (maar ja, wel weer prijzig).
Gezien mijn uitgave tot maximaal 1500 euro kwam ik er al gauw achter dat het een aluminium frame moet gaan worden. Verder wil ik qua schakelgroep graag gaan voor een Shimano Ultegra groep.
Naast de fiets vind ik het ook zeer prettig dat ik qua service ook bij een specialist terecht kan. Een specialist bij mij in de beurt.
Met bovengenoemde ‘wensen’ in het achterhoofd ben ik bij diverse wielerspeciaalzaken geweest en vooral de laatste in Bruchem sprak mij zeer aan.
Iemand die de tijd voor je neemt en bereidt is naar je te luisteren en met die informatie je duidelijk kan adviseren.
Gezien mijn budget en wensen kwamen we (voorlopig) uit op een Sensa Trentino voorzien van een complete Ultegra groep modeljaar 2010 en Quasar wielen. De fiets inclusief pedalen kwam uit op 1400 euro. Volgens mij een prima prijs (value for money). Qua emotie zag die er ook mooi uit.
Mijn vraag is nu waar je qua velgen op moet letten. Denk dan aan het materiaal (aluminium of carbon), type spaak, hoeveel spaken en een hoge velg of een ‘gewone’. En dan natuurlijk het merk: Mavic, Easton, Quasar of Shimano?
Ik weet dat het gewicht (die van mij is 80 kg) uiteraard een rol speelt en het materiaal plus vorm (hoge velg etc) ook de stijfheid bepaald. En daarom alles zijn prijs heeft.
Maar goed, ik hoop dat iemand mij een beetje op weg helpen. Alvast bedankt voor de medewerking.
Daarnaast kijk ik al weken uit naar de Bike Motion beurs in Utrecht. Lekker rustig rond kijken en …………. genieten.
Tips voor goede keuze velgen!
Je kan natuurlijk ook altijd voor een handgespaakt setje wielen gaan! Qua duurzaamheid verre weg het beste! Bv Openpro velg van Mavic en Ultegra of Centaur (of wat voor groep dan ook) naven. Maar ook systeemwielen van de betere merken is uiteraard een goede keuze!
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Pasquini schreef:Na een aantal jaren niet echt meer op een racefiets gezeten te hebben, zag ik in april dit jaar het licht weer en ik sindsdien weer 2 maal per week op mijn racefiets te vinden.
Mijn racefiets is een Gaint Cadex ALR-1 racefiets uit 1993 met een Shimano 105 groep. Inderdaad een oud beestje met het schakelhendels nog op het frame, maar hij (of zij) doet het nog prima. Maar ik ben toch van plan om iets anders te gaan kopen.
Echt een openbaring als je na al die tijd weer is gaat kijken wat er allemaal op de markt te krijgen is. Denk aan het materiaal, de groepen, de diverse merken etc. Want wat zijn Italiaanse fietsen mooi (maar ja, wel weer prijzig).
Gezien mijn uitgave tot maximaal 1500 euro kwam ik er al gauw achter dat het een aluminium frame moet gaan worden. Verder wil ik qua schakelgroep graag gaan voor een Shimano Ultegra groep.
Naast de fiets vind ik het ook zeer prettig dat ik qua service ook bij een specialist terecht kan. Een specialist bij mij in de beurt.
Met bovengenoemde wensen in het achterhoofd ben ik bij diverse wielerspeciaalzaken geweest en vooral de laatste in Bruchem sprak mij zeer aan.
Iemand die de tijd voor je neemt en bereidt is naar je te luisteren en met die informatie je duidelijk kan adviseren.
Gezien mijn budget en wensen kwamen we (voorlopig) uit op een Sensa Trentino voorzien van een complete Ultegra groep modeljaar 2010 en Quasar wielen. De fiets inclusief pedalen kwam uit op 1400 euro. Volgens mij een prima prijs (value for money). Qua emotie zag die er ook mooi uit.
Mijn vraag is nu waar je qua velgen op moet letten. Denk dan aan het materiaal (aluminium of carbon), type spaak, hoeveel spaken en een hoge velg of een gewone. En dan natuurlijk het merk: Mavic, Easton, Quasar of Shimano?
Ik weet dat het gewicht (die van mij is 80 kg) uiteraard een rol speelt en het materiaal plus vorm (hoge velg etc) ook de stijfheid bepaald. En daarom alles zijn prijs heeft.
Maar goed, ik hoop dat iemand mij een beetje op weg helpen. Alvast bedankt voor de medewerking.
Daarnaast kijk ik al weken uit naar de Bike Motion beurs in Utrecht. Lekker rustig rond kijken en . genieten.
Weet niet of je al bij Plieger in Meerkerk bent geweest, maar is ook de moeite waard. Je moet wel een beetje kennis van zaken hebben maar je kunt daar fraaie koopjes weghalen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Pasquini,
Ik heb 3 jaar geleden een bergverzet op een racefiets laten zetten bij VanTuyl in Bruchum om de mont ventoux te kunnen beklimmen. Op 1800 meter brak echter de net vervangen ketting en kon ik naar beneden. Toen ik die bespreekbaar maakte werd ik weggehoond.... Ik heb deze verhalen daarna ook van anderen vernomen.
Nadien veel fietsenmakers gehad maar uiteindelijk benik op tip van veel collega's bij Plieger Sport in Meerkerk uitgekomen. Ik adviseer je zeker om daar eens te gaan kijken want ze hebben echt alles. Hun advies is goed, ik zou er alleen wel even de tijd voor nemen. Door de week hebben de namelijk meer tijd.
Voor 1500 piek kun je daar goed slagen, mede ook omdat ze inruilers met garantie verkopen. Sowieso is Plieger de moeite van de reis wel waard. Het je al eens gedacht aan de Cervelo S1? Een carbonfiets die met een 105 groep voor rond je budget niet onmogelijk hoeft te zijn nu de overjarige modellen eruit moeten.
Wat betreft de wielen zou ik vooral letten op de mate waarin ze hun vorm houden. Ik hebn nu bontragers waar elke keer weer een slag in komt. Op deze fora lees veel goede verhalen over campagnolo zonda's. Ikzelf ben een beetje weg van de Euruswielen, iets dikkere spaken, ziet er vet uit.
Ben zelf aan twijfelen tussen Pinarello, Colnago en De Rosa. Wat een mooie fietsen zeg!
Ik heb 3 jaar geleden een bergverzet op een racefiets laten zetten bij VanTuyl in Bruchum om de mont ventoux te kunnen beklimmen. Op 1800 meter brak echter de net vervangen ketting en kon ik naar beneden. Toen ik die bespreekbaar maakte werd ik weggehoond.... Ik heb deze verhalen daarna ook van anderen vernomen.
Nadien veel fietsenmakers gehad maar uiteindelijk benik op tip van veel collega's bij Plieger Sport in Meerkerk uitgekomen. Ik adviseer je zeker om daar eens te gaan kijken want ze hebben echt alles. Hun advies is goed, ik zou er alleen wel even de tijd voor nemen. Door de week hebben de namelijk meer tijd.
Voor 1500 piek kun je daar goed slagen, mede ook omdat ze inruilers met garantie verkopen. Sowieso is Plieger de moeite van de reis wel waard. Het je al eens gedacht aan de Cervelo S1? Een carbonfiets die met een 105 groep voor rond je budget niet onmogelijk hoeft te zijn nu de overjarige modellen eruit moeten.
Wat betreft de wielen zou ik vooral letten op de mate waarin ze hun vorm houden. Ik hebn nu bontragers waar elke keer weer een slag in komt. Op deze fora lees veel goede verhalen over campagnolo zonda's. Ikzelf ben een beetje weg van de Euruswielen, iets dikkere spaken, ziet er vet uit.
Ben zelf aan twijfelen tussen Pinarello, Colnago en De Rosa. Wat een mooie fietsen zeg!
Camerig is prachtig!
Gijs01 schreef: Het je al eens gedacht aan de Cervelo S1? Een carbonfiets die met een 105 groep voor rond je budget niet onmogelijk hoeft te zijn nu de overjarige modellen eruit moeten.
Volgens mij is de Cervelo S1 een aluminium fiets.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
okki83 schreef:Gijs01 schreef: Het je al eens gedacht aan de Cervelo S1? Een carbonfiets die met een 105 groep voor rond je budget niet onmogelijk hoeft te zijn nu de overjarige modellen eruit moeten.
Volgens mij is de Cervelo S1 een aluminium fiets.
Cervelo S1 IS een alu frame. Voor dat geld zijn er wel betere fietsen op de markt verkrijgbaar geloof ik!