Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Conditietest met max-watt

riven
Forum-lid

riven 14 aug 2009 03:48

Beste lui,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb vanavond op m'n hometrainer (racefiets + Tacx Flow) zo'n conditietest gedaan. Ik ben een beetje uit vorm, heb 2 weken geleden voor het laatst op de fiets gezeten, en heb dit jaar nog maar 8 ritten gemaakt op de racefiets, dus minder dan 1 per maand. Ik wou een beginwaarde vastleggen om mijn voortgang bij te kunnen houden.

Ik heb de test met de volgende uitgangspunten gedaan:
1. Beginnen met warmingup
2. Beginnen met 100W
3. Blijven trappen met 80 RPM
4. Elke 30s 10 Watt extra weerstand

Ik kreeg het bij 360W een beetje benauwd, niet zozeer fysiek, maar er was geen begeleiding, dus ik wist niet hoe ver ik moest/kon/mocht pushen.

Nu heb ik wat rondgeneusd op internet, en 360W lijkt behoorlijk hoog te zijn voor zo'n max-watt test, zeker met zo weinig training. Ik voel me eerder compleet uit vorm, terwijl ik hier en daar threads lees over mensen die na een lange periode van training vol trots op 320W uitkomen. Ik denk dat ik het met begeleiding misschien wel tot 400W had uitgezongen, want echt zwaar was het nog niet: nog geen brandende/stekende spieren, wat druppeltjes op m'n voorhoofd. Van die orde. Dus volgens mij klopt er iets niet.

Wie kan mij vertellen wat ik fout heb gedaan, of heb ik misschien 'deftige' genen. Ik ben man, 25 jaar, weeg 67kg en ben 1.88m lang.

Zijn mijn uitgangspunten (1-4) correct?

Ik hoor graag wat ik allemaal verkeerd heb gedaan :)

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 aug 2009 09:58

Om te beginnen: welkom.

Bij punt 3 zou ik zeggen dat 80 rpm aan de lage kant is, 90 rpm zou beter zijn. Verder is er een verschil tussen vermogen rond omslag en max vermogen in zo'n test.

Zie het topic Wat is jouw VO2max?

Ik heb zelf géén deftige genen, maar kom volgens een vergelijkbaar protcol 423 Watt, en er zijn genoeg mensen - ook hier - die daar boven komen. (Ik weeg ongeveer hetzelfde, ben bijna even lang, en vier jaar ouder). Dus beide benen op de grond, en vanaf daar weer direct op de trappers. ;)

speric
Forum-lid HC

speric 14 aug 2009 10:11

Ja Corniel, maar hij is uit vorm !! En jij ?

riven
Forum-lid

riven 14 aug 2009 14:54

Bedankt voor de reacties.

In iedergeval goed om te weten dat ik waarschijnlijk geen carriere ben misgelopen in de wielerij. Ik vond 80rpm ook loodzwaar (geen souplesse), ik voel me prettiger bij 90-95rpm, maar het stond op een of andere website dat het 80 moest zijn, dus dan doe je dat maar.

In elk geval ga ik weer eens wat meer trainen, om te zien hoeveel ik nog kan groeien. Vorig jaar perste ik er op m'n stadfiets op een windstille dag op de dijk 49km/u uit (da's m'n record trouwens, ik kwam gisteren op 42 uit in sprint). Ik ben van plan deze nazomer naar Zwitserland te fietsen en terug (met zo'n bob-aanhanger achter m'n racefiets) omdat dat me vorig jaar (2100km in 12 dagen) wel bevallen was. Ik heb echter niets meer aan m'n conditie gedaan het afgelopen half jaar, aangezien m'n knieen een beetje gevoelig bleven.
Maar goed, eerst die 400W maar eens halen, zonder dat ik uit elkaar val.

Misschien ga ik me nog eens aansluiten bij zo'n tourclubje, dan heb ik wat extra motivatie om te trainen. De tourclub in Culemborg (waar ik woon) rijdt 30km/u, daar is geen fluit aan. Ledig Erf (Utrecht) rijdt snoeihard, maar dan moet ik eerst 25km fietsen... weet iemand nog een snelle tourclub, in de omgeving van Culemborg?

pierre92
Forum-lid

pierre92 14 aug 2009 15:25

Als je serieus harder wilt gaan moet je ook rustig aan durven doen. Kortom meetrainen met de tourclub is in't geheel geen slecht idee ook al rijden ze 'maar' 30!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 aug 2009 15:25

SpEric schreef:Ja Corniel, maar hij is uit vorm, en jij?

Tja, is een jaar geleden, nu ben ik beter in vorm dan toen, en nog rijd ik wedstrijdverband geen deuk in een pakje boter. ;)

Anyway, Riven, je kan - schat ik zo in - een aardig stukje fietsen. Pak het trainen weer op en zie waar je uit kan komen. Prof ga je er (waarschijnlijk) niet (meer) mee worden, maar dat zou niet belangrijk moeten zijn. Toch?

En zoek idd een verenigiging op. Dat is goed voor de stimulans, en het inwinnen van fietsadviezen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2009 15:35

Niet om je teleur te stellen, maar met jouw protocol is 360 W niet bijzonder veel hoor. Daar zit je al na 5 min aan namelijk. Verder hoef je je ook geen zorgen te maken of je jezelf tever pushed. Er zijn maar zeer weinig mensen die zichzelf zover kunnen pushen dat het link wordt (en dan zijn er vaak externe prikkels als het per se willen winnen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jc14
Forum-lid

jc14 14 aug 2009 15:42

Volgens mij:
360 watt (eind)- 100 watt (begin) = 260 watt verschil
260 watt / 20 watt/min = 13 minuten

Hij doet er minstens 13 minuten over om op 360 uit te komen. Ik vind het best aardig.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2009 15:48

Je hebt gelijk.
Ik ging uit van 20W per halve minuut (en rondde voor het gemak ook maar vast een beetje naar beneden af) Slordig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

moustache
Forum-lid

moustache 14 aug 2009 15:49

Riven schreef:wat druppeltjes op m'n voorhoofd. Van die orde
Nou, dan kan je echt nog wel een stukje verder.
Na mijn SMA kon je een bidon vullen van het zweet wat in mijn broek zat en stroomde er lava door mijn bovenbenen. Hup, die fiets op en overnieuw proberen. Net zolang doorgaan tot je zo moe bent dat je zelfs geen puf meer hebt om weg te lopen als je huis in stort. Maar wel netjes op de 90rpm blijven. Als je zo verzuurd dat je onder de 70 komt, proef stoppen. Dat is pas het eind.

pfff
Forum-lid

pfff 14 aug 2009 16:00

Een echte SM doet-het-zelvert kan niet zonder inspanningstest

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 aug 2009 16:16

pfff schreef:Een echte SM doet-het-zelvert kan niet zonder inspanningstest

:) En als je het echt wilt weten kan je beter een 'echte' inspanningstest doen. Persoonlijk echt ik meer waarde aan het vermogen rond omslag dat daar uitkomt, en de grafiekjes met VO2 waarden e.d. Die geven een goede indicatie van je vorm.

Plaats reactie