Houding op de fiets
Hallo,
Alweer een tijdje ben ik in het bezit van een mooie Cube racefiets. Ik heb er al behoorlijk wat kilometers op gereden, maar heb af en toe nogal eens twijfels over mijn houding op de fiets of de maat/afstelling van de fiets. Tijdens het fietsen heb ik soms wel eens nek/schouderklachten. Al zijn de klachten minimaal bevestigt dit wel mijn twijfels. Daarnaast merk ik, dat ik mijn handen graag iets dichter bij mijn lichaam of in het midden op het stuur plaats.
Ik heb vandaag in me gewone kloffie even twee foto's gemaakt van mijn houding op de fiets. Kunnen jullie hieraan zien of er iets niet goed zit ... maat fiets, afstelling, houding of wat dan ook ?
Maar als het helemaal goed lijkt hoor ik het ook graag natuurlijk ! Dan zal het wel wennen zijn ofzo ...
Edit 6 april:
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/125.JPG]
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/121.JPG]
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/122.JPG]
Alweer een tijdje ben ik in het bezit van een mooie Cube racefiets. Ik heb er al behoorlijk wat kilometers op gereden, maar heb af en toe nogal eens twijfels over mijn houding op de fiets of de maat/afstelling van de fiets. Tijdens het fietsen heb ik soms wel eens nek/schouderklachten. Al zijn de klachten minimaal bevestigt dit wel mijn twijfels. Daarnaast merk ik, dat ik mijn handen graag iets dichter bij mijn lichaam of in het midden op het stuur plaats.
Ik heb vandaag in me gewone kloffie even twee foto's gemaakt van mijn houding op de fiets. Kunnen jullie hieraan zien of er iets niet goed zit ... maat fiets, afstelling, houding of wat dan ook ?
Maar als het helemaal goed lijkt hoor ik het ook graag natuurlijk ! Dan zal het wel wennen zijn ofzo ...
Edit 6 april:
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/125.JPG]
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/121.JPG]
[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/122.JPG]
Wat mij opvalt: kleine drop, maar de lengte van de bovenbuis/stuurpen lijkt wel goed.
Maar als je korter wil zitten, zou je een frame kunnen overwegen dat een maatje kleiner is. Is optisch wat mooier (je zadel staat wat verder omhoog) en je zit iets korter. 1 nadeel: je drop. Met een kleiner frame is je balhoofdbuis waarschijnlijk ook wat korter, waardoor je of met (nog) meer spacers moet rijden, of je moet wat dieper zitten. Kun je dat niet, is de geometrie van dit frame misschien niet geschikt voor je.
Maar er zijn vast meer mensen hier op 't forum die je kunnen helpen.
Maar als je korter wil zitten, zou je een frame kunnen overwegen dat een maatje kleiner is. Is optisch wat mooier (je zadel staat wat verder omhoog) en je zit iets korter. 1 nadeel: je drop. Met een kleiner frame is je balhoofdbuis waarschijnlijk ook wat korter, waardoor je of met (nog) meer spacers moet rijden, of je moet wat dieper zitten. Kun je dat niet, is de geometrie van dit frame misschien niet geschikt voor je.
Maar er zijn vast meer mensen hier op 't forum die je kunnen helpen.
Eenvoud kenmerkt het ware.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De afstand tussen zadel en stuur moet zeker niet korter worden. Die lijkt nu best prima te zijn. De positie van je zadel valt zo niets van te zeggen met gewone kleren aan en zonder koersschoenen. Je zou je stuur wel een beetje kunnen kantelen, evt je shifters net ietsje omhoog schuiven. Dan heb je meer ondersteuning als je met je handen op de shifters rijdt. Dan kan je 't stuur wat laten zakken, want je zit niet erg aerodynamisch op de fiets.
Hoe lang fiets je al? Nek en schouderklachten horen bij het beginnen met fietsen er wel een beetje bij.
Hoe lang fiets je al? Nek en schouderklachten horen bij het beginnen met fietsen er wel een beetje bij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 29 apr 2009 22:55
Ik ben geen expert maar...
Het lijkt erop dat je rug iets hol is als je op je fiets zit. Misschien komen daar je nekklachten vandaan; je hebt dan continu spanning op je nek om vooruit te kijken. Beter is een vlakke of licht bolle rug; dit kun je krijgen door afstelling en hierop te trainen
Een betere foto zou zijn met fietskleding en pedaal helemaal naar beneden in de onderste stand.
Volgens mij moet je niet te veel blindstaren op "drop". Grote drops hebben namelijk niets met een goede houding te maken. Een mooie houding hoeft niet perse met een grote drop samen te gaan.
Ik baal van mijn "grote drop" maar heb dat nodig (gangbare frames gaan maar tot 62/63 cm) omdat mijn zadelpen xtreem uitsteekt terwijl ik wel veel spacers heb en mijn sturrpen omhoog steekt.
Leuken leerzaam onderwerp!; ik ga binnenkort ook maar eens weer aan mijn houding sleutelen.
Het lijkt erop dat je rug iets hol is als je op je fiets zit. Misschien komen daar je nekklachten vandaan; je hebt dan continu spanning op je nek om vooruit te kijken. Beter is een vlakke of licht bolle rug; dit kun je krijgen door afstelling en hierop te trainen
Een betere foto zou zijn met fietskleding en pedaal helemaal naar beneden in de onderste stand.
Volgens mij moet je niet te veel blindstaren op "drop". Grote drops hebben namelijk niets met een goede houding te maken. Een mooie houding hoeft niet perse met een grote drop samen te gaan.
Ik baal van mijn "grote drop" maar heb dat nodig (gangbare frames gaan maar tot 62/63 cm) omdat mijn zadelpen xtreem uitsteekt terwijl ik wel veel spacers heb en mijn sturrpen omhoog steekt.
Leuken leerzaam onderwerp!; ik ga binnenkort ook maar eens weer aan mijn houding sleutelen.
Los van de fietskleding, pak een tacx en laat dan je houding zien.
Op het moment dat je in beweging bent, fietsen dus, verandert je houding. De rechte rug zal wat boller worden en er valt te bekijken hoe de zadelhoogte is.
Anders blijft het speculeren....
Op het moment dat je in beweging bent, fietsen dus, verandert je houding. De rechte rug zal wat boller worden en er valt te bekijken hoe de zadelhoogte is.
Anders blijft het speculeren....
Een holle rug (vraag van thunder-road) heb ik ook, eerder nogal plat. Heb ook na nekklachten een smaller stuur genomen (van 44 naar 42 cm) en een 10 cm stuurpen ipv 12 cm. Klachten die ik had waren daarna zo goed als over. Pijntjes horen bij het fietsen en als je je erop gericht blijft voel je ze ook des te meer.
Sensa cyclecross
Heey bedankt voor jullie reacties ... ik zal binnenkort eens met fietskleding foto's maken. Heb geen Tacx dus dat wordt niet wat. Ik denk dat het in mijn geval ook komt omdat ik net begin met fietsen ... gewoon nog niet zo gewend aan de houding. Ik lees gelukkig nog geen echt verontrustende berichten over de maat van bovenbuis e.d. Maar je begint er toch aan te twijfelen.
Allereerste vraag: heb je je laten opmeten voordat je de fiets kocht?
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Bertrams schreef:Heey bedankt voor jullie reacties ... ik zal binnenkort eens met fietskleding foto's maken. Heb geen Tacx dus dat wordt niet wat. Ik denk dat het in mijn geval ook komt omdat ik net begin met fietsen ... gewoon nog niet zo gewend aan de houding. Ik lees gelukkig nog geen echt verontrustende berichten over de maat van bovenbuis e.d. Maar je begint er toch aan te twijfelen.
Voor de nieuwe fotos:
Fietsschoenen niet vergeten.
En we hebben minstens twee fotos nodig:
1) Rechterpedaal recht naar onder (zithoogte check)
2) Rechterpedaal 90 graden naar voren (zadel setback stand)
Handen om de remgreepbodies, duim aan de binnenzijde, wijs, middel en evt ringvinger op de remgrepen zelf
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
fromberg schreef:Een holle rug (vraag van thunder-road) heb ik ook, eerder nogal plat. Heb ook na nekklachten een smaller stuur genomen (van 44 naar 42 cm) en een 10 cm stuurpen ipv 12 cm. Klachten die ik had waren daarna zo goed als over. Pijntjes horen bij het fietsen en als je je erop gericht blijft voel je ze ook des te meer.
Nou, dan doe ik toch iets verkeerd. Ik heb zelden last van "pijntjes". En er bij voorbaat al van uit gaan dat ze erbij horen, vind ik wat overdreven.