Restauratieproject-1976 Diamant Nuovo Record (Klaar!!!)
Geplaatst: 22 aug 2009 14:49
Bij het opkuisen van de kelder van mijn schoonouders nog op volgende schoonheid gestoten. Aangezien alle onderdelen nog in een erg mooie staat zijn, dacht ik de fiets gewoon te gaan hergebruiken. Eerst alvast kort de specs (foto's volgen nog):
1976 Diamant kader
Columbus SP staal (27mm diameter), lekker stijf
Campangolo nuovo record groep (2 x 5s)
Bijhorende remmen, zadelpen & balhoofdstel
Stuur en stuurpen = Pivo France
Cinelli zadel
Ondertussen is het kader al zo goed al kaal, enkel de crancks en bottom bracket moet ik nog verwijderen maar heb hiervoor (nog) geen juist gereedschap. De kader zal gestript en herspoten worden, alle onderdelen gepolierd en mooi opgeblonken. Uiteraard nog nieuw stuurlint en kabels en dan zou het er terug mooi moeten uitzien. Toch zou ik graag even navragen of er nog forummers zijn met ervaring in deze restauratieprojecten, meerbepaald;
1. De hamvraag: gewoon restaureren, of toch een singlespeed van maken? Bij restaureren kan ik alle onderdelen hergebruiken, singlespeed oogt (naar mijn mening) beter, maar dan moet ik op zoek naar andere wielen etc., toch?
2. herspuiten: beter zelf doen, of uitbesteden? Enkele fietsenproducenten hier in de buurt doen dit wel (bv Ridley) Ev. bij een carrosier langsgaan kan ook nog.
3. hoe verwijder ik best de cups van het balhoofdstel alvorens beginnen te schuren?
4. kader strippen: afbijt en schuurpapier zal wel werken, maar ik heb ook een dremel klaarliggen. Enige voorkeur?
5. sommige onderdelen hebben een lichte roestaanslag. Hoe kan ik deze het best verwijderen zonder al te veel schade aan te richten?
Bijkomende goed raad is steeds erg welkom! Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang.
frank
[img=http://img207.imageshack.us/img207/8149/img0213aau.jpg]
[img=http://img268.imageshack.us/img268/2221/img0207vgr.jpg]
1976 Diamant kader
Columbus SP staal (27mm diameter), lekker stijf
Campangolo nuovo record groep (2 x 5s)
Bijhorende remmen, zadelpen & balhoofdstel
Stuur en stuurpen = Pivo France
Cinelli zadel
Ondertussen is het kader al zo goed al kaal, enkel de crancks en bottom bracket moet ik nog verwijderen maar heb hiervoor (nog) geen juist gereedschap. De kader zal gestript en herspoten worden, alle onderdelen gepolierd en mooi opgeblonken. Uiteraard nog nieuw stuurlint en kabels en dan zou het er terug mooi moeten uitzien. Toch zou ik graag even navragen of er nog forummers zijn met ervaring in deze restauratieprojecten, meerbepaald;
1. De hamvraag: gewoon restaureren, of toch een singlespeed van maken? Bij restaureren kan ik alle onderdelen hergebruiken, singlespeed oogt (naar mijn mening) beter, maar dan moet ik op zoek naar andere wielen etc., toch?
2. herspuiten: beter zelf doen, of uitbesteden? Enkele fietsenproducenten hier in de buurt doen dit wel (bv Ridley) Ev. bij een carrosier langsgaan kan ook nog.
3. hoe verwijder ik best de cups van het balhoofdstel alvorens beginnen te schuren?
4. kader strippen: afbijt en schuurpapier zal wel werken, maar ik heb ook een dremel klaarliggen. Enige voorkeur?
5. sommige onderdelen hebben een lichte roestaanslag. Hoe kan ik deze het best verwijderen zonder al te veel schade aan te richten?
Bijkomende goed raad is steeds erg welkom! Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang.
frank
[img=http://img207.imageshack.us/img207/8149/img0213aau.jpg]
[img=http://img268.imageshack.us/img268/2221/img0207vgr.jpg]