Hallo,
Ik heb zojuist mijn eerste racefiets gekocht en lid geworden van Fiets en nu heb ik een vraag. Ik heb momenteel een 12-27 cassette op mijn racefiets zitten, en ik vroeg mij af of het nuttig is om een 11-28 te monteren?
Ik rijd graag in Limburg en ik vroeg mij of ik als beginnend fietser het verschil tussen die twee cassettes ga merken? Dat wil dus zeggen 27 vs 28 tandjes achter...
Alvast bedankt voor de reacties!
Nick
12-27 vs 11-28
-
- Forum-lid
Als je met 12 27 goed uit de voeten kan, moet je die gewoon laten zitten. Deze cassette heeft meer 'Nederlandse' kransjes. De 11 28 is veel meer een gatenkaas. Bovendien vind ik persoonlijk het laatste verloop van 24 naar 28 totaal niet aanvaardbaar. Zou je het merken? Als beginnend fietser blijf je waarschijnlijk ver verwijderd van gebruik van de 11. En de klimmen in Limburg zijn niet lang genoeg (understatement) om het verschil tussen 27 en 28 te rechtvaardigen.
- tornadotom
- Forum-lid
Je moet gewoon zorgen dat je stappen niet te groot zijn... Een 11 ligt toch alleen maar op een 11-21 of 11-23... Ik heb zelf 2 sets. 1 voor de vlakke ritten en 1 voor de bulten!
Vertrouwen is goed, controle is beter.
-
- Forum-lid
Tja, ik ben bang dat ik gewoon als beginner beter voor een triple had moeten kiezen... En dan met een mooi verlopende cassette. Ik ga eens kijken hoe ik dat betaalbaar voor elkaar kan krijgen.
Bedankt voor de info!
Nick
Bedankt voor de info!
Nick
Nou, met 12-27 moet je ook als beginnende fietser een heel eind kunnen komen. Ook op de steilere heuvels. Alleen als je echt moe wordt kan het op langere ritten in Limburg lastig worden, maar dan gaat de 28 je ook niet redden. Ik denk zelfs dat je als beginnende fietser met 12-27 meer bruikbare posities hebt op het kleine blad. 39-17-16-15-14 zijn toch de meest gebruikte posities op de vlakke weg en die lopen netjes met 1 op.
En bedenk ook dat het verschil in procenten veel kleiner wordt naarmate de tanden groter worden. Van 39-15 naar 16 is 35 cm verschil en die stap is net zo groot als van 39-21 naar 23. Het verschil in tanden is wel 2 ipv 1 , maar de sprong in extra afgelegde centimeters is gelijk.
En bedenk ook dat het verschil in procenten veel kleiner wordt naarmate de tanden groter worden. Van 39-15 naar 16 is 35 cm verschil en die stap is net zo groot als van 39-21 naar 23. Het verschil in tanden is wel 2 ipv 1 , maar de sprong in extra afgelegde centimeters is gelijk.