Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Restauratieproject-1976 Diamant Nuovo Record (Klaar!!!)

frankj
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 aug 2009 14:31

frankj 22 aug 2009 14:49

Bij het opkuisen van de kelder van mijn schoonouders nog op volgende schoonheid gestoten. Aangezien alle onderdelen nog in een erg mooie staat zijn, dacht ik de fiets gewoon te gaan hergebruiken. Eerst alvast kort de specs (foto's volgen nog):

1976 Diamant kader
Columbus SP staal (27mm diameter), lekker stijf
Campangolo nuovo record groep (2 x 5s)
Bijhorende remmen, zadelpen & balhoofdstel
Stuur en stuurpen = Pivo France
Cinelli zadel

Ondertussen is het kader al zo goed al kaal, enkel de crancks en bottom bracket moet ik nog verwijderen maar heb hiervoor (nog) geen juist gereedschap. De kader zal gestript en herspoten worden, alle onderdelen gepolierd en mooi opgeblonken. Uiteraard nog nieuw stuurlint en kabels en dan zou het er terug mooi moeten uitzien. Toch zou ik graag even navragen of er nog forummers zijn met ervaring in deze restauratieprojecten, meerbepaald;

1. De hamvraag: gewoon restaureren, of toch een singlespeed van maken? Bij restaureren kan ik alle onderdelen hergebruiken, singlespeed oogt (naar mijn mening) beter, maar dan moet ik op zoek naar andere wielen etc., toch?

2. herspuiten: beter zelf doen, of uitbesteden? Enkele fietsenproducenten hier in de buurt doen dit wel (bv Ridley) Ev. bij een carrosier langsgaan kan ook nog.

3. hoe verwijder ik best de cups van het balhoofdstel alvorens beginnen te schuren?

4. kader strippen: afbijt en schuurpapier zal wel werken, maar ik heb ook een dremel klaarliggen. Enige voorkeur?

5. sommige onderdelen hebben een lichte roestaanslag. Hoe kan ik deze het best verwijderen zonder al te veel schade aan te richten?

Bijkomende goed raad is steeds erg welkom! Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang.


frank
[img=http://img207.imageshack.us/img207/8149/img0213aau.jpg]
[img=http://img268.imageshack.us/img268/2221/img0207vgr.jpg]

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 22 aug 2009 15:26

1. restaureren
3. met een stalen pijp door de balhoofdbuis voorzichtig eruit tikken
5. staalwol

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 22 aug 2009 16:46

2. Wat is de staat van de lak? Als je zelf kunt spuiten kan het moet je wel een goede bus lak kopen. Uitbesteden kan ook maar duurt langer & is veel duurder.

4. Laten stralen, dan is alles eraf en worden alle eventuele onvolkomenheden bij het frame direct zichtbaar ;) , kost 20 euro en dan is ie helemaal kaal. Hier zijn overal wel adresjes voor.

(5) commandant of chroom polish met een doekje

bontempi56
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 30 jun 2009 16:30

bontempi56 22 aug 2009 22:45

1. restaureren
2.herspuiten maar dan zul je een ander adres moeten zoeken als ridley,ridley heeft besloten enkel nog ridley frames te spuiten.
en wat foto's van je diamant plaatsen ook nooit verkeerd,ben zelf ook in bezit van een diamant begin jaren 80.
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.

frankj
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 aug 2009 14:31

frankj 24 aug 2009 15:54

Alvast dank voor alle mooie info.

Na wat bijkomend speurwerk, denk ik erover om de fiets te laten poedercoaten want:

1. oerdegelijk
2. gestraald en gelakt voor een aanvaardbare prijs (50-100€ )
3. Monokleur is zeker mooi genoeg, ik maak wel leuke stickertjes
4. met een goede blanke lak ook heel mooi

De cups van het balhoofdstel werken nog wat tegen, ik hoop wel vanavond de foto's te kunnen posten.

Frank


bontempi56
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 30 jun 2009 16:30

bontempi56 24 aug 2009 22:58

[quote="frankJ"]Alvast dank voor alle mooie info.

Na wat bijkomend speurwerk, denk ik erover om de fiets te laten poedercoaten want:

1. oerdegelijk
2. gestraald en gelakt voor een aanvaardbare prijs (50-100€ )
3. Monokleur is zeker mooi genoeg, ik maak wel leuke stickertjes
4. met een goede blanke lak ook heel mooi

De cups van het balhoofdstel werken nog wat tegen, ik hoop wel vanavond de foto's te kunnen posten.

Frank

[/quote]

3. Monokleur voor retro is zeker oke,je maakt wel leuke stickertjes,ga je niet diamant decals terugplaatsen dan?Ik mis zelf nog het balhoofd decal dus mocht je ergens iets tegenkomen hoor ik het graag van je,heb er nu een zelf gemaakte opzitten maar is niet erg goed gelukt:(
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 24 aug 2009 23:07

Ik ben zelf altijd groot fan van poedercoaten omdat het megasterk is, goedkoop , duurzaam , etc. Maar in dit geval zou ik lakken prefereren, de coating zal de contouren van het frame doen vervagen wat in het geval van een klassieker met versnellingen naar mijn mening minder fraai word.

henkbenzinetank
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:59

henkbenzinetank 04 sep 2009 02:19

opnieuw laten lakken, met poedercoaten krijg je nooit de 'shine' die het frame nu wel heeft. Verder een mooie fixie van maken, de geometrie van dat frame is heerlijk

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 04 sep 2009 11:11

5. eerst alle onderdelen met roestaanslag in een afwasteiltje met ontvetter/kettingreiniger laten weken (kun je kopen bij de fietsenmaker). De meeste roest verdwijnt dan 'als sneeuw door de zon'. Daarna lekker oppoetsen met koperpoets.

Indien je aluminium onderdelen wilt polijsten tot hoogglans, moet je eerst de eventueel aanwezige (doffe) anodiseer verwijderen. Leg dan de onderdelen ca. 5 minuten in een badje met Muscle overnreiniger; daarna met schuurpapier (beginnen met grove korrel, eindigen met waterproof) schuren. Als je het daarna poets met koperpoets, gaat het glimmen als een spiegel...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

frankj
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 aug 2009 14:31

frankj 09 sep 2009 22:47

Alvast dank voor alle goede raad en suggesties.

Ik heb beslist de fiets (proberen) te restaureren, het zou anders zonde zijn van de kwalitatief goede onderdelen. Kader is ondertussen naar de straler en zal dus toch gepoederlakt worden. Dit was qua prijs het aantrekkelijkst (40€ stralen & lakken, RAL 6018 hoogglans) en zodoende ben ik zeker dat ik niet x uren zit te schuren om het vervolgens dan om zeep te helpen met slecht zelf proberen te lakken.

Tussentijds heb ik even zitten nadenken over de decals. Het balhoofd-embleem alsook de columbus sticker zal ik ergens proberen te vinden, de rest kan ik alsnog zelf on-line aanmaken. Vervelend is enkel dat voor transparante stickers, het niet mogelijk is om wit te gebruiken als vulkleur. Daarom heb ik onderstaand overzichtje gemaakt van mogelijk decals op de toekomstige groene achtergrondkleur.
De rode decals zijn origineel en kunnen dus (waarschijnlijk) niet meer gemaakt worden.

[img=http://img142.imageshack.us/img142/7685/diamanti.png]

Ik merk ook dat de rubbertjes voor de remhendels grotendeels doorgesleten zijn. Zou ik dit nog ergens kunnen opdissen, of best gewoon alle fietshandelaars aflopen?


Frank

red_vfr
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 16 feb 2008 20:47

red_vfr 09 sep 2009 22:56

waar laat je de decals maken? ik zoek ook nog een adresje.
mark

Plaats reactie