M'n ATB (commencal meta 5.3) stond ongebruikt in de garage omdat ik er kniepijn van kreeg. De q-factor is maar liefst 3 cm breder dan op m'n racefiets. Op de atb zat een truativ triplet.
Ik had nog een fulcrum rs torc compact liggen en wilde die monteren maar dat gaat niet want het buitenste tandwielblad loopt dan tegen de liggende achtervork. Dit geldt ook voor een ultegra triple.
Heeft iemand een tip hoe nu verder te gaan? Wellicht kleiner tandwiel dan 50? Of zijn er speciale atb-compacts etc?
cranks met kleinere q-factor op atb
Mijn trainingen op bikeplanner.com
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een 50 heb je op de mtb toch ook niet nodig Henk?
Op de Ultegra triple zit een 39 middenblad, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur die misschien vervangen voor een 42. Maar als je met een cassette met een 11 rijdt lijkt me een 39 al groot genoeg (heb zelf 42x12 als zwaarste en dat vind ik prima). Binnenblad is standaard een 30, misschien net een beetje aan de grote kant voor waar jij woont. Maar die is altijd nog te vervangen door iets kleiners (TA heeft bijv ook 28).
Om het middenblad vast te kunnen zetten zonder buitenblad moet je ringen tussen de bladboutjes doen of ergens korte bladboutjes vinden.
Op de Ultegra triple zit een 39 middenblad, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur die misschien vervangen voor een 42. Maar als je met een cassette met een 11 rijdt lijkt me een 39 al groot genoeg (heb zelf 42x12 als zwaarste en dat vind ik prima). Binnenblad is standaard een 30, misschien net een beetje aan de grote kant voor waar jij woont. Maar die is altijd nog te vervangen door iets kleiners (TA heeft bijv ook 28).
Om het middenblad vast te kunnen zetten zonder buitenblad moet je ringen tussen de bladboutjes doen of ergens korte bladboutjes vinden.
Ja, ik ben er net van geschrokken hoe klein dat kleinste voor tandwiel op de atb is. Dat gaat henkie niet redden met een 34 dus de compact is afgevallen. Het is hier veel surplace staan om de spieren weer te laden voor een volgende trap. Dus op veel zwaarder zit ik al helemaal niet te wachten .
Omdat het dus niet "effe snel wat aanpassen is" heb ik de boel maar weer gemonteerd en beperk ik de afstanden maar wat teneinde knieellende te voorkomen.
Omdat het dus niet "effe snel wat aanpassen is" heb ik de boel maar weer gemonteerd en beperk ik de afstanden maar wat teneinde knieellende te voorkomen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4764
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De nieuwe 10 speed X.X groep van sram gaat met een dubbel crankstel komen. wie weet zijn er nog meer
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40630
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
scottwilko schreef:De nieuwe 10 speed X.X groep van sram gaat met een dubbel crankstel komen. wie weet zijn er nog meer
Reken er maar op dat je daar diep voor in de buidel zult moeten tasten
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
scottwilko schreef:De nieuwe 10 speed X.X groep van sram gaat met een dubbel crankstel komen. wie weet zijn er nog meer
Er zijn er al een stuk meer, maar ze zijn allemaal behoorlijk prijzig. En natuurlijk hebben ze 't nadeel dat je wel behoorlijk moet kunnen klimmen om er mee te weg te komen. Ipv een 22 ga je toch al vrij snel naar 28 of 29 als kleinste voorblad. Sram XX is wel leverbaar met een 26 volgens mij, maar dan is 't buitenblad weer vrij klein.
Voor in Nederland zullen er een heleboel prima weg komen met 29-32 als verzet, maar in de Alpen gaat dat niet voor iedereen een succes zijn
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Laten nou net de duurdere cranks een smalle q factor hebben. XTR is ook iets smaller.
Wat ik zelf heb gedaan is mijn schoenplaatjes zo verplaatst dat mijn schoen de crank net niet raakt scheelde 4mm per kant!
Feitelijk nog beter ook omdat je minder op het uiteinde van het pedaal drukt
Wat ik zelf heb gedaan is mijn schoenplaatjes zo verplaatst dat mijn schoen de crank net niet raakt scheelde 4mm per kant!
Feitelijk nog beter ook omdat je minder op het uiteinde van het pedaal drukt
Amclassic-fan schreef: Er zijn er al een stuk meer, maar ze zijn allemaal behoorlijk prijzig. En natuurlijk hebben ze 't nadeel dat je wel behoorlijk moet kunnen klimmen om er mee te weg te komen. Ipv een 22 ga je toch al vrij snel naar 28 of 29 als kleinste voorblad. Sram XX is wel leverbaar met een 26 volgens mij, maar dan is 't buitenblad weer vrij klein.
Voor in Nederland zullen er een heleboel prima weg komen met 29-32 als verzet, maar in de Alpen gaat dat niet voor iedereen een succes zijn
Met een 110mm compact wegcrankstel kun je natuurlijk de laagste Q-factor krijgen. (pakweg 145mm)
IPV de 34 kun je er dan nog een 33 op zetten, dat scheelt ook al een stuk.
Achter kun je nog een stuk groter gaan dan 32!
Shimano komt met een 12-36 cassette, en Actiontec maakt ook al een tijdje 36 en zelfs 38t kransjes.
Je kunt ook op zoek gaan naar een ouderwets 94bcd 5-arms crankstel, en daar dan een 30 en een 42 op monteren en de kortst mogelijke trapas.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"