Alles over vakanties op én met de fiets

Velomediane Claudy Criquielion 2009

raphael
Forum-lid

raphael 30 aug 2009 13:28

Gister voor de 4e keer de CC gefietst. www.velomediane.com

Was weer genieten (en afzien). Vrijdagmiddag naar La Roche, we dachten slim te zijn en de files voor te blijven, maar al bij vertrek Amsterdam om 13u begon het en het was via Antwerpen, Brussel één parkeerplaats tot aan Namen. (de route via Eindhoven en Luik was geen optie).

We waren met een groep van 20 man van het werk (bijna iedereen fietste in TNO blauw witte outfit), op de camping Le vieux Moulin, vlak bij het dorp (de route komt er 2x langs).
Vrijdagavond pasta laden en rustig slapen met geruis van het beekje op de achtergrond. Het was 's nachts gelukkig niet al te fris (paar jaar geleden was er nachtvorst). De weersverwachting was wisselend, maar uiteindelijk kwam het goed. Het is droog gebleven en weliswaar bewolkt, maar perfect fietsweer. Pas laat in de middag ging de zon goed schijnen. Dat was erg lekker in het finishdorp.

's ochtends eerst groepsfoto en naar de start. Alleen mouwtjes aangedaan, geen windbreaker, bleek ook niet nodig.
Omdat ik vorig jaar goud had (tja.. oude lullen categorie :) ) mocht ik dit jaar in het 'prioritee' vak. Niet dat dat veel helpt, maar voelt goed....

Ik heb dit jaar wel lekker gefietst (teller staat op 4200km) maar weinig getraind op klimmen. Dat ging dus ook dramatisch slecht, maar gelukkig kon ik op het vlak en in de afdalingen veel goedmaken.

De tocht zelf vind ik ieder jaar weer prachtig. De doorkijkjes, de vergezichten, de bossen, de sfeer! prachtig toch zo'n jachtgezelschap in bos, in vol ornaat dat de jachthoorn laten schallen.

De verzorging vond ik ook weer perfect. Bidons vullen ging nu lekker snel (indopen in emmer met sportdrank) en werden zelfs met water afgespoeld om kleven te voorkomen. Daarnaast genoeg en gevarieerd eten. Ook diploma's ophalen ging vlotjes (alleen het plastificeren ging errug traag, er waren nogal wat machientjes stuk).

Helaas wel een naar ongeluk gezien, waren twee ambulances die erg veel haast hadden om er te komen en ook om weer weg te gaan. Hoorde ook dat er nog een trauma heli is ingezet (voor ander ongeluk?). De conditie van de wegen lijkt ieder jaar slechter te worden, ik stuiterde af en toe bijna van m'n fiets door de kuilen, gelukkig mijn banden keihard opgepompt en geen last van snakebites. Dan maar wat minder comfort....

Na de Côte de Beffe had ik het helemaal gehad, maar gelukkig verschijnt dan het bordje 'La Roche 8km' en is het heerlijk afdalen naar de finish. Kon het nog opbrengen om het hele stuk vol gas te geven. Afdalen blijft mijn ding :).

En verrassing: blijk ik ook dit jaar nèt goud te hebben, niet verwacht, maar houd het er maar op dat de route nu een kleine 10km korter was dan verleden jaar....
1031e geworden in een tijd van 6u34min.

Bij de finish enkele bekenden gezien (altijd leuk) en weer een t shirt erbij voor de collectie (ieder jaar is er een andere kleur, heb ze nu in zwart, olijf, blauw en rood).

's Avonds terug naar huis, en nu ging het wel vlot. Moe maar voldaan! vandaag nog even een herstelrondje.

En uiteraard volgend jaar weer! Het aantal deelnemers ligt ieder jaar zo rond de 2000, ik had verwacht dat het wel drukker zou worden, vooral omdat het zo'n mooie tocht is. Ook op het forum geen apart topic (tot nu dan).....

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 30 aug 2009 13:58

Vreemd dat er niet meer forumleden waren...

Dit is wel een stevige tocht heb ik horen vertellen. Deze staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2009 14:26

Ik was er ook. Helaas stond ik te ver naar achteren in 't bevoorrechte startvak, waardoor ik de 1e klim bijna maximaal moest rijden om vooraan aan te kunnen sluiten. Al snel reed er in een stukje afdaling een groepje weg met o.a. Hans Nuyens. Op de volgende klim sprong Maxim Montfort daar naar toe, ik ging er vanuit dat hij wel rustig aan zou doen en ik mee zou kunnen. Ondanks dat de ketting al helemaal rechts lag bleef ik een poosje op een meter of 25 hangen en daarna reed hij langzaam van me weg. Weer terug gezakt in 't peleton. Een paar klimmen verder was 't gaatje met de kopgroep kleiner geworden en reed ik per ongeluk weg. Toen maar even door getrokken en 't gat dicht gereden.

In de kopgroep reed iemand die alle klimmen gewoon 53x17 reed en ook nog al 't kopwerk deed op de klimmetjes. Helaas werd de kopgroep weer ingelopen een paar klimmetjes verder. Tot de 3 traps klim vanuit La Roche gebeurde er niets. Ik ben maar in 't wiel van Monfort gaan zitten toen die voorbij kwam in de afdaling en daar gebleven tot ik net voor de top echt niet meer kon en 't groepje moest laten lopen. Ik had de 8e klimtijd van de dag, gemiddeld 18,5 km/h :) En tot dan toe een gemiddelde van bijna 41 km/h volgens de organisatie, was volgens mij Garmin meer 33-34 km/h.

Daarna op de vals platte klim die direct volgt ingelopen door een Belg die het gat naar de kopgroep dicht heeft gereden. Zonder hem was ik op die klim niet terug gekomen. 1e reden we op de 17, kwamen we niets dichter bij, dan naar de 16, weinig effect. Dan nog maar groter schakelen, op de 15, we begonnen wat in te lopen maar of we er op de top bij zouden zijn? Dus nog maar een tandje erbij en gaan staan.

Daarna ging 't alleen ergens mis bij mij. Ik kreeg 't steen koud (knieën werden blauw, kippenvel en bibberen), wat te laat bodywarmer weer aangetrokken. Kwam er een stuk verder een hele grote groep nog terug. Op Roche a Frene ging 't nu weer mis. Was 't in de Merckx omdat ik lek reed, nu omdat de benen niet meer wilde. Daar in een groepje gekomen waar we mee naar de streep gereden zijn. Alleen de lange afdaling naar La Roche nog een beetje gespeeld, omstebeurt probeerde er wel iemand weg te rijden. Alle bochten zijn met ruim 50+ te rijden, dus wel een mooie afdaling om nog een beetje te spelen zonder dat 't gevaarlijk wordt.

Wat wel gevaarlijk was waren de tegenliggers. Auto's werden dit jaar door de organisatie niet meer aan de kant gestuurd, omdat er ook later weer een grote groep was levert dat steeds gevaarlijke situaties op. Met de wegen in de Ardennen heb ik zelf niet zo'n moeite, als je maar gewoon kijkt waar je rijdt gaat 't wel goed, bedacht zijn dat er grind in een bocht kan liggen. Ik verbaasde me er alleen over hoeveel er in een afdaling vol in de ankers gaan als ze een gat zien ipv er gewoon langs heen te sturen of over heen te springen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 30 aug 2009 15:08

Heb zaterdag ook deel genomen, mijn 1e deelname aan de velomediane. Wel wat minder hard gereden als boven staande heren (zilver) en 994 in het totaal klassement. Ben hier zelf tevreden mee en dat is toch belangrijkste. Zo als zo vaak zijn de echt steile klimmetjes niet zo mijn ding daar moest ik steeds weer de groep waar ik in zat laten gaan. Wel steeds weer in de afdalingen terug kunnen komen (is dalen dan toch iets voor ons nederlanders (niet alle nderlanders) zie boven ?) Op de col du Rideux werd de groep uit elkaar geslagen en ging het voor mij ook te hard. Daarna in klein groepje terecht gekomen waar niet al te veel mensen op kop wilde komen. Op de cote du Beffe viel deze groep weer uit elkaar en toen hoofdzakelijk alleen gereden. op de laatste 2 klimmetjes nog redelijk wat mensen (lijken) in gehaald en haalde kort voor de laatse afdaling een groepje in, daar mee naar de finish zijn gereden. Heb trouwens zelfde gevoel als AM classic veel mensen die bergaf teveel en te vaak remmen, maar ja hierdoor kon ik wel steeds terug in de groep komen :)
Wat me verder opviel was het zeer grote aantal lekke banden. Ok de wegen zijn slecht maar als je materiaal beetje goed in orde is en je kijk goed waar je rijd voorkom je volgens mij heel veel (dit jaar nog niet lek gereden in ruim 4000km).
Jammer dat ze het gemiddelde op je eindtijd en 1e controlepunt niet hebben aangepast aan de werkelijke km's op diploma staat ook 175 km terwijl ik er maar 163.8 op de teller had staan. scheelt toch flink in gemiddelde 27.03 volgens organisatie en 25.7 volgens de polar.
Net als AMclassic ook genoten van de laatste afdaling beetje op een veilige mannier spelen beentjes moesten rap rond 140 rpm ongeveer (grootste wat ik heb is 50x14). Al met al dus een mooie dag met prachtig weer. Misschien 1 verzorgenspost te weinig want bij post 2 waren beide bidons helemaal leeg. Finish dorp was gezellig en alle afhadelingen van inleveren chip tot ophalen diploma gingen lekker vlot. Zeker een aanrader ook dus voor toerfietsers niet zo hard rijden Kan je op je eigen niveau toch beetje spelen met lot genoten.

jurg73
Forum-lid

jurg73 31 aug 2009 00:54

Ik ben er ook geweest. Dit was mijn eerste keer en vond het een zware wedstrijd aangezien ik niet zoveel train maar toch deze tocht kunnen volbrengen in 7 uur en netto 6 uur en 53 minuten.
Samen met een mede forumlid deze rit verreden. In het begin hebben wij erg rustig aangedaan zodat wij aan het eind nog wat overhadden. Na de klim in La Roche ben ik alleen verder gegaan.

_pino_
Forum-lid

_pino_ 31 aug 2009 11:12

Voor mij een zeer geslaagde cyclo en zeker gezien het feit dat ik gevoelsmatig met alleen maar hollanders om me heen gefietst heb vreemd dat er tot voor kort geen enkel topic over was.

De dag begon een beetje in mineur daar er iets mis is gegaan met mijn inschrijving en ik van het kastje naar de muur werd gestuurd en wegens tijdnood vervolgens besloten heb om dan maar zonder tijdregistratie te rijden. Het was voor mij de eerste keer dat ik een cyclo sportive met een concreet doel ben gestart en samen met een vriend zouden we voor goud gaan, hetgeen me de afgelopen maand scherp heeft gehouden op de training. Doordat er die kink in de kabel zat is er van ons voornemen om vooraan te starten, zodat we ons karretje aan konden pikken bij andere rijders met soortgelijke ambitie's, weinig terecht gekomen. Het eerste uur vlammend van start en een groot deel van de opgelopen 'achterstand' goed gemaakt en toen de rook was verdwenen uiteindelijk een groepje van een man of vier gevonden die in licht variërende samenstelling als een soort stofzuiger groepjes aan het oprapen zijn geweest. Ik vreesde dat ik mijn inspanningen van het eerste uur zou moeten bekopen, maar op de laatste heuvels ben ik ongemerkt toch nog van de rest weggereden en in de resterende afdaling heb ik me volledig leeg gereden. Ik merkte toen wel dat de batterij redelijk leeg was en vreesde gezien het feit dat de teller slechts op 167 stond dat er toch nog wellicht nog een kleine verassing op het eind zou zitten, niet was minder waar en de meet doemde redelijk onverwacht op. Over mijn tijd ben ik uitermate tevreden, een combinatie van mijn reële eindtijd en starttijd op de chip van mijn vriend doen mij een tijd ergens rond de 5:36 uitkomen met welke ik mijn voornemen ruimschoots behaald heb.

De organisatie op het parcours was ruim voldoende, de bevoorrading prima en het parcours erg leuk. Een absolute aanrader, volgend jaar schrijf ik me alleen niet van te voren in, maar gewoon handje contantje in de startplaats.

wilier51
Forum-lid

wilier51 31 aug 2009 13:29

Heb zaterdag de "Petite Crique" gereden. 100 Km. is nu voor mij een mooie afstand, als je niet veel trainingskm. in de benen hebt. Dit was voor mij de derde keer. De route was anders dan in 2006, naar mijn indruk meer klimmen en kleinere wegen. Prima tocht. Maar zoals ook al gemeld, de wegen waren hier en daar erg slecht, vooral in afdalingen goed uitkijken. Veel lekke banden gezien, ik gelukkig niet. Ook merk ik dat de bewegwijzering met de bordjes goed was, maar soms wees een pijl op de weg de andere kant op. Dat kan beter. Aan het eind word je bij het binnenrijden (vanaf de camping) aan je lot overgelaten, geen aanwijzingen meer. heb toen zelf maar de fifnish gezocht. Daardoor reden nogal wat lieden door de finishers van de "Grote Crique" heen, ook in omgekeerde richting. Ook onderweg blijkt dat de grote Crique meer aandacht krijgt, geen signaleurs meer, weinig muzikanten.
Al met al wel een prachtige tocht.

bluv107
Forum-lid

bluv107 01 sep 2009 22:50

Voor mij was dit jaar de derde keer dat ik deelnam, nadat ik in 2001 en 2005 was afgestapt omdat ik nog niet aan dit soort tochten toe was. Ik ben het soort fietser dat naast een drukke baan ook een intensief gezinsleven heeft met drie jonge en bewerkelijke jongens. Best lastig om dan de balans te vinden met mijn passie, de fiets. Ik vraag me wel eens af waar iedereen toch de tijd vandaan haalt voor al die trainingskilometers... Met een goede 3000 km in de benen dit jaar, waaronder 3 weken geleden nog LBL met 250 km, op vrijdag naar La Roche getogen en overnacht in een aardig hotel op 500m van de start. Vol goede moed, want LBL met 3600 hoogtemeters goed verteerd. Jammergenoeg pas laat in La Roche gearriveerd, waardoor we te weinig hebben kunnen genieten van de geweldige ambiance in het dorp: alle deelnemers die vanuit allerlei landen hier naartoe komen. Opvallend veel Denen, vraag me niet waarom. Zo'n gezamenlijke start geeft ook een geweldige kick. Het weer zat ook mee, wat de pret alleen maar verhoogde. Enige schrik had ik nog wel om de Mur en de drieluik die naar de Col de Haussire voert. Die laatste viel me reuze mee: lag het mede aan de aanpassing van het parcours en is de normale aanloop rechtsaf voor de kerk zwaarder? Verderop vielen mij de Roche-a-Frene en de Rideux niet mee (pffff...) en viel juist de Cote de Beffe me mee. Zo zie je maar weer hoe de factor psychologie meespeelt: ik had me hier op een loodzware inspanning ingesteld. Het toetje is natuurlijk de afzink van 10 km naar La Roche, lekker in het zonnetje! Uiteindelijk als 1789e gefinisht met een bronzen diploma: kan ik mijn zoons toch weer met droge ogen vertellen dat ik derde geworden ben. Het frappante was dat ik gelijktijdig met de Vlaming finishte waar ik die ochtend bij de start naast stond; we hadden een kort gesprekje zoals ik dat haast altijd heb met andere trotse bezitters van een toch redelijk zeldzame GIOS. Tevreden en voldaan naar huis en constateren dat ik dit toch echt intensiever vond dan LBL. Dit smaakt naar meer. Gelukkig worden mijn kinderen ook elk jaar zelfstandiger en kan ik de lat ieder jaar wat hoger leggen. Enne: dat gezeur over hoge kosten van deelname...en geen enkele moeite hebben om een fiets van een paar duizend euro aan te schaffen. Kom op zeg!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2009 00:36

Afbeelding

Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

21st-century
Forum-lid

21st-century 02 sep 2009 17:32

Afbeelding[/quote]

Mooie foto, ik neem aan dat jij dat bent in het wiel van Maxime Monfort.
Hoe zat dat nu met Monfort kwam hij als eerste over de finish of niet, hij ging toch niet voor een klassement neem ik aan?

Erg knappe prestatie overigens Amclassic-fan 25ste overall in 5:03 (pfff) deed er zelf maar liefst 50 minuten langer over :(
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

2bs
Forum-lid

2bs 03 sep 2009 01:14

prima, op de rideux nord had Monfort het even niet gemakkelijk...

maar Haakman kon hij wel volgen... net voor het chiptapijt aan de aankomst kneep monfort de remmen dicht om haakman 2e te laten eindigen... mooie geste van Maxime

2min21sec na ondergetekende... ;)

timper
Forum-lid

timper 03 sep 2009 01:22

[quote="2B's"]prima, op de rideux nord had Monfort het even niet gemakkelijk...

maar Haakman kon hij wel volgen... net voor het chiptapijt aan de aankomst kneep monfort de remmen dicht om haakman 2e te laten eindigen... mooie geste van Maxime

2min21sec na ondergetekende... ;)[/quote]

Ook nog eens proficiat he, het moet een indrukwekkende prestatie geweest zijn.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie