Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Geometrie Cube versus Canyon

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 aug 2009 00:47

Ik heb mijn Van Nicholas frame Zion verkocht en ben weer op zoek naar een nieuw frame. Voor mijn Van Nicholas op een Cube Reaction gereden en ben nu aan het twijfelen om weer een Cube Reaction te kopen of een Canyon AL. Kom echter niet goed uit de geometrie. Dus mijn vraag is wat past het best.
Van Nicholas 16,5" met bovenbuislengte van 57cm + stuurpen 11cm bij een balhoofdlengte van 11,5cm
Cube 18" met bovenbuislengte van 58,8cm + stuurpen 10 bij een balhoofdlengte van 12cm
Canyon 18,5" met bovenbuislengte van 59,5 + stuurpen 9cm en balhoofdlengte van 13cm of
Canyon 16,5" met bovenbuislengte van 57,5 + stuurpen 11cm en balhoofdlengte van 12cm

De 18" Cube geometrie was ik meer tevreden over dan de 16,5" van Van Nicholas. Dus vraag is blijven bij wat ik ken, namelijk de 18" Cube of naar Canyon 18,5" of 16,5"? Indien naar Canyon dan 18,5" of 16,5"?

Lengte 179 en BBL 86.

Graag jullie input.
What makes the boat go faster?

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 17 aug 2009 13:33

Bovenstaande kan niemand eigenlijk iets zinnigs op zeggen, allemaal kwestie van persoonlijke voorkeur. Is uiteindelijk allemaal gemier in de marge, die paar mm verschil is kwestie van gewenning mits geometrie overeenkomt.

Je ziet zelf al dat je bovenbuislengte tot op zekere hoogte kunt compenseren met stuurpenlengte, houd echter wel rekening met stuurgedrag dat wijzigt bij hele korte of juist hele lange stuurpen.

Balhoofdlengte zegt niet zo heel veel, beide frames zijn bestemd voor een 100mm voorvork en deze zullen dezelfde inbouwhoogte hebben, kunt wellicht nog spelen met spacers onder je stuurpen.

Mijn advies zou zijn : zoek geen uitersten op, houd de stuurpenlengte gemiddeld (bijv 100mm) en zoek daar de juiste bovenbuislengte bij. Ga pas varieren met de stuurpen als echt noodzakelijk is.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 17 aug 2009 20:01

Knoop doorgehakt en weer terug naar Cube. Aantal zaken overzetten komende week. Helaas ging de verkoop vn mijn VN Zion niet door maar dat komt wel goed.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie