Even melden dat een probleem met een R4 achternaaf van Easton is opgelost.
Verschijnselen: Na een stukje rijden een geluid of de ketting niet goed loopt. Er zit een 10 speed Campagnolo set op met index schakelaar. Het geluid bleef ook als ik naar een andere versnelling achter schakelde, maar verdween soms als ik even achteruit trapte. Het geluid was in ritme met het wiel en trad alleen op als er getrapt werd.
Dingen uitsluiten:
1] Brachet lager gecontroleerd. Record ultratorque loopt geluidloos als ketting eraf gehaald
2] Geleidewieltjes in achter derailleur uit elkaar gehaald, gesmeerd en vrijloop ten opzichte van de kooi gecontroleerd, ook onder kracht. Dat was het ook niet.
3] Tijdens voorkomen van het geluid de index fijnregeling verdraaid, totdat de ketting versprong: geluid had er niets mee te maken.
Oplossing:
De instructies opgehaald van de Easton site om de achternaaf te demonteren en de naaf uit elkaar gehaald (heel makkelijk met standaard inbus sleutels en een kunststof hamertje, zie http://www.eastonbike.com/TECHNICAL/ROA ... R-a-d.html). Alles van binnen schoongemaakt (zag er eigenlijk prima uit, zo'n 1500 km gelopen, weinig regen) en weer ingevet en in elkaar gezet. Ook de spaakkoppen die in de naaf hangen gesmeerd met siliconen olie, want ook die kunnen een krakend geluid geven. Er is een conus die met de hand verdraaid kan worden aan de niet-aandrijf kant voor de zijwaarte speling. Alles weer goed strak vastgedraaid (volgens de momenten opgegeven op de Easton site 13.5 en 16.5 Nm) en een zwart rubberen o-ring toegevoegd tussen de conus en de buitenste sluitmoer. Deze ring zorgt ervoor dat de instel conus niet verloopt onderweg. De zijwaartse speling is dan precies nul en het wiel loopt soepel.
Maar het belangrijkste: Het geluid is verdwenen, en daar ging het om. Want wat is het heerlijk om op een stille fiets te koersen!
Dus als je dit geluid ook hebt, los het op, en verkoop de wielen niet. Ze zijn echt heel mooi gemaakt met die industrie lagertjes, maar het moet strak in elkaar gezet zijn en de instelconus mag niet verlopen, daar komt het op neer.
Easton R4 achternaaf: probleem opgelost
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Ik vind het vreemd dat steeds de conus losdraait tijdens het fietsen. Ik lees dat je een rubber ringetje ertussen hebt gezet. Het zou toch anders opgelost moeten kunnen worden, want het lijkt me dat easton dit systeem niet zo maar heeft bedacht. Ik kan het natuurlijk ook eens proberen, want het gerammel tijdens het fietsen maakt mij niet vrolijk. Hebben mensen misschien nog andere tips? En welk ringetje heb je precies gebruikt en waar koop je een dergelijk rubbertje?
Lex
Het is een O-ring die je in veel winkels kan kopen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt als afsluiting van waterdichte zaklantaarns. Doorsndede 15 mm. Ik denk inderdaad dat het niet zo'n handig ontwerp is van Easton, want de klacht komt vaker voor, maar het is dus eenvoudig op te lossen.
Ik probeer een o-ring ertussen te krijgen maar dat gaat niet helemaal goed. Het is een zwart rubber ringetje, maar met het vastdraaien van buitenste sluitmoer pers ik 'm als het ware weer naar buiten en blijft ie niet netjes zitten. Even voor de zekerheid om te kijken of ik het goed doe. Zie je O-ring zitten of draai je 'm als het ware de conus in en is ie niet zichtbaar? en is het een hard rubberen ring of een zacht ringetje? Ik gebruik nu een zacht ringetje (vergelijkbaar met een elastiek)
Ik ben ook benieuwd of locktite helpt?
Ik ben ook benieuwd of locktite helpt?
Lex