Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

sneller materiaal

4marmotjes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2009 00:14

4marmotjes 20 aug 2009 00:44

Weet iemand hoeveel harder je rijdt met:
1. Hoge velgen ipv lage velgen
2. Een smaller stuur
3. Een opzet stuur
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer)
5. Een aerodynamische zadelpen
6. Banden met een lagere rolweerstand
Normaal rijd ik 30-33 km/uur gemiddeld (solo).

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 20 aug 2009 00:48

Trainen??

Nee, dat ga je waarschijnlijk niet heel erg merken.
de airodinamica word pas belangrijk als je 40+ gaat
mijn Flickr

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 20 aug 2009 01:23

Misschien heb je hier iets aan: Cyclepeed.nl: Aerodynamica, vermogen en snelheid.

Van jouw punten neem ik aan dat enkel 1 en 6 enig merkbaar voordeel opleveren. Een opzetstuur brengt je wel een flink voordeel, zoals je kan zien bij het linkje hierboven.

Wat wil je trouwens gaan doen? Tijdrijden? Als het puur voor training is schiet je er natuurlijk niet zoveel mee op, je blijft een gelijk vermogen leveren en enkel de snelheid varieert.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 20 aug 2009 02:25

Als het voor tijdrijden is moet er eerst een trainingsprogramma op tafel, 30/33 gem. is niet een Top snelheid waarmee je kleine earodinamische verschillen gaat merken!
mijn Flickr

soigneur
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2009 22:06

soigneur 24 aug 2009 16:47

Een ligstuur, indien het een goede lage houding oplevert en na gewenning, zal veruit de grootste winst leveren. Alle andere punten leveren een veel kleinere bijdrage. Een ligstuur heeft grofweg net zoveel effect als de andere punten samen. Des te hoger de snelheid, des te groter de invloed van aerodynamica.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13796
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 aug 2009 21:02

Ik vind wel dat aero een beetje onderschat word, uiteraard hoe harder hoe meer.

Maar pas lees ik hier ergens, aero wielen hebben pas vanaf 30km zin, oke wil ik geloven, daaronder zal het zeer minimaal zijn.

Maar de meeste toerrijders rijden minimaal 35, niet gemiddeld maar als je van windstil uitgaat zonder bochten, puur de rechte stukken.

Maar windkracht zes tegen en 25 is wellicht een veel hogere windsnelheid. Ik ben van mening dat je niet alleen van grondsnelheid uit moet gaan, eigenlijk een beetje zoals bij een vliegtuig.

Windtunneltje huren voor een dagje met het forum. Ik ken iemand die gaat stage lopen bij Ferrari kan eens een prijsje opvragen :-)

4marmotjes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2009 00:14

4marmotjes 24 aug 2009 22:15

Dat meer trainen meer winst gaat opleveren dan aerodynamische aanpassingen is duidelijk, maar met een baan en een gezin zit dat er niet altijd in.
Maar recent heb ik een tocht van 300 km solo gereden en dan ga je toch nadenken over methoden om dit niet iets gemakkelijker te maken.

In een boek van Armstrong heb ik gelezen dat hij tijdelijk met een smaller stuur heeft gereden om aerodynamischer te rijden, maar dat hij weer is overgestapt omdat voor hem een 42 cm breed stuur comfortabeler is.

Ik ben benieuwd hoeveel het scheelt. Volgens mij moeten de prof teams deze gegevens wel hebben, maar ik kan het helaas nergens vinden.
Maar een windtunneltestje lijkt me ook wel leuk !!

Een opzet stuur lijkt de moeite waard volgens cyclespeed.
Een compact heeft daarnaast het voordeel wat lichter te zijn (en dat zou volgens een ander forum hier toch weer 4 seconden per 100 gram schelen op Alpe d'Huez)

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 24 aug 2009 22:30

Een ding is zeker, als je een opzetstuur neemt, heb je niks meer aan een smaller stuur.

Methoden om het makkelijker te maken om 300 km solo te rijden moet je dan alleen weer niet zoeken in een opzetstuur, omdat je veel moet trainen in die houding om er langer dan een uur gebruik van te kunnen maken. En die tijd had je niet.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 24 aug 2009 23:20

Een opzetstuur en voornamelijk de houding die je erdoor krijgt scheelt dat je tussen de 0 en 10% minder vermogen nodig hebt om 40 km/h te rijden. Voornamelijk de houding scheelt, als het opzetstuur net zo hoog staat als je zadel heeft het waarschijnlijk weinig zin.
Verschil bij 30 km/h zal denk ik nog wat lager zijn dan 10% aangezien een kleiner gedeelte van de weerstand bij die snelheid van lucht komt.

Om even wat te illustreren, dit komt van cyclingnews vandaan:
Van deze positie:
Afbeelding
Naar deze positie:
Afbeelding
Scheelt ongeveer 10% vermogen bij 40km/h.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 aug 2009 00:51

Maar goed hij heeft ook een bezopen positie terwijl hij zonder opzet stuur rijdt, hij zit veel te kort en heel erg hoog.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 25 aug 2009 03:15

Mischien heeft de man rugklachten, maar de 1e foto lijkt mij alles behalve aerodinamisch!
Zolas AMfan al zecht veel te hoog en veel te kort, die kan niet diep zitten zonder zijn knieen aan zijn elleboog te stoten..
mijn Flickr

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 aug 2009 17:46

4 marmotjes schreef:Weet iemand hoeveel harder je rijdt met:
1. Hoge velgen ipv lage velgen
2. Een smaller stuur
3. Een opzet stuur
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer)
5. Een aerodynamische zadelpen
6. Banden met een lagere rolweerstand
Normaal rijd ik 30-33 km/uur gemiddeld (solo).


Hoge velgen zijn aerodynamischer, maar daar zit nog een hoop kaf onder het koren.
Smaller stuur kan, maar je moet wel adem kunnen halen
Opzet stuur of een tijdritstuur, let wel dat je een keuze moet maken of je tijdritten wilt gaan rijden of met je fiets ook gewoon rijdt?
Compact is niet aerodynamischer als een triple, zou milliseconden kunnen schelen
Aero zadelpen, smoelt leuk maar scheelt ook milliseconden.
Banden tube of Veloflex banden!!!
30-33 is niet bijster hard.
Heb eens gereden met een Bioquartetto rijdritstuur van 3TTT, daar ging je merkbaar harder mee.
Maar dit heeft meer met de lagere houding te maken.

Shamal wielen en/of Hed/Specialized trispokes zijn nog een betaalbaar alternatief op de tweedehandsmarkt.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie