Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zwemmen of andere wintertraining

biker-sander
Forum-lid

biker-sander 12 sep 2009 20:00

Omdat ik deze winter toch wat aan de conditie wil blijven doen en mijn bovenlichaam wil versterken zat ik te denken aan een andere sport:

Namelijk Zwemmen.

Met zwemmen kun je mooi het bovenlichaam trainen en het is lekker binnen
en warm.

Ook zat ik te denken aan eventuele fitness.....

Wat denken jullie over fitness?

Ik hoor het graag.

Gr Sander

tarzander
Forum-lid

tarzander 12 sep 2009 20:59

Doe dit al een aantal jaar, maar dat komt doordat ik van mijn 6e t/m mijn 15e levensjaar elke dag dit soort trainingen deed. (was een wedstrijdzwemmer, sprintafstanden) Nu doe ik het zwemmen er nog af en toe bij en in de winter dus wat vaker.

Voordeel van zwemmen is dat je een hele stabiele 'core' krijgt en je conditie op peil blijft, nadeel; dikke schouders en borstspieren. Bij fitness vooral been- en buikspieren trainen en daarnaast cardio.

(kan dit topic niet beter verplaatst worden naar voeding/training etc)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 12 sep 2009 21:59

Twee dezelfde topics voor info die al op t forum staat...
Alstublaft.

dennis85
Forum-lid

dennis85 13 sep 2009 20:31

Elke crosstraining in de winter is goed! mits je maar iets doet en met een lage inspanning.
dennisjansen85

luque
Forum-lid

luque 13 sep 2009 23:16

Mountainbiken (toertochten), Tacx'en en op de crosstrainer staan (de laatste twee voor de tv).

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 14 sep 2009 00:00

Mits de knietjes het toelaten, is hardlopen ook een optie. Ga dit jaar proberen de winter te overbruggen met cyclo crossen.

fritshoeve
Forum-lid

fritshoeve 15 sep 2009 14:57

Andere WINTERTRAINING : Schaatsen!
Frits

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 sep 2009 22:37

Ik begrijp niet zo goed waarom je, je bovenlichamm wilt trainen, dan heb je meer om mee te sjouwen.
Ik ga sowieso proberen zo lang mogelijk door te fietsen en ik ga een les volgen om te kijken of ik de baan leuk vind.
En ik wil wel zo'n ding voor binnen waar ik mijn fiets in kan zetten en tv kijken hehehe, misschien doe ik dat dan ook wel in de zomer haha

Hey heb je dat blonde fietsmeisje gezien?
Ja joh die zit al 5 jaar voor de tv op haar fiets...
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

rene1
Forum-lid

rene1 15 sep 2009 22:54

Als het je niet perse om de toptijd gaat als wedstrijdfietser dan vind ik een beetje ontwikkeld bovenlichaam naast een aardig ontwikkeld onderlichaam best mooi staan hoor.
vrouwen hebbeen minder snel forse spierontwikkeling dan mannen maar zo'n iel mannenbovenlijf met een paar forse poten eronder vindt ik niet het mooist.

Ik zwem 1 x per week in de winter voor de afwisseling omdat ik 3 x in de week op de Tacx teveel vind. Natuurlijk fiets ik als het vriest ook nog buiten als er maar een zonnetje schijnt.
Ik heb het idee dat zwemmen me een heel aardige basisconditie geeft of dit onderhoudt, het geeft me in ieder geval als ik na 50 minuutje crawlen uit het water stap een enorm fit gevoel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2009 23:08

[quote="superrose"]Ik begrijp niet zo goed waarom je, je bovenlichamm wilt trainen, dan heb je meer om mee te sjouwen.
Ik ga sowieso proberen zo lang mogelijk door te fietsen en ik ga een les volgen om te kijken of ik de baan leuk vind.
En ik wil wel zo'n ding voor binnen waar ik mijn fiets in kan zetten en tv kijken hehehe, misschien doe ik dat dan ook wel in de zomer haha

Hey heb je dat blonde fietsmeisje gezien?
Ja joh die zit al 5 jaar voor de tv op haar fiets...[/quote]

Maak je maar geen zorgen, na een half uurtje slaat de verveling zo hard toe dat je er weer snel vanaf wilt.

Je bovenlichaam een beetje trainen is belangrijker om te voorkomen dat je rug/schouder klachten krijgt. Het doel is niet om dikke spieren te kweken, maar om stabiliteit te trainen. Als je wel eens last van je rug gehad hebt, dan heb je toen waarschijnlijk wel gemerkt dat fietsen niet fatsoenlijk meer wil.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 sep 2009 23:24

Okay dus wat is daar dan een goede training voor? Ik ben echt waardeloos in zwemmen, beetje het baksteen effect.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

tarzander
Forum-lid

tarzander 16 sep 2009 00:31

Sit-ups en push-ups kunnen ook al erg goed helpen voor een veel stabielere "core" ;)

Het voordeel met zwemmen is dat je het hele bovenlichaam in een keer aanpakt en met fitness moet je verschillende apparaten/oefeningen pakken. Maar wat AMfan al zei, zwemmen moet je idd kunnen of in iedere geval de tijd voor nemen om de juiste techniek aan te leren.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

Plaats reactie