Pagina 1 van 2

sneller materiaal

Geplaatst: 20 aug 2009 00:44
door 4marmotjes
Weet iemand hoeveel harder je rijdt met:
1. Hoge velgen ipv lage velgen
2. Een smaller stuur
3. Een opzet stuur
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer)
5. Een aerodynamische zadelpen
6. Banden met een lagere rolweerstand
Normaal rijd ik 30-33 km/uur gemiddeld (solo).

Geplaatst: 20 aug 2009 00:48
door jaapieo
Trainen??

Nee, dat ga je waarschijnlijk niet heel erg merken.
de airodinamica word pas belangrijk als je 40+ gaat

Geplaatst: 20 aug 2009 01:23
door dvangennip
Misschien heb je hier iets aan: Cyclepeed.nl: Aerodynamica, vermogen en snelheid.

Van jouw punten neem ik aan dat enkel 1 en 6 enig merkbaar voordeel opleveren. Een opzetstuur brengt je wel een flink voordeel, zoals je kan zien bij het linkje hierboven.

Wat wil je trouwens gaan doen? Tijdrijden? Als het puur voor training is schiet je er natuurlijk niet zoveel mee op, je blijft een gelijk vermogen leveren en enkel de snelheid varieert.

Geplaatst: 20 aug 2009 02:25
door jaapieo
Als het voor tijdrijden is moet er eerst een trainingsprogramma op tafel, 30/33 gem. is niet een Top snelheid waarmee je kleine earodinamische verschillen gaat merken!

Geplaatst: 24 aug 2009 16:47
door soigneur
Een ligstuur, indien het een goede lage houding oplevert en na gewenning, zal veruit de grootste winst leveren. Alle andere punten leveren een veel kleinere bijdrage. Een ligstuur heeft grofweg net zoveel effect als de andere punten samen. Des te hoger de snelheid, des te groter de invloed van aerodynamica.

Geplaatst: 24 aug 2009 21:02
door wasbeer2006
Ik vind wel dat aero een beetje onderschat word, uiteraard hoe harder hoe meer.

Maar pas lees ik hier ergens, aero wielen hebben pas vanaf 30km zin, oke wil ik geloven, daaronder zal het zeer minimaal zijn.

Maar de meeste toerrijders rijden minimaal 35, niet gemiddeld maar als je van windstil uitgaat zonder bochten, puur de rechte stukken.

Maar windkracht zes tegen en 25 is wellicht een veel hogere windsnelheid. Ik ben van mening dat je niet alleen van grondsnelheid uit moet gaan, eigenlijk een beetje zoals bij een vliegtuig.

Windtunneltje huren voor een dagje met het forum. Ik ken iemand die gaat stage lopen bij Ferrari kan eens een prijsje opvragen :-)

Geplaatst: 24 aug 2009 22:15
door 4marmotjes
Dat meer trainen meer winst gaat opleveren dan aerodynamische aanpassingen is duidelijk, maar met een baan en een gezin zit dat er niet altijd in.
Maar recent heb ik een tocht van 300 km solo gereden en dan ga je toch nadenken over methoden om dit niet iets gemakkelijker te maken.

In een boek van Armstrong heb ik gelezen dat hij tijdelijk met een smaller stuur heeft gereden om aerodynamischer te rijden, maar dat hij weer is overgestapt omdat voor hem een 42 cm breed stuur comfortabeler is.

Ik ben benieuwd hoeveel het scheelt. Volgens mij moeten de prof teams deze gegevens wel hebben, maar ik kan het helaas nergens vinden.
Maar een windtunneltestje lijkt me ook wel leuk !!

Een opzet stuur lijkt de moeite waard volgens cyclespeed.
Een compact heeft daarnaast het voordeel wat lichter te zijn (en dat zou volgens een ander forum hier toch weer 4 seconden per 100 gram schelen op Alpe d'Huez)

Geplaatst: 24 aug 2009 22:30
door gast
Een ding is zeker, als je een opzetstuur neemt, heb je niks meer aan een smaller stuur.

Methoden om het makkelijker te maken om 300 km solo te rijden moet je dan alleen weer niet zoeken in een opzetstuur, omdat je veel moet trainen in die houding om er langer dan een uur gebruik van te kunnen maken. En die tijd had je niet.

Geplaatst: 24 aug 2009 23:20
door daj
Een opzetstuur en voornamelijk de houding die je erdoor krijgt scheelt dat je tussen de 0 en 10% minder vermogen nodig hebt om 40 km/h te rijden. Voornamelijk de houding scheelt, als het opzetstuur net zo hoog staat als je zadel heeft het waarschijnlijk weinig zin.
Verschil bij 30 km/h zal denk ik nog wat lager zijn dan 10% aangezien een kleiner gedeelte van de weerstand bij die snelheid van lucht komt.

Om even wat te illustreren, dit komt van cyclingnews vandaan:
Van deze positie:
Afbeelding
Naar deze positie:
Afbeelding
Scheelt ongeveer 10% vermogen bij 40km/h.

Geplaatst: 25 aug 2009 00:51
door amclassic-fan
Maar goed hij heeft ook een bezopen positie terwijl hij zonder opzet stuur rijdt, hij zit veel te kort en heel erg hoog.

Geplaatst: 25 aug 2009 03:15
door jaapieo
Mischien heeft de man rugklachten, maar de 1e foto lijkt mij alles behalve aerodinamisch!
Zolas AMfan al zecht veel te hoog en veel te kort, die kan niet diep zitten zonder zijn knieen aan zijn elleboog te stoten..

Geplaatst: 28 aug 2009 17:46
door mikethebike
4 marmotjes schreef:Weet iemand hoeveel harder je rijdt met:
1. Hoge velgen ipv lage velgen
2. Een smaller stuur
3. Een opzet stuur
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer)
5. Een aerodynamische zadelpen
6. Banden met een lagere rolweerstand
Normaal rijd ik 30-33 km/uur gemiddeld (solo).


Hoge velgen zijn aerodynamischer, maar daar zit nog een hoop kaf onder het koren.
Smaller stuur kan, maar je moet wel adem kunnen halen
Opzet stuur of een tijdritstuur, let wel dat je een keuze moet maken of je tijdritten wilt gaan rijden of met je fiets ook gewoon rijdt?
Compact is niet aerodynamischer als een triple, zou milliseconden kunnen schelen
Aero zadelpen, smoelt leuk maar scheelt ook milliseconden.
Banden tube of Veloflex banden!!!
30-33 is niet bijster hard.
Heb eens gereden met een Bioquartetto rijdritstuur van 3TTT, daar ging je merkbaar harder mee.
Maar dit heeft meer met de lagere houding te maken.

Shamal wielen en/of Hed/Specialized trispokes zijn nog een betaalbaar alternatief op de tweedehandsmarkt.