Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

statische lading

berthegeman
Forum-lid

berthegeman 17 sep 2009 23:12

Afgelopen zomer heb ik mijn Cube Reaction R (voorzien van rohloff naaf) voor het eerst mee genomen op vakantie in Noord Oost Spanje. De fiets is voorzien Magura HS33 hydraulische remmen. De fiets bevalt fantastisch goed. Wat me opviel is dat rond de Rohloff naaf en die delen van de rem waarin zich olie bevindt, stof (heel fijne zanddeeltjes) ging afzetten en vastkoekte. Het was droog en warm in de periode dat ik daar was. Een oorzaak kan zijn dat er sprake is van statische lading waardoor de stof zich ging afzetten, maar het vastkoeken kan alleen als zich ook vocht afzet op de metalen delen. Er is absoluut geen sprake van olielekkage. Mijn theorie is dat de olie van de remmen en naaf heet is geworden tijdens het fietsen (buitentemp soms boven 40 C) dat na het fietsen er sprake is van condensatie op de delen waarin zich de versnellingsnaaf-olie en de hydraulische remolie bevindt. Met een borstel en een zeepsopje was de aangekoekte laag weer snel verwijderd.

Wie kan mijn theorie bevestigen of heeft een soortgelijke ervaring. Mijn fietsenmaker en fietsmaatjes met enige technische kennis hadden niet direct een sluitende verklaring

gr Bert

Plaats reactie