Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Gazelle Champion Mondial project

rvane
Forum-lid

rvane 17 aug 2009 23:04

Hallo mensen. Ik ben sinds kort vader en heb een fietskar gekocht voor die kleine. Deze kar hangt momenteel achter mijn MTB, prima voor kleine stukjes. Ze is nog te jong om lange stukken erin te zitten, dus dit voldoet voor nu prima. Maar over een tijdje wil ik wat langere stukken gaan fietsen en dan is die MTB echt niet lekker. De kar achter mijn racefiets hangen (Bianchi 1885) lijkt me geen goed plan, deze fiets is hier niet voor geschikt lijkt me. Nou wil ik dus het liefst een racefiets die geschikt is om de kar te trekken. Niet omdat ik nou echt wil racen, maar een racefiets zit nou eenmaal het prettigst vind ik. Mijn oog is al gevallen op een Stevens gran turismo, een randonneur. Maar ik wil het eigenlijk low budget houden. Zijn de wat oudere stalen racefietsen wel geschikt voor het trekken van een kar? Wil er ook graag spatbordjes op monteren, wat bredere banden en misschien een klein bagagedragertje.

Lang verhaal, de vraag is eigenlijk: iemand ideeën / tips?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

ciclista
Forum-lid

ciclista 17 aug 2009 23:13

Wat ouder staal is hier zeer geschikt voor, deze hebben vaak ook ruimte voor wat bredere banden en spatborden. Een Gazelle AB frame of een Koga of zoiets, beetje op marktplaats rondneuzen. Randonneurs zijn uiteraard ook geschikt, een Giant expedition bv.

rvane
Forum-lid

rvane 18 aug 2009 09:28

Zal eens gaan speuren op marktplaats idd.

@ciclista: de gazelle uit jouw onderschrift, is dit ook zo'n AB frame?

ciclista
Forum-lid

ciclista 18 aug 2009 10:05

De Gazelle uit mijn onderschrift is een AA, maar de bouw van het AB frame is vrijwel hezelfde, iets zwaarder en met nokjes.

rvane
Forum-lid

rvane 19 aug 2009 14:36

Kan voor een paar tientjes een Gazelle Tour de France overnemen. Kan over dit type weinig vinden, iemand hier ervaring mee? Is het iets voor mijn project?

lior63
Forum-lid

lior63 19 aug 2009 15:26

Wat jij eigenlijk zoekt is een klassieke randonneur. Dus met 28" wielen, maar met canti of V-brake (een beetje extra remvermogen kan geen kwaad met zo'n kar - heb ervaring).
Met een spatbord dat laag doorloopt anders krijgt zo'n kind alle opspattende steentjes en modder in het gezicht, maar wel een min of meer klassieke zit.

Ik heb zelf nog een Koga Worldtraveller uit 1988 die ik nog steeds gebruik, maar zoiets gaat het wel doen.

rvane
Forum-lid

rvane 19 aug 2009 17:13

Inderdaad, dat is wat ik zoek. Maar dit soort fietsen zijn niet veel beschikbaar (low budget). En op veel oudere types stalen racefietsen is er genoeg ruimte voor een spatbordje heb ik begrepen.

rvane
Forum-lid

rvane 21 aug 2009 00:30

Heeft iemand een idee van welk bouwjaar deze fiets is? Volgens deze pagina afgaande op de stickers zou hij van tussen 1977 en 1981 zijn. Echter volgens het serienummer zou hij ouder zijn (framenummer is 3007351).

optico
Forum-lid

optico 21 aug 2009 00:55

Mooie fiets!

Bagage dragen achter... daar zie ik zo gauw geen nokjes voor maar met een kar moet het wel goed komen. De remmen hebben langere poten dan nu gangbaar is. Mocht je ze willen vervangen let dan op!

Veel succes en plezier!

Hier ga je geen spijt van krijgen.
Loeki Pro

rvane
Forum-lid

rvane 21 aug 2009 09:03

Wil er toch een singlespeed van gaan maken. Dus geen drager, wel de mogeljikheid om spatbordjes te monteren. Wat mij betreft mag dit draadje verplaatst worden naar de singlespeed afdeling van het forum. Ik zal mijn vorderingen bijhouden en zal ook nog wel het nodige te vragen hebben zo af en toe.

rvane
Forum-lid

rvane 22 aug 2009 15:57

Aangezien het een singlespeed wordt heb ik gevraagd dit draadje te verplaatsen. Op dit moment is dat niet mogelijk heb ik begrepen, dus voorlopig nog maar even hier.

Heb de fiets gestript, zit op dit moment met twee vragen.

Ten eerste zitten er vrij veel roestplekken op. Ik wil eigenlijk het liefst deze kleuren behouden, maar wil wel van die roestplakken af. Hebben jullie tips om de roest te verwijderen en de lak te conserveren?

Tweede vraag: Ik krijg de crankarmen niet van de as. Ik heb de borgmoeren losgedraaid (zie foto's). Nu zou ik de armen toch van de as moeten kunnen schuiven? Iemand tips om het eraf te krijgen?

[img=http://www.rvanesch.nl/wp-content/galle ... medium.jpg]

Plaats reactie