Be One Killer Bee of Cannondale Scalpel 900?
Ik sta op het punt om een andere mountainbike aan te schaffen. Ik kijk naar een tweedehands fiets en heb de keuze tussen twee fietsen. Nu wil ik met de fietsen af en toe een funklasse wedstrijdje rijden, wekelijks de plaatselijke mtb-route zo snel mogelijk mee rondracen en 's winters in rap tempo veldtoertochtjes rijden. Wat zouden jullie doen, met andere woorden welke fiets is sneller voor een goedgetrainde amateur wegrenner?
De Cannondale:
LX/XT Magura Louise, Fatty DL, fi'zi:k Gobi ....
De Be One:
Volledig XTR (oud), Skareb SPV, Ritchey WCS
De Cannondale:
LX/XT Magura Louise, Fatty DL, fi'zi:k Gobi ....
De Be One:
Volledig XTR (oud), Skareb SPV, Ritchey WCS
Beetje de vraag wat je wil he?
Volgeveerd of hardtail?
V-brakes of schijfremmen?
Voor wedstrijdjes lijkt me de Be One wat geschikter. Maar langere marathons eerder de Scalpel.
Als klein gozertje zag ik een Cannondale in die kleurstelling staan bij m'n fm. Verliefd was ik op dat ding. Blijft een gaaf kleurtje.
Volgeveerd of hardtail?
V-brakes of schijfremmen?
Voor wedstrijdjes lijkt me de Be One wat geschikter. Maar langere marathons eerder de Scalpel.
Als klein gozertje zag ik een Cannondale in die kleurstelling staan bij m'n fm. Verliefd was ik op dat ding. Blijft een gaaf kleurtje.
Ik leg de vraag ook hier neer omdat de fietsen vrij verschillend zijn. Ik heb geen ervaring met schijfremmen, maar belangrijker is dat ik geen ervaring heb met achtervering. Als je daar nu sneller over boomwortels mee kunt, maakt dat dan geen belangrijk verschil in korte, snelle ritten?
Ik denk dat de cannondale een betere keuze is.
Als je snel wilt rijden kost een hard tail veel extra energie omdat alle klappen rechtstreeks doorgevoerd worden naar je lichaam.
je hebt wel vermogensverlies met een fully maar het comfort weegt hier wel behoorlijk tegenop, uiteindelijk houd je energie over op een fully omdat dit minder energie kost, dus kun je langer hard rijden!
Magura schijfremmen zijn prettig, had zelf formula remmetjes en hydrolysche schijfremmetjes remmen tog steviger en makkelijker als velgremmen als je het mij vraagt (+ dat de velgen niet slijten)
al met al denk ik dat de cannyondale sneller is voor waar jij hem voor gebruiken gaat.
(die Be One komt me bekend voor... is dat mogelijk?)
-edit-
Kuch... Bij fietsen van leden staat de Be one onder jouw naam...?
Verklaar u nader
(dilemma, wel of niet een nieuwe fiets?)
Als je snel wilt rijden kost een hard tail veel extra energie omdat alle klappen rechtstreeks doorgevoerd worden naar je lichaam.
je hebt wel vermogensverlies met een fully maar het comfort weegt hier wel behoorlijk tegenop, uiteindelijk houd je energie over op een fully omdat dit minder energie kost, dus kun je langer hard rijden!
Magura schijfremmen zijn prettig, had zelf formula remmetjes en hydrolysche schijfremmetjes remmen tog steviger en makkelijker als velgremmen als je het mij vraagt (+ dat de velgen niet slijten)
al met al denk ik dat de cannyondale sneller is voor waar jij hem voor gebruiken gaat.
(die Be One komt me bekend voor... is dat mogelijk?)
-edit-
Kuch... Bij fietsen van leden staat de Be one onder jouw naam...?
Verklaar u nader
(dilemma, wel of niet een nieuwe fiets?)
mijn Flickr
De Be 1 is inderdaad al van mij. Ik kan kiezen tussen wat ik nu heb en een Scalpel. Om de twee helder tegenover elkaar te zetten heb ik ze gewoon beide even voorgesteld. De vraag blijft simpel. Welke is sneller? Een lichte hardtail die niet stijf is, of een stijvere Cannondale met een kleine veerweg die iets zwaarder is?
Ik heb je trouwens in Hasselt en Kampen niet weer gezien. Geen tijd, geen zin?
Ik heb je trouwens in Hasselt en Kampen niet weer gezien. Geen tijd, geen zin?
de 1e was ik ziek (de buikpijn was dus niet van de zenuwen) , 2e geen tijd/zin
Vrijdag heb ik een koppeltijdrit en daar hoop ik op een podiumplaats
Of dat lukt post ik hier nog wel (en in het gastenboek)
On topic:
Ben je niet tevreden met wat je hebt?
Overigens zijn er meer opties dan cannyondale, denk aan canyon?
Vrijdag heb ik een koppeltijdrit en daar hoop ik op een podiumplaats
Of dat lukt post ik hier nog wel (en in het gastenboek)
On topic:
Ben je niet tevreden met wat je hebt?
Overigens zijn er meer opties dan cannyondale, denk aan canyon?
mijn Flickr
Ik kan de Cannondale voor een leuk bedrag overnemen van iemand. Ik ben gewoon benieuwd of ik er ook beter van word, met andere woorden of ik er meer lol mee ga hebben. Misschien dat hier wel iemand rondloopt die ook een scalpel heeft en die hem kan vergelijken met een hardtail.
Als je relaxter wil dalen en makkelijker over stronken wil scheuren is de scapel een goede keus, wil je wat actiever mtb'en en sta je graag technisch te doen op de pedalen kun je de be one beter houden denk ik..
Kun je overigens de voorvork van de scapel wel op slot zetten?
Kun je overigens de voorvork van de scapel wel op slot zetten?
mijn Flickr
Nu je het zegt, allebij via stuur te bedienen..
Als je de be one voor een prikkie weg doet en de cannyondale koopt heb je daar zeker een leuke fiets aan, dan koop ik de be one wel
Maar ik denk dat je er qua looks, remmen en comfort wel op vooruit gaat!
wellicht is het een idee om de mtb een keer een dagje te proberen dat is denk ik de beste manier om erachter te komen wat je wil!
Als je de be one voor een prikkie weg doet en de cannyondale koopt heb je daar zeker een leuke fiets aan, dan koop ik de be one wel
Maar ik denk dat je er qua looks, remmen en comfort wel op vooruit gaat!
wellicht is het een idee om de mtb een keer een dagje te proberen dat is denk ik de beste manier om erachter te komen wat je wil!
mijn Flickr
Als het om de wedstrijdjes gaat, ben je beter af met een hardtail. Funklasse duurt maar een uurtje, daar hoef je geen energie voor te sparen. De Nederlandse westrijdparcourtjes zijn bovendien (echt) niet technisch.
Overigens is die Cannondale een softtail, geen fully. Wel een vette bak.
Overigens is die Cannondale een softtail, geen fully. Wel een vette bak.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Jongens, bedankt voor het meedenken. Ik heb toch besloten mijn eigen vertrouwde hardtail te houden. Ik zoek er een leuke nieuwe wielset bij (huidige velgen zijn behoorlijk versleten) en een setje nieuwe pedalen. Dan gaan we er gewoon weer lekker op knallen. Wat mij betreft een slotje!