Hai,
Ik ga bovenstaande fiets kopen met een triple ultregra crankstel. Ik heb in Heerlen een meting laten uitvoeren en er is mij een fiets met framemaat 60 geadviseerd. Zadelpen had bij mijn afstelling nog plm. 6 cm aan tolerantie (6cm tot de grens pen) over. De stuurpen 110 mm. Hier heb ik met een vergelijkbare fiets 2 uur testgereden. De fiets voelde goed aan, het enige dat mij opviel was dat de fiets iets nerveuzer bij het sturen was dan bij mijn oude OCLV120 Trek (met ook een 60 cm frame). Dit kan natuurlijk ook aan het feit gelegen hebben dat de Canyon waarschijnlijk een stijver frame zal hebben dan mijn oude OCLV120 van plm. 6 jaar oud.
Mijn opgemeten maten waren;
Beenlengte 918 mm
Romp 609 mm
Arm 715 mm
Verder ben ik 49 jaar, ongeveer 89 kilo zwaar en 189 cm lang. Kan ik de fiets, met maat 60, gewoon aanschaffen of klopt de meting met het geadviseerde advies niet?
Graag uw deskundige mening a.u.b.
Grt Ben.
Canyon Ultimate CF 8
-
- Forum-lid
A Little Less Conversation, A Little More action Please
- thestudent
- Forum-lid HC
Dat stuurgedrag heeft waarschijnlijk meer te maken met de hoek van balhoofd en wielbasislengte. Ik denk niet dat er problemen gaan optreden met die framemaat. Je hebt immers gewoon twee uur proefgereden, tenzij je de hele proefrit het gevoel had dat je niet goed zat.
Ga nou maar niet van de berekening op de website uit want die zet iedereen op een groter frame.
Ga nou maar niet van de berekening op de website uit want die zet iedereen op een groter frame.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Belangrijkste maat van een fiets is de bovenbuislengte+maat stuurpen.... niet de lengte van je zitbuis.
Het website canyon maatsysteem adviseerde een maat 64 voor mij, maar voor mijn bovenlijf is maat 60 een meer passende maat voor mij.
mijn binnenbeenlengte is 93cm, 190cm lichaamslengte, 90kg
Zou kunnen zijn dat een grotere maat een iets grotere wielbasis heeft, zou je moeten checken, wat dan op zich misschien zou kunnen resulteren in een iets stabieler weggedrag, hangt ook van je naloop af.
Misschien dat het duurdere frame Aeroroad CF een andere geometrie heeft, is vast wel ergens te achterhalen.
Als je een stabieler weggedrag wilt zou je meer moeten gaan voor een geometrie die tijdritfietsen (rechttoe rechtaan) benaderen. Maar voor criteriums (snelle bochtjes) is een kortere wielbasis weer iets prettiger (zegt men).... hangt dus af wat je zelf wilt en zelf prettig vind.
Het website canyon maatsysteem adviseerde een maat 64 voor mij, maar voor mijn bovenlijf is maat 60 een meer passende maat voor mij.
mijn binnenbeenlengte is 93cm, 190cm lichaamslengte, 90kg
Zou kunnen zijn dat een grotere maat een iets grotere wielbasis heeft, zou je moeten checken, wat dan op zich misschien zou kunnen resulteren in een iets stabieler weggedrag, hangt ook van je naloop af.
Misschien dat het duurdere frame Aeroroad CF een andere geometrie heeft, is vast wel ergens te achterhalen.
Als je een stabieler weggedrag wilt zou je meer moeten gaan voor een geometrie die tijdritfietsen (rechttoe rechtaan) benaderen. Maar voor criteriums (snelle bochtjes) is een kortere wielbasis weer iets prettiger (zegt men).... hangt dus af wat je zelf wilt en zelf prettig vind.
Veel renners rijden op een te klein frame en gaan dan krampachtig compenseren met stuurpen en zadelpen. Vooral de korte bovenbuis veroorzaakt veel klachten (rug) en men vergeet dat met een lange zadelpenstand t.o.v. het bracket ook bepaald niet optimaal meer is. De adviezen op de website zijn juist erg goed voor zo'n simpel programmaatje! Ik heb BBlengte 91 en een 60cm frame van Canyon (CF) en dat is exact goed.
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
tomtom schreef:Veel renners rijden op een te klein frame en gaan dan krampachtig compenseren met stuurpen en zadelpen. Vooral de korte bovenbuis veroorzaakt veel klachten (rug) en men vergeet dat met een lange zadelpenstand t.o.v. het bracket ook bepaald niet optimaal meer is. De adviezen op de website zijn juist erg goed voor zo'n simpel programmaatje! Ik heb BBlengte 91 en een 60cm frame van Canyon (CF) en dat is exact goed.
Hai,
Met een binnenbeenlengte van 91 cm kom je volgens Canyon op een 64cm frame!
Grt Ben.
-
- Forum-lid
tomtom schreef:Veel renners rijden op een te klein frame en gaan dan krampachtig compenseren met stuurpen en zadelpen. Vooral de korte bovenbuis veroorzaakt veel klachten (rug) en men vergeet dat met een lange zadelpenstand t.o.v. het bracket ook bepaald niet optimaal meer is. De adviezen op de website zijn juist erg goed voor zo'n simpel programmaatje! Ik heb BBlengte 91 en een 60cm frame van Canyon (CF) en dat is exact goed.
Moet nu toch echt even reageren. Heb jou wel vaker dit soort ridiculiteiten horen uiten op dit forum. Oa in het canyon topic over iemand wiens fiets volgens jou véél te klein was. Als je er geen verstand van hebt dan kan je beter niets zeggen.
Zoals AMC al zei: bij een klein frame tov een groot frame met dezelfde zadelhoogte en dezelfde hoek van de zitbuis zit je zit natuurlijk precies hetzelfde tov het bracket.
En dat geleuter van precies goed. Staande buis maakt geen drol uit. Kijk aub naar bovenbuis en balhoofdbuis. Veel belangrijker!
-
- Forum-lid
Jouke Buissink schreef:tomtom schreef:Veel renners rijden op een te klein frame en gaan dan krampachtig compenseren met stuurpen en zadelpen. Vooral de korte bovenbuis veroorzaakt veel klachten (rug) en men vergeet dat met een lange zadelpenstand t.o.v. het bracket ook bepaald niet optimaal meer is. De adviezen op de website zijn juist erg goed voor zo'n simpel programmaatje! Ik heb BBlengte 91 en een 60cm frame van Canyon (CF) en dat is exact goed.
Moet nu toch echt even reageren. Heb jou wel vaker dit soort ridiculiteiten horen uiten op dit forum. Oa in het canyon topic over iemand wiens fiets volgens jou véél te klein was. Als je er geen verstand van hebt dan kan je beter niets zeggen.
Zoals AMC al zei: bij een klein frame tov een groot frame met dezelfde zadelhoogte en dezelfde hoek van de zitbuis zit je zit natuurlijk precies hetzelfde tov het bracket.
En dat geleuter van precies goed. Staande buis maakt geen drol uit. Kijk aub naar bovenbuis en balhoofdbuis. Veel belangrijker!
IK ben er nog niet helemaal uit, ik ben geneigd om voor het 62cm model te gaan, temeer om dit een wat stabieler rijgedrag zal hebben en een wat minder diepe zit, mijn perineum werd wel wat zwaar belast op het 60cm frame.
Desnoods laat ik eerst een wat uitgebreide meting uitvoeren.