Goeieavond,
In het voorjaar van 2010 zou ik me graag de BMC racemaster SLX 01 aanschaffen, nu is mijn vraag:
Is het wel verstandig om dit relatief dure frame aan te schaffen, dat slechts gedeeltelijk uit carbon bestaat wanneer je voor minder geld een frame kan kopen dat volledig in carbon gemaakt is ? Het frame weegt om en bij de 1600 gram wat vrij veel is voor de dag van vandaag.
Ik zal mijn fiets gebruiken om zowel gewoon wat soloritten te maken alsook voor wedstrijden. Zal het extra gewicht van het frame dan wat nadeel opleveren of merk je hier niets van in vergelijking met een volledig carbonnen racefiets. Ik denk dan aan bv. Focus, Cube, wat ik ook mooie merken vind voor minder geld.
mvg
Laurens
BMC slx01
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 aug 2009 14:18
Ik zou lekker voor een Duitse schone gaan als ik jou was. Want wat je zegt is waar.
Echter, als je erg gecharmeerd bent van de uiterlijkheden van een BMC: doen!, er is geen ander merk die deze ook heeft!
Echter, als je erg gecharmeerd bent van de uiterlijkheden van een BMC: doen!, er is geen ander merk die deze ook heeft!
Niets is wat het lijkt..
De prijs van de racemaster gaat overigens naar beneden in 2010, frame blijft hetzelfde.
Je kiest dit frame voor de "looks" denk ik, anders had het je aandacht niet getrokken. Er zijn altijd betere, lichtere, stijvere frames te vinden binnen een bepaalde prijsklasse.
Zoek je daarin het beste uit kom je al gauw bij een duitse schone uit, kies je ook voor uiterlijk vindt ik persoonlijk dat je daar weinig te zoeken hebt.
Je kiest dit frame voor de "looks" denk ik, anders had het je aandacht niet getrokken. Er zijn altijd betere, lichtere, stijvere frames te vinden binnen een bepaalde prijsklasse.
Zoek je daarin het beste uit kom je al gauw bij een duitse schone uit, kies je ook voor uiterlijk vindt ik persoonlijk dat je daar weinig te zoeken hebt.
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 aug 2009 14:18
andromeda schreef:De prijs van de racemaster gaat overigens naar beneden in 2010, frame blijft hetzelfde.
Je kiest dit frame voor de "looks" denk ik, anders had het je aandacht niet getrokken. Er zijn altijd betere, lichtere, stijvere frames te vinden binnen een bepaalde prijsklasse.
Zoek je daarin het beste uit kom je al gauw bij een duitse schone uit, kies je ook voor uiterlijk vindt ik persoonlijk dat je daar weinig te zoeken hebt.
Bedankt voor de antwoorden Maurice en andromeda.
Dit frame heeft inderdaad de looks waar ik nergens anders tegenkom, het is gewoon prachtig.
Maar ik wil ook waar voor mijn geld en als ik voor datzelfde bedrag iets kan kopen wat beter is dan zal ik dit zeker niet laten liggen, ook niet als de looks dan jammergenoeg wat minder zijn. Natuurlijk moet je er ook nog op kunnen kijken maar bij Focus maken ze toch echt mooie fietsen, de zwarte vind ik maar niks, maar een witte focus is toch een paradepaardje (persoonlijk natuurlijk).
Heeft er iemand een idee welke focus ik dan het best neem in een ongeveer dezelfde prijsklasse (liefst niet duurder dan de BMC). Of een site met adviesprijzen ?
mvg
Laurens
BMC heeft met de Racemaster (SLX) iets meer "denkwerk"zitten dan een gemiddeld Duits merk. De combi van alu en carbon is niet voor niets.
Onderste triangle is van alu wat voor stijfheid zorgt en de bovenste triangle wat voor het comfort zorgt. Verder komt er voor 2010 een lichtere voorvork van ongeveer 350gr. Wat de frame/vork combi weer een stuk lichter maakt en dus maar een paar 100 gram zwaarder is dan een vergelijkbaar frame(als die er zijn). En die paar honderd gram merk je echt niet, wat je wel merkt is het super stijve bracket. Ik zou dus voor de BMC gaan met zijn looks en technische meerwaarde.
Onderste triangle is van alu wat voor stijfheid zorgt en de bovenste triangle wat voor het comfort zorgt. Verder komt er voor 2010 een lichtere voorvork van ongeveer 350gr. Wat de frame/vork combi weer een stuk lichter maakt en dus maar een paar 100 gram zwaarder is dan een vergelijkbaar frame(als die er zijn). En die paar honderd gram merk je echt niet, wat je wel merkt is het super stijve bracket. Ik zou dus voor de BMC gaan met zijn looks en technische meerwaarde.
't Is absoluuut een bijzonder frame, 1600g wel 'wat' veel voor z'n prijs, maar daar koop je hem ook niet voor..
't Is imo niet echt een koersfiets (zowel qua prijs als gewicht), maar je zult er voldoende bekijks mee hebben
Nog even over de carbon/alu constructie: als ze 1.6kg aan goed carbon zouden mogen besteden is ie nog stijver, dus ik vind dat niet echt een verkoopargument . Ik denk ook niet dat ie zinvol stijver is (als ie dat al is) dan een aantal high-end <1kg carbon frames..
't Is imo niet echt een koersfiets (zowel qua prijs als gewicht), maar je zult er voldoende bekijks mee hebben
Nog even over de carbon/alu constructie: als ze 1.6kg aan goed carbon zouden mogen besteden is ie nog stijver, dus ik vind dat niet echt een verkoopargument . Ik denk ook niet dat ie zinvol stijver is (als ie dat al is) dan een aantal high-end <1kg carbon frames..
LaurensBMC schreef: Dit frame heeft inderdaad de looks waar ik nergens anders tegenkom, het is gewoon prachtig. Maar ik wil ook waar voor mijn geld en als ik voor datzelfde bedrag iets kan kopen wat beter is dan zal ik dit zeker niet laten liggen, ook niet als de looks dan jammergenoeg wat minder zijn.
Waar voor je geld is dat je er achteraf geen spijt van krijgt en wat is beter...
Mocht je een "alternatief" voor de BMC kopen, niet meer naar plaatjes/informatie van de BMC kijken;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 aug 2009 14:18
Ik heb eens de fietsen van Focus grondig bekeken en vind de Focus Izalco zeer mooi, wel het volledig witte frame, namelijk de Focus Izalco Team Replica. Deze fiets zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als de BMC.
Ik denk dat wanneer de BMC in 2010 een mooie prijsverlaging kent, ik hem gewoon koop, dan werk ik die paar extra honderd gram wel weg met een set lichte wielen.
Wanneer de prijsverlaging echter maar miniem is, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk de Focus.
Bedankt voor de reacties en tips.
mvg
Laurens
Ik denk dat wanneer de BMC in 2010 een mooie prijsverlaging kent, ik hem gewoon koop, dan werk ik die paar extra honderd gram wel weg met een set lichte wielen.
Wanneer de prijsverlaging echter maar miniem is, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk de Focus.
Bedankt voor de reacties en tips.
mvg
Laurens
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 nov 2009 21:24
Hoi, ikzelf heb me een maand geleden bij salden een bmc racemaster slx01 frame aangeschaft. Het gewicht en het niet volledig carbon zijn weerhielden mij ook eerst een beetje om voor dit frame te kiezen. Als je doet zoals je zegt en je kan het frame wat licht opbouwen dan kom je zoals ik op een 7kg400 uit, wat ik niet zo overdreven veel vind.
Voordien heb ik 3 jaar met een cervelo soloist (alu frame) gereden (een hele goeie fiets trouwens), maar die racemaster, die bolt echt als geen ander, echt een aanrader!
mvg
Tim
Voordien heb ik 3 jaar met een cervelo soloist (alu frame) gereden (een hele goeie fiets trouwens), maar die racemaster, die bolt echt als geen ander, echt een aanrader!
mvg
Tim
Vraag is maar net wat je met deze fiets wilt gaan doen. Rijd je alle dagen in de Alpen, dan telt gewicht. Maar rijd je ook veel over slechte wegen in België, doe je de Ronde van Vlaanderen en zo meer dan is de SLX01 een goede keuze. Vraag ook hoeveel je zelf weegt. Ik, ruim 95 kilo zie een carbonframe van 900 gram niet zitten... Daarnaast, je hebt carbon en carbon....
Overigens worden de 2009 frames momenteel voor de helft van de prijs verkocht, tussen de € 1100 en € 1200. Exact hetzelfde frame, van 1450 gram. Alleen de nieuwe 2010 voorvork is 200 gram lichter. Dus sla je slag (tenzij je rood mooier vindt
Overigens worden de 2009 frames momenteel voor de helft van de prijs verkocht, tussen de € 1100 en € 1200. Exact hetzelfde frame, van 1450 gram. Alleen de nieuwe 2010 voorvork is 200 gram lichter. Dus sla je slag (tenzij je rood mooier vindt
Wat is de reden dat je perse een geheel compleet carbon frame wilt? Als je investeert in een goede zadelpen, stuurpen en stuur dan heb je het comfort van carbon in elk geval al wel met zo'n frame. Enige wat overblijft is gewicht maar 1600 is nou ook niet echt veel te noemen lijkt me.