Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

formula oro of hayes stroker

ridleyfan
Forum-lid

ridleyfan 03 sep 2009 13:14

Hoi

Ik ben nu al 3 maanden mountainbikes aan het zoeken voor mijn 1e MTB.
Maar bij elke bike twijfel ik weer over een bepaald onderdeel.

Uiteindelijk kom ik altijd weer uit bij de cube ltd.
Nu moet ik kiezen tussen de ltd team (1050,-) en de ltd pro (950,-)

Op het eerste gezicht koos ik meteen voor de ltd team. Vanwege de veel betere Reba Sl voorvork t.o.v. de Tora SL solo air. De waarde van de bike zal hierdoor bij de team later meer behouden blijven dan bij de pro.

Na de voorvork is het enige verschil dat overblijft de schijfremmen.

ltd team: Formula oro K18
ltd pro: Hayes stroker trail

Qua look zijn de formula's mooier en hebben ze meer remkracht en is me dat wel 100,- waard, maar volgens mij zijn ze nogal kwetsbaar. Een tak die er tegenaan springt en ik kan de schijven laten vervangen. En aangezien de formula's duurder zijn is ook het onderhoud duurder. Het laatste wat ik wil is dat ik me steeds erger aan deze remmen.

De stroker daarnaast, ziet me er steviger uit en heeft volgens mij weinig last van aanlopende remmen. De remkracht van de strokers zijn volgens mij ook meer dan genoeg voor mijn rijstijl.

Ik ben van plan de fietst vooral in het veld en bos te gebruiken. (dus ook bij modder en regen.

Mijn vraag is nu: Hebben jullie ervaringen met deze remmen of fietsen. Waar ik vooral bang voor ben is dat ik bij de formula's wel meer remkracht heb, maar dat ik dan na 10 km ze zo zijn gekwetst dat ik ze amper kan gebruiken.

Of is het misschien verstandig om van de cube af te stappen en voor een trek 6500 te gaan (shimano schijfremmen)
Mortirolo, galibier of zoncolan. Ik ben en blijf een ridleyfan.

Plaats reactie