nieuw fietspad: wel recreatie, geen wielrenners
-
- Forum-lid
Van een opdrachtgever hebben wij de vraag ontvangen een fietspad te ontwerpen wat wel geschikt is voor recreatiefietsers, maar niet voor 'racefietsers'....
Het fietspad dient uitgevoerd te worden als een betonverharding, is 2,4 km lang en om de 300 m1 wordt er al een veerooster aangebracht. De eerste 1,5 km is het fietspad 2,8 m1 breed, de laatste 900 m1 1,8 m1. Het ligt bovenop een dijklichaam.
Mijn vraag is nu: hoe zouden we dit uit moeten voeren? Bv. het beton zeer grof opruwen, een soort van kinderkopjes aanbrengen o.i.d.
Het fietspad dient uitgevoerd te worden als een betonverharding, is 2,4 km lang en om de 300 m1 wordt er al een veerooster aangebracht. De eerste 1,5 km is het fietspad 2,8 m1 breed, de laatste 900 m1 1,8 m1. Het ligt bovenop een dijklichaam.
Mijn vraag is nu: hoe zouden we dit uit moeten voeren? Bv. het beton zeer grof opruwen, een soort van kinderkopjes aanbrengen o.i.d.
rule #5
ik zou er een 2,4 km lange baan met chicane's, obstakels zoals paaltjes, putdeksels, witte belijning, vol met steenslag en wat voor obstakels al niet meer maken.
Dat is de enige manier om die vermaledijde wielrenners van het pad af te houden, maar ik kan je beloven dat er dan nog wielrenners gebruik van zullen maken....
Dat is de enige manier om die vermaledijde wielrenners van het pad af te houden, maar ik kan je beloven dat er dan nog wielrenners gebruik van zullen maken....
Opgeven is geen optie!
Alles waar een racefietser last van heeft, daar heeft een recreatiefietser ook last van. En zolang het geen lekke banden oplevert zal het misschien juist wel racefietsers aantrekken die 'moeilijke' omstandigheden willen trainen. Op wegen met kinderkopjes of vergelijkbaar zul je weinig recreatiefietsers met plezier zien fietsen.
De enige paden die ik niet met de racefiets doe zijn zandpaden en schotterwegen, dan pak ik de MTB en daar zijn de meeste opdrachtgevers die alleen van langzame fietsers houden ook niet dol op...
De enige paden die ik niet met de racefiets doe zijn zandpaden en schotterwegen, dan pak ik de MTB en daar zijn de meeste opdrachtgevers die alleen van langzame fietsers houden ook niet dol op...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
jacks shadow schreef:Van een opdrachtgever hebben wij de vraag ontvangen een fietspad te ontwerpen wat wel geschikt is voor recreatiefietsers, maar niet voor 'racefietsers'....
Hoeveel gaat jouw opdrachtgever (of jijzelf) ons ervarings-experts precies betalen voor deze cruciale informatie?
Of reken je op gratis input?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik zou een snel asfalt langs het gebied leggen, zodat wielrenners niet de moeite nemen het recreatie pad op te zoeken.
Als je specifiek wielrenners wilt mijden zou je de specifiek smalle bandjes van de racefiets als doelwit kunnen kiezen, door smalle gleuven wellicht, maar dit lijkt me ook weer behoorlijk gevaarlijk en ik zou er persoonlijk vrij sjagerijnig van worden als ik zoiets aantref, zeker als er geen duidelijke alternatieve route is.
Smalle schelpenpaden worden over het algemeen ook minder door racefietsers gepakt.
Normale betonplaten worden zeker niet vermeden of je moet ze zo schots en scheef leggen dat dat weer afschrikt.
Als je specifiek wielrenners wilt mijden zou je de specifiek smalle bandjes van de racefiets als doelwit kunnen kiezen, door smalle gleuven wellicht, maar dit lijkt me ook weer behoorlijk gevaarlijk en ik zou er persoonlijk vrij sjagerijnig van worden als ik zoiets aantref, zeker als er geen duidelijke alternatieve route is.
Smalle schelpenpaden worden over het algemeen ook minder door racefietsers gepakt.
Normale betonplaten worden zeker niet vermeden of je moet ze zo schots en scheef leggen dat dat weer afschrikt.
-
- Forum-lid
Eigenlijk ben ik op zoek naar een oplossing die de opdrachtgever zeer plausibel lijkt, maar waar 'ons wielrenners' geen last van heeft
rule #5