Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Groep Upgraden

danny1407
Forum-lid

danny1407 25 aug 2009 11:08

Ik zie veel berichten over het upgraden van je fiets en aanschaf van een nieuwe groep.

Met name bij het laatste veelal twijfel tussen merken en kwaliteit.
Wat misschien de keuze aantrekkelijk kan maken is de mogelijkheid om in een later stadium je groep te upgaden.
Ik zuig dit uit m'n duim dus misschien is het een onzin post, maar zijn er groepen/merken waarbij je de onderdelen stap voor stap kunt gaan vervangen voor nieuwer/beter.

Volgende voorbeeld is puur als voorbeeld bedoeld, slaat waarschijnlijk nergens op.
Stel je weet een Campa Mirage groep, een Shimano 105 of juist een groep uit de hogere klasse die je liefst topklasse wil zien.

Wat zijn dan de tips om je groep naderhand te gaan upgraden zonder direct een compleet andere groep te kopen? (ook al valt dat uiteindelijk voordeliger uit)

groet.nl/danny
FacebookS3RSSite

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 25 aug 2009 11:17

Je kunt bij elk merk in de loop der tijd je groep upgraden. Mits je maar je houdt aan het aantal versnellingen. Dus wanneer je een 10 speed groep hebt, dien je ook te upgraden met 10 speed onderdelen.
Mijn mening is wel; wanneer je een Shimano groep hebt, grade dan op met Shimano onderdelen. Of wanneer je Campa hebt met Campa.
Tenzij het andere merk echt compatibel is.
Er zijn mensen die dit onzin vinden en merken door elkaar gebruiken. Prima alleen ik houd er niet van en gevoelsmatig vind ik het ook minder goed en (hoorbaar) prettig 'lopen'.
Niets is wat het lijkt..

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 25 aug 2009 11:21

Beter door sparen en in 1 keer de gewenste groep kopen (eventueel letten op eindejaars aanbiedingen). Is namelijk goedkoper dan upgraden.
What makes the boat go faster?

danny1407
Forum-lid

danny1407 25 aug 2009 11:29

Dat is nou juist waarom ik deze topic gestart heb Livio.

Er zijn veel beginnende fietsers of fietsers die nog op een "oud beestje" rijden. (met alle respect)
Niet iedereen kan dan direct een DA, Record of Red aanschaffen, terwijl ze wel een nieuwe fiets willen.
Kan me dan voorstellen dat je een goed frame, lekker wielen en een goede groep koopt voor zover je budget het toe laat.
Als er dan bij bepaalde groepen de mogelijkeid bestaat om stap voor stap te upgraden, dan is de keuze wellicht wat makkelijker.
De upgrades die veelal op het forum besproken worden kosten iemand al heel snel 400 euro of meer.

Tuurlijk is het voordeliger om in 1 keer een groep aan te schaffen, zoals ik al zei.
Maar beetje bij beetje je fiets upgraden kan voor veel mensen de keuze op dit moment makkelijker maken, buiten het feit dat het gewoon leuk is om zo nu en dan weer iets nieuws op je fiets te kunnen monteren waar ie weer wat beter van wordt.

groet.nl/danny
FacebookS3RSSite

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 25 aug 2009 11:39

Precies wat ik zeg. Alleen bij een groep zou ik alles in 1 keer aanschaffen. En dus door sparen of de duitse internet shops afstruinen voor koopjes (wat ik af en toe doe).
What makes the boat go faster?

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 25 aug 2009 11:39

Het upgraden van een oud beestje is nu eenmaal een kostbare zaak.

Wel leuk dat je 10sp wielen koopt maar als je gewoon nog buiscommanders hebt voor een 5sp heb je er weinig aan.
Hetzelfde geld voor STI's, zonder de juiste derailleur heb je er niets aan.

Als je het geleidelijk aan wil doen, of goedkoper moet je of de spullen één voor één kopen en bewaren totdat je alles compleet hebt of kijken of je voor weinig een tweedehands groep te pakken kan krijgen.(en bijpassende wielen natuurlijk.)

toto1969
Forum-lid

toto1969 25 aug 2009 14:40

Hallo,
Maar is het zo dat ik een klimcassette van Shimano Tiagra kan monteren op een fiets die afgemonteerd is met Dure Ace?

Toto.

em
Forum-lid

em 25 aug 2009 14:58

Als het je te doen is om onderdelen te upgraden (en die hoeven niet per se nieuw meer te zijn), dan raad ik je aan om het "te koop (gevraagd)" gedeelte van dit forum goed in de gaten te houden. Kan je vaak voor weinig nog goede onderdelen scoren...

danny1407
Forum-lid

danny1407 25 aug 2009 19:00

Heb zojuist de Sram site van binnen en buiten bestudeerd.
Alles lijkt dus onderling compatible bij Sram.

Stel je hebt een force of Rival groep......dan kan je dus zondermeer een paar Red shifters aanschaffen om je groep te upgraden.
Volgende stap je derrie's, dan je crank, and so on.

Dan wordt het zo ongeveer ook een sport om langzaam aan de fiets op te bouwen die in eerste instantie veeeeeeel te duur was.

(bij Shimano praten ze bijvoorbeeld over compatible on B level als je shifters uit een volgend jaar wil monteren icm je oude derrie's, wat dat dan ook mag betekenen)

Dat was mijn bedoeling met deze topic.
De drempel wat lager maken voor "instappers" met goeie tips voor de toekomst qua upgraden.
Wat kan wel, wat kan niet en waar moet je het eerst aan gaan denken over een paar maandjes.

groet.nl/danny
FacebookS3RSSite

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 25 aug 2009 23:01

Zoals eerder geschreven: dat geldt voor alle merken mits je het aantal versnellingen dat je kunt schakelen aanhoudt.
Niets is wat het lijkt..

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 aug 2009 00:07

Zou zeggen upgrade gewoon het onderdeel dat het meest aan vervanging toe is. Daar heb je dan het meeste plezier van tegen de minste kosten.

kingkong
Forum-lid

kingkong 07 apr 2010 12:31

Wie kan mij wat tips geven.

Rij nu zelf met veloce en zit er aan te denken op alles te vervangen door centaur.
Wat geven jullie voor tips en schiet ik er iets mee op

Alvast dank
http://www.tourforlife.nl//PersonalPage ... &personid=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benefietsclubzummere.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie