Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

klikpedaal systeem met de meeste beweging....

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 17 aug 2009 14:30

Hallo allen,

ik ben nieuw hier en heb gelijk een kwestie.
't Is nl. zo dat ik -volgens de chirurg- een ernstige artrose in m'n rechterknie heb. Hij zei me dat ik vooral veel moet fietsen. Nou, dat komt goed uit want dat is een van m'n hobbies.
Tot op heden heb ik altijd op m'n racefiets van die ouderwetse Campagnolo pedalen gehad met toe clips, want behalve die knie heb ik ook een te kort rechter been en de neuzen van mijn orthopedisch aangepaste schoenen passen precies in de toe clips dus dat is kat in 't bakkie.
Maar toch kriebelt 't in me en ik denk erover na om over te stappen op click pedalen.
Vraagjes:

*Welk click systeem laat de meeste beweging toe in de knie en enkel? Ik heb inmiddels bedrepen dat SPD diverse uitvoeringen heeft en de R de minst verkiesbare is. Hoe zit dat met de andere modellen? Ook heb ik begrepen dat LooK de minste beweging toelaat; die zou dan afvallen.

*Welk systeem laat verhoging van de aansluiting toe? Ik moet de aansluiting tussen de rechter schoen en het pedaal ongeveer 1 1/2 cm verhogen om 't beenlengte verschil te compenseren.

Ik ben niet geheel onhandig dus als er hier en daar gaatjes zijn waar boutje in passen ben ik klaar.

diogenes
Forum-lid

diogenes 17 aug 2009 14:32

Velgenfluisteraar

Florezido

mcf1
Forum-lid

mcf1 17 aug 2009 14:33

Speedplay Zero heeft meeste speling... Ook zijn er binnenbeenlengte verschil kit's!

pfff
Forum-lid

pfff 17 aug 2009 14:59

Speedplay for sure. Je kunt dan nog kiezen tussen de Zero's of light action, het grote verschil zit m in het feit dat je bij de zero plaatjes de hoeveel speling kunt beperken en bij de light actions je dit niet hebt. Aangezien je zoekt naar veel bewegingsruimte zouden de light actions prima zijn. De veerspanning van de LA's is wat lager zodat je makkelijker ingeklikt komt, dit zorgt overigens niet dat je zomaar per ongeluk uitklikt.

Ander groot verschil is dat door de ronde vorm er geen centering plaatvind, SPD-SL pedalen hebben een vlakke kant aan het plaatje waardoor je door de veerklem aan de achterzijde van het pedaal weer terug wordt gebracht naar midden positie. Speedplays hebben dat niet, wat tevens voor de meeste overstappers het grootste punt is qua gewenning. Je kunt namelijk (voor je gevoel) vrij bewegen met je voeten, wat vooral bij een staande sprint even wennen is. geef het een uurtje en je wil niet meer terug (ik niet althans).

polly
Forum-lid

polly 17 aug 2009 16:25

Idem. Ik heb speedplay X2. Ook helemaal vrij. Is even wennen want je denkt dat je snel los komt, maar ook bij sprinten heuvel op blijf je vast, tenzij je misschien als Tom Boonen sprint. Ik heb geen last meer van mijn knieen.
Heb ze destjds in de aanbieiding bij Salden gekocht voor weinig. Laatst bij stoplicht een voet uit, evenwicht kwijt viel dus langzaam om, maar voet bleef vast. Stom van mijzelf, maar maakt duidelijk dat je niet zo maar uit je pendaal schiet. Bij speedplay kan je ook nog aparte opvulstukjes bestellen om voetlengte te compenseren.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 18 aug 2009 22:32

Kijk, daarom ben ik zo'n fan van internet fora.

Bedankt voor de info, heb gelijk effe een setje Zero CrMo besteld.

Ben heel benieuwd & hou jullie op de hoogte.

jorisb
Forum-lid

jorisb 18 aug 2009 23:42

De eerste paar keer zal het raar aanvoelen, lijkt of je alle kanten op kan met je voet. Maar het went heel snel en dan krijg je ook meer vertrouwen. Zeker de eerste paar keer op de pedalen staan was aan vreemde gewaarwording als je bent gewend aan plaatjes met nauwelijks speling.

hjjjansen
Forum-lid

hjjjansen 19 aug 2009 17:37

Nu 5 dagen speedplay zero rvs en 250 km verder kan ik zeggen dat ik dit een zeer fijn systeem vind. Naast de bovengenoemde voordelen; mijn vorige plaatjes maakten al vrij snel na vervanging kraakjes en piepjes, deze zijn heerlijk stil en volgens andere gebriuikers blijven ze dat ook.
Stoempen is mooi!

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 19 aug 2009 17:40

Speedplay heb ik ook en ben er tevreden over alleen moet je niet in het zand lopen want dan heb je echt een probleem.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

pfff
Forum-lid

pfff 19 aug 2009 17:58

absoluut waar, zand is niet prettig, nou scheelt het wel als je dry lube gebruikt om de plaatjes te onderhouden, daar blijft toch veel minder troep aan zitten, plaatjes verder netjes droog houden in het holle stuk (dus ook qua vettigheid) en weinig problemen. Er wordt ook aangeraden om de pedalen elke 500 tot 1000 kilometer met een vetspuitje even langs te gaan, ik heb bij mijn FM een mooi vetpuitje voor 17,- (incl. tube vet) gekocht met een punt als een balpen. Als je fiets toch schoonmaakt is dat vetten niet meer dan 2 minuten extra werk. Schroefje uit vetnippel, vetspuit erin, schroefje er weer op en overtollig vet weghalen. Indien je dat niet doet kun je met speling op je pedaal eindigen.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 19 aug 2009 18:02

kan ook met een injectiespuitje
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

pfff
Forum-lid

pfff 19 aug 2009 18:07

Klopt, heb ik ook gehoord, alleen had ik gehoord dta die injectiespuitjes het niet zo lang hielden door aantasting van dat rubbertje, dus had ik zo'n vetspuitje gekocht (ik vond de originele een beetje te duur)

Plaats reactie