druk op handen verlichten
Sinds enige tijd rijd ik op een nieuwe fiets (red bull 3000 pro sl) en heb ik last van tintelende vingers, vooral aan de linker hand. Dit is nu zo erg dat het gevoel in de pink niet terug komt. Volgens de dokter is een zenuw beschadigd en zal dit zich herstellen, alleen zal dit enkele maanden, mss wel een jaar duren.
Zaak is in de tussentijd er voor te zorgen dat de druk op de handen nihil is.
Graag jullie tips hoe dit het beste te bereiken: moet ik de stuurpen omkeren, of een langere/kortere stuurpen proberen, zadel lager, kortom ik heb geen idee waar te beginnen, alle hulp is welkom.
Zaak is in de tussentijd er voor te zorgen dat de druk op de handen nihil is.
Graag jullie tips hoe dit het beste te bereiken: moet ik de stuurpen omkeren, of een langere/kortere stuurpen proberen, zadel lager, kortom ik heb geen idee waar te beginnen, alle hulp is welkom.
-
- Forum-lid
Draag je handschoentjes?
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
Ik heb 2 jaar terug wegens beginnende klachten geïnvesteerd in handschoenen met gelkussentjes en dat maakte wel degelijk een heel verschil.
Je zou ook een tweede stuurlint links kunnen proberen. En verder steeds positie van je handen wisselen.
Je zou ook een tweede stuurlint links kunnen proberen. En verder steeds positie van je handen wisselen.
Je hebt een nieuwe fiets schrijf je. Had je op je oude fiets ook last van tintelende vingers?
Wat is het verschil in afstelling tussen je oude en nieuwe fiets? Zit je dieper/ langer? Lijkt me zinvolle informatie om te kijken hoe dit probleem is gekomen en hoe het eventueel op te lossen of de problemen te verlichten.
Wat is het verschil in afstelling tussen je oude en nieuwe fiets? Zit je dieper/ langer? Lijkt me zinvolle informatie om te kijken hoe dit probleem is gekomen en hoe het eventueel op te lossen of de problemen te verlichten.
Klachten komen mij bekend voor (behalve dan de zenuwbeschadiging), heb er zelf ook last van gehad. Goede handschoenen maken echt een wereld van verschil. Ik draag nu Roeckel-handschoenen met een echt dikke gelpadding, welke veel beter bevallen dan voorgaande exemplaren van AGU, BBB en Campagnolo.
Wat de druk op je handen ook grotendeels wegneemt is de stand van je zadel licht (ca. 5 graden) achterover te zetten, met de punt dus iets omhoog. Hierdoor wordt de gewichtverdeling meer verplaatst naar je zitbeentjes. Je moet je zadel dan wel zo instellen dat je goed op de achterzijde komt te zitten. Anders krijg je last van iets anders dat gevoelloos wordt
Experimenteren met langere of kortere stuurpennen (dan de adviesmaat van mijn fietsmeting) heb ik ook geprobeerd, maar dat was niet echt een succes. Met name met een kortere stuurpen kreeg ik last van mijn nek.
Ben je overigens bij Rose opgemeten bij de aanschaf van je nieuwe Red Bull?
Wat de druk op je handen ook grotendeels wegneemt is de stand van je zadel licht (ca. 5 graden) achterover te zetten, met de punt dus iets omhoog. Hierdoor wordt de gewichtverdeling meer verplaatst naar je zitbeentjes. Je moet je zadel dan wel zo instellen dat je goed op de achterzijde komt te zitten. Anders krijg je last van iets anders dat gevoelloos wordt
Experimenteren met langere of kortere stuurpennen (dan de adviesmaat van mijn fietsmeting) heb ik ook geprobeerd, maar dat was niet echt een succes. Met name met een kortere stuurpen kreeg ik last van mijn nek.
Ben je overigens bij Rose opgemeten bij de aanschaf van je nieuwe Red Bull?
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Bij rose ben ik opgemeten voor mijn nieuwe fiets. Het voornaamste verschil met de oude fiets is dat het zadel een stuk hoger staat. Ik heb echter het idee dat dat wel goed is, want ik ga er harder mee (gevoel is dat ik mijn kracht beter kwijt kan). Mijn eerste idee is om de stuurpen om te draaien en mijn winterhandschoenen eens te proberen.
je kan de handschoenen van specialized proberen. Hielpen bij mij in ieder geval wel.. als je hoger bent gaan zitten zal ook de druk op je handen zijn toegenomen lijkt me... dat zal wellicht de verklaring zijn.. een extra stuurlint is wellicht ook een optie? gewoon over het huidige lint heen plakken en je hebt ook al wat meer demping.
-
- Forum-lid
[quote="SK"]je kan de handschoenen van specialized proberen. Hielpen bij mij in ieder geval wel.. als je hoger bent gaan zitten zal ook de druk op je handen zijn toegenomen lijkt me... dat zal wellicht de verklaring zijn.. een extra stuurlint is wellicht ook een optie? gewoon over het huidige lint heen plakken en je hebt ook al wat meer demping.[/quote]
Mss dat je wat vaker onderin moet gaan fietsen.
Mss dat je wat vaker onderin moet gaan fietsen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
of juist bovenin....
Misschien handig als je eerst verteld hoe je het stuur eigenlijk vasthoud?!
Boven op direct naast je stuurpen, bovenop bij de remgrepen of juist onderin de beugel?
Ik houd mn stuur zelf liefst ter hoogte van de remgrepen vast, ik kreeg alleen bij lange ritten last van tintelende/gevoelloze handen. Ik heb toen goede gelhandschoenen gekocht van Roeckl, probleem werd gelijk minder, helemaal weg ging het echter niet.
Misschien ook een optie om een stuur te nemen met ergonimisch gevormde bovenkant, dit helpt bij een hoop mensen ook bij het voorkomen van dergelijke klachten.
Misschien handig als je eerst verteld hoe je het stuur eigenlijk vasthoud?!
Boven op direct naast je stuurpen, bovenop bij de remgrepen of juist onderin de beugel?
Ik houd mn stuur zelf liefst ter hoogte van de remgrepen vast, ik kreeg alleen bij lange ritten last van tintelende/gevoelloze handen. Ik heb toen goede gelhandschoenen gekocht van Roeckl, probleem werd gelijk minder, helemaal weg ging het echter niet.
Misschien ook een optie om een stuur te nemen met ergonimisch gevormde bovenkant, dit helpt bij een hoop mensen ook bij het voorkomen van dergelijke klachten.