Hallo,
Ik heb zelf weinig technische fietskennis en ben op zoek naar een second opinion.
Ik heb een redelijk nieuwe ( ongeveer 3 maanden oud ) fiets met Mavic Ksyrium Equipe velgen en naven erop.
Een collega van mij die wel veel kennis heeft van fietsen vertelde mij nadat hij mijn wiel had vastgenomen dat het zwaar liep.
Volgens hem moet dat wanneer je er nog maar tegen blaast goed en lang draaien.
Dit lijkt me ook wel logisch, maar nu las ik hier onlangs dat dit bij cranckstellen tegenwoordig niet meer het geval is ( dat ze na een tikje eindeloos blijven draaien).
Onder het fietsen heb ik niets gemerkt van zwaar lopen.
Dus de second opinion vraag is, moet ik die boutjes aan de zijkant van de naaf een klein beetje losser draaien of niet?
naaf afstellen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Het kan zijn dat de naaf zwaar loopt door te weinig smering/vuil e.d., of net door teveel vet. Maar om nu direct het probleem op te lossen zonder te weten wat de oorzaak van het probleem is...Ik vermoed dat jouw collega hier toch ook raad mee weet?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35
bedankt voor de reactie, maar ik moet de vraag misschien duidelijker stellen.
Wat ik bedoel is, kan het ook gewoon normaal zijn dat dat wiel iets stroever draait, zoals dat blijkbaar bij sommige kranckstellen normaal is?
Wat ik bedoel is, kan het ook gewoon normaal zijn dat dat wiel iets stroever draait, zoals dat blijkbaar bij sommige kranckstellen normaal is?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ksyrium Equipe kun je volgens mij niet afstellen, industrielagers en geen stellagers. Uit ervaring weet ik dat ze wel vrij stroef lopen (dat merk je doordat het wiel na eraan te draaien vrij snel stopt en niet tijdens het fietsen) maar het zou toch kunnen zijn dat iets mis is met een van de lagers. Als dat laatste het geval is dan moet je ook een onregelmatige wrijving voelen als je aan het wiel draait. Dan kan je alleen maar Lagers uitwisselen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Kijk hier even, gaat om lagers vervangen maar er staat ook hoe je de as afstelt
http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/te ... s/2_11.pdf
op www.tech-mavic.com is nog meer te vinden
inlog mavic-com
pasw dealer
http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/te ... s/2_11.pdf
op www.tech-mavic.com is nog meer te vinden
inlog mavic-com
pasw dealer