Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fotoverslag Alpen en Mont Ventoux vakantie

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 18 aug 2009 21:59

Het Alpen deel had ik al in het "vandaag gefietst" topic geplaats, maar op aanraden van meerdere leden open ik toch maar een nieuw topic voor het gehele verslag. Hierbij dus mijn verslag van een paar dagen in de Alpen en 1 dag klimmen op de Mont Ventoux.

Iedereen die reeds commentaar heeft gegeven natuurlijk bedankt!

De Alpen
Het is geen kort verhaal dus ik hoop dat het boeiend blijft :). De afgelopen week op vakantie geweest. Eerst gestart met LBL op zaterdag (245km) en vervolgens op zondag doorgereden naar de Alpen. Het is mijn eerste wielerseizoen en omdat ik totaal geen idee had hoe goed ik kan klimmen de eerste dag (maandag) rust genomen om de benen te laten herstellen van LBL. Deze dag wel mooi kunnen gebruiken om met de auto alle beklimmingen in de buurt te verkennen. Alpe d’Huez stond sowieso op het programma, maar ik wilde ernaast ook nog een andere beklimming doen met prachtige verzichten.

Dinsdag ging het dan echt beginnen... beetje zenuwachtig naar de start van de beklimming gereden...wat zou er mogelijk zijn....1:10 of sneller zou toch wel leuk zijn...

De eerste bocht, meteen flink stijl en dus niet te hard van start...
Afbeelding

Ik koos ervoor om mijn hartslag zo lang mogelijk op of net boven mijn omslagpunt te houden. Zo wist ik dat ik niet ging verzuren en dus zou een uurtje klimmen vol te houden moeten zijn. Alles op de 34/26 en het beentempo wisselend tussen de 65 en 90owm afhankelijk van de stijlheid.

Steeds maar die bochten....geconcentreerd blijven....
Afbeelding

Vlak na bocht nr. 2 (bijna boven dus) werd ik ingehaald...daar houd ik niet zo van dus dat was voor mij het startschot om de hartslag nu echt boven het omslagpunt te gaan brengen en er echt voor te gaan.

Bocht 1...nog een klein stukje, volke bak!
Afbeelding

Vlak na bocht 1 uit het zadel en opschakelen, 34/23, 34/21, 34/19 en zelfs 34/17 in de sprint richting de (eerste) finnish. Onder het tunneltje de tijd gestopt en vol door richting Tour finnish....helaas een afslag te vroeg en dus mislukt....balen.....toen ik op de GPS keek en een tijd van 57:40 zag (tunneltje) was de dag toch weer goed...en een hoop nieuwe dingen geleerd over hoe te klimmen tijdens een lange beklimming.

Uiteindelijk de Tour finnish nog gevonden...voor een volgende keer.
Afbeelding

De dag erop eens kijken hoe een langere beklimming werd verteerd door de benen. Omdat ik niet veel tijd had en ook nog wat foto’s wilde maken (zie dit verslag ;)) ervoor gekozen om met de auto naar de voet van de Télegraph te rijden, daar uit te stappen, dan de Télegraph en Galibier te doen en dezelfde weg weer terug af te dalen.

De beklimming van de Télegraph vrij rustig gedaan en zonder al te veel moeite boven gekomen. Stukje afdalen en dan komen de mooie verzichten.

Voor wie het nog niet wist....fietsen in de Alpen is best heel mooi
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na Valloire nog een stukje wat vlakker, goed eten en drinken en dan gaat het echt beginnen.
Afbeelding

Meteen straf omhoog en je weet dat de laatste 8km zijn begonnen. Ook deze beklimming ging vrij soepel en zonder echt kapot te gaan bij de tunnel aangekomen. Het laatste stukje nog even stijl de lucht in en meteen maar even aanzetten om de tijd nog een beetje krapper te houden...ook al wist ik dat deze niet spectaculair zou zijn, want daar had ik te rustig aan voor gedaan.

De laatste bocht voor de top...
Afbeelding

En dan de top, met een werkelijk prachtig uitzicht, dat eigenlijk niet in een foto is vast te leggen.
Afbeelding

Afbeelding

De tijd was 2:23, dus zat ruimte voor verbetering...wel weer belangrijke nieuwe lessen voor de beklimming later die week -> Mont Ventoux moest nog worden vereerd met een bezoekje. Dat in de volgende post :).

Mont Ventoux
Donderdag richting Bedoin en nadat ik daar laat aan kwam de vrijdag maar gebruikt om de beklimming (en afdaling) te verkennen en nog wat eten en drinken in te slaan. Kon ik op vrijdag meteen wat plaatjes schieten :).

Zaterdag ochtend lekker vroeg van start om niet te veel last van de hitte te hebben. Ook deze keer toch een beetje zenuwachtig....stukken die bijna net zo stijl zijn als op de Alpe d’ Huez en toch een stuk langer klimmen! Ook deze keer speelde de tijd door mijn hoofd...onder de 2 uur moest kunnen, gemiddeld 11 per uur....onder de 1uur 50 moest eigenlijk ook wel kunnen, 13 per uur gemiddeld moest zijn te halen.

Om 08:30 reed ik over de start
Afbeelding

Niet te snel op het eerste vlakkere stuk, want ik wist dat er nog een hoop moois aan zat te komen. Onderweg kun je de top al zien en de nodige verkeersborden laten zien dat hij inderdaad nog best ver weg is.
Afbeelding

De eerste haarspeldbocht maakt duidelijk dat het nu toch echt gaat beginnen.
Afbeelding

Nog even een snelle blik op de top, voordat je het bos in verdwijnt. Nu is het een kwestie van ritme zoeken en jezelf niet opblazen.
Afbeelding

De beklimming door het bos was een stuk minder saai dan ik verwacht had. Steeds wat kleine bochtjes, wat wisseling in het stijgingspercentage en veel teksten op de weg. Als je dan ook nog nodige andere fietser inhaalt is het best leuk om dat stuk te fietsen. Gelukkig ook niet te veel last van de vliegjes.
Afbeelding

Met nog ongeveer 6km te gaan Chalet Reynard in zicht en daar krijgt de zon ook weer vrij spel. Gelukkig ruim op tijd van start zodat het nog slechts 25 graden was.
Afbeelding

Hier werd ik achterop bijgehaald door een Fransman. In mijn steenkolen Frans (helaas nooit mijn beste vak geweest op school) sprak ik hem aan “Quele heur dans la sommet?” hij antwoorde “une heur vingt peutetre....”. Een snelle blik op mijn klokje vertelde mij dat ik er op dat moment 1uur en 5min op had zitten dus ik antwoorde “moi....je pense....trente” in werkelijkheid was ik blij als ik onder de 1uur 40 zou komen, maar mijn eergevoel wilde niet te ver van zijn tijd gokken ;). Vanaf dat moment (en met in mijn achterhoofd dat ik op de Alpe d’Huez te laat was versnelt) was het opschakelen en zijn we met zijn tweeen volle bak doorgereden. Gelukkig hadden we hetzelfde tempo en konden we elkaar zodoende behoorlijk opstuwen naar de finnish.....maar die was nog best ver.
Afbeelding

Het laatste stuk....hartslag al een tijdje tegen de max en totaal buiten adem....de laatste bocht...we zijn er bijna!
Afbeelding

Ik kijk naar mijn klokje en zie 1uur 29min staan....secondes kan ik niet zien dus het schiet door mijn hoofd...het zal toch niet dat ik straks een paar seconden over het halve uur uit kom....vantevoren had ik daarvoor getekend, maar nu....zo dichtbij....zou toch wel zuur zijn.....dan maar door de binnenbocht het laatste stuk, geen meter te veel en alles uit dat lijf persen.....over de lijn en.....1uur 29min 50sec.....totaal kapot, maar zeker voldaan op de top :). De Franse collega van de laatste 6km ging vlak voor mij over de finnish en had er in totaal 7min korter over gedaan.

En ook hier een uitzicht dat eigenlijk niet met een foto is te bevatten.
Afbeelding

Weer richting Bedoin afgedaald en beneden aangekomen besloten om toch ook de kant van Malaucene nog te doen....ik wilde deze kant toch eigenlijk wel erg graag afdalen (iets waar ik ook erg van kan genieten :)). Deze kant ging niet meer op topsnelheid (36 graden zonder schaduw is best warm en de ‘tijdrit’ vanaf Bedoin zat nog in de benen), maar toch zonder al te veel problemen ook voor de tweede keer boven op de top. Deze kant vond ik iets minder mooi dan vanaf Bedoin (toch zeker niet minder zwaar). Je mist alleen het stuk door de kale vlakte, maar de verzichten zijn er natuurlijk wel.
Afbeelding

Afbeelding

Fantastische afdaling terug en dat was dan helaas ook einde vakantie...

Alles bij elkaar een fantastische week gehad. Wat is klimmen in de bergen toch mooi en je weet meteen waarom je al die kilometers door de polders maakt...om hier in de vakantie, op dit soort beklimmingen een redelijke tijd neer te kunnen zetten en met plezier in de bergen te kunnen fietsen :).

Tijdens de eerste beklimming nog een Nederlander tegengekomen die de Mont Ventoux die dag 6x op en neer ging...’s avonds hoorde ik dat het gelukt was...pet af!

Om het af te sluiten nog twee plaatjes van mijzelf in actie.
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog een keer een klein camera kopen zodat ik voortaan ook bij andere ritten nog eens wat plaatjes kan schieten tijdens het fietsen :).
Cervélo & Cannondale

erikvdmaat
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar erikvdmaat 18 aug 2009 22:07

Volgend jaar La Marmotte? Het ergste heb je al gehad....
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

robbies
Forum-lid

robbies 18 aug 2009 22:10

[quote="Erik vd Maat"]Volgend jaar La Marmotte? Het ergste heb je al gehad....[/quote]

Ik denk dattie m nog wint ook....in je eerste wielerseizoen de 245 LBL, de alpe ruim binnen het uur, en dan nog een galibier en een ventoux (x2) in de benen ;)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 18 aug 2009 22:56

Mooi verslag Jeroen, geweldige prestaties.
Geloof me, vanmiddag in de duinen bij J-dorp was het net zo warm.
Ik hoefde alleen minder meters omhoog.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 aug 2009 23:00

Nu wordt het tijd om je benen te gaan scheren. Je ziet er al uit als een echte klimmer en je tijden liegen er niet om. Nu nog gesoigneerd eruit gaan zien.

Mooie fotos! Krijg nu al weer zin om zelf weer te gaan klimmen.
Live fast; die young. mijn blog

timper
Forum-lid

timper 18 aug 2009 23:29

Prachtig verslag en knappe prestaties. Ik vond vooral de foto's van de ventoux schitterend omdat ik er deze zomer ook zat. Het is inderdaad een aparte berg, zalig om op te rijden.
Malaucene is ook tof he, zeker de afdaling.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 18 aug 2009 23:29

He Jeroen, gaaf zeg! Indrukwekkende tijden en foto's!

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 18 aug 2009 23:31

Schitterend, bij het zien van deze foto's onmiddellijk heimwee naar deze twee prachtige streken...

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 18 aug 2009 23:31

Hele fraaie plaatjes Jeroen. De Ventoux is voor mij nog onbekend terein maar als ik dit dan weer zie dan moet dat niet te lang meer gaan duren. Volgend jaar echt maar een plekje voor reserveren in de agenda.

De tijden die je neerzet zijn ook zeer behoorlijk. Zeker voor iemand die eigenlijk pas net is begonnen. Zo te lezen deel je de beklimmingen netjes in. Knap hoor!

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 19 aug 2009 18:55

Dank voor de reacties allen! Altijd een motivatie om dit soort verslagen in het vervolg nog eens te doen bij een mooie rit.

De Marmotte wil ik volgend jaar inderdaad gaan rijden (voor het uitrijden natuurlijk ;)....al ken ik mijzelf goed genoeg om te weten dat ik eenmaal gestart toch rap zal willen gaan rijden :), maar meekoersen met de mannen voorop gaat hem niet worden). Dit is wel onder de voorwaarde dat ik voldoende kan trainen, want mijn werk gaat er volgend seizoen wel voor zorgen dat ik iets minder regelmatig kan trainen. Ik hoop dit op te kunnen vangen door i.p.v. in april te beginnen met trainen al in november/december de eerste trainingen te gaan doen.
Cervélo & Cannondale

forza
Forum-lid

forza 20 aug 2009 14:38

Geweldig verslag, lijkt me gaaf om te doen. Wie weet volgend jaar.
eigenwijs is ook wijs...

Plaats reactie