Pagina 1 van 13
Compact of Triple
Geplaatst: 07 aug 2009 22:17
door silensior
Zoals de titel het zegt, wat is het beste om als beginnende fietser mee te beginnen en waarom? Waar zijn de duurdere fietsen meestal enkel Compact?
Grtz
Geplaatst: 07 aug 2009 22:35
door Livio Livius
Silensior welkom op het forum. Veel fiets en forum plezier.
Beginnende fietser = triple het beste (kort door de bocht). Als je meer informatie wilt probeer "zoek" functie van het forum (rechts boven "Zoek") eerst even. Over dit onderwerp is alles al een keer gezegd en geschreven op het forum.
Geplaatst: 07 aug 2009 22:36
door silensior
ok bedankt! Sorry voor de post
Geplaatst: 07 aug 2009 22:38
door Livio Livius
Geen sorry voor de post hoor. Veel lees plezier, zal even duren voordat je alles gelezen hebt over het onderwerp.
Geplaatst: 08 aug 2009 02:46
door nofuturekid
kijk ook even op de fiets-site (dus buiten het forum om). Daar staat namelijk de digitale versie van een artikel uit 2008 over compact vs. triple. Kwam uit naar voren dat compact grosso modo op het vlakke net niet ideaal was (ivm of te groot of te klein trappen (53/34), en te weinig er tussen in (want ketting komt te scheef te staan met als gevolg slijtage etc.)). Triple heeft dat niet (want bijv. 53/39/30 geeft breder bereik). Punt waarom compact vaak wordt gemonteerd is omdat er een aantal mensen zijn die dat mooier vinden dan een triple en beter te behappen dan een dubbel (53/39 is voor sommigen wat zwaar in de bergen). Profs fietsen ook niet met een triple (althans, nooit gezien) ondanks dat sommige er misschien toch wel mee gediend zouden zijn geweest. Dus als je profwielrennertje wil spelen dan ontkom je niet aan een dubbel of een compact.
Geplaatst: 08 aug 2009 11:59
door ponsteen
Om je tweede vraag te beantwoorden: Ultegra triple is de duurste / beste triple op de markt. SRAM heeft uberhaupt geen triples en Campa heeft alleen aparte triple sets (ombouwsets) die je in de praktijk nauwelijks ziet; ze zitten ook niet op het hoogste niveau qua kwaliteit. Dura Ace heeft ook al jaren geen triple meer (niet dat je ze daarvoor nu zoveel zag...). Daarom hebben topfietsen nooit een triple. Er is simpelweg geen groep voor. Daarnaast hebben veel lui die zoveel voor een fiets uitgeven vaak wel genoeg aan een dubbel cranckstel en gaat gewicht natuurlijk een rol spelen.
De beginnend fietser weet niet precies waar hij of zij aan toe is. Daarom is het gewoon handig om in het begin alle versnellingen te hebben.
Geplaatst: 08 aug 2009 12:09
door Livio Livius
Volgens mij waren er nog DA triples in 2007/08.
Geplaatst: 08 aug 2009 14:16
door ponsteen
Ja, tot in 2008 kwam je ze, weliswaar zeldzaam, nog tegen op nieuwe fietsen. Is toch voor mij persoonlijk het summum: triple op DA niveau...
Geplaatst: 08 aug 2009 19:24
door pierre92
Ik zou kiezen voor een dubbel met een kleine cassette (26-12) ofzo iets!
Ik heb zelf een triple (35-42-52) met een vrij rechte cassette (23-21-19-17-16-15-14-13-12)
Ik rijd dan zelf meestal 42-17/16/17 wat voor mij perfect is. In de praktijk blijkt dat ik het kleine blad nooit gebruik, zelfs niet op een klim.
Geplaatst: 08 aug 2009 19:32
door vincent75
Pierre92 schreef:
Ik rijd dan zelf meestal 42-17/16/17 wat voor mij perfect is. In de praktijk blijkt dat ik het kleine blad nooit gebruik, zelfs niet op een klim.
Ik heb hem in NL ook nog nooit op de kleine blad gehad. Echter deze vakantie met zeer veel plezier in de Franse Alpen gefietst en wat was ik soms blij dat ik een triple op de fiets heb.
Je kunt zonder speciaal bergverzet en een triple een heel eind komen op zowel het vlakke als in de bergen.
Geplaatst: 08 aug 2009 19:56
door janjmagic
Heb een triple Chorus niveau en best wel een dure fiets ik zie die combinatie ook niet zo. In Nederland heb je dat kleintje niet nodig maar wat is ie fijn in de Dolomieten!
Geplaatst: 19 aug 2009 01:23
door stefvantverzetje
Met een triple raak je overal... Onlangs nog gelezen dat een triple het ideale systeem is voor mensen met gezond verstand. Jammer dat ik het artikel niet bijgehouden heb.
Triple oogt misschien minder mooi, maar je hebt er zoveel meer fietsplezier voor in de plaats. Zeker wanneer je regelmatig de bergen intrekt.
Meestal rijd je op je middenblad of je buitenblad, zeker wanneer het allemaal vrij vlak blijft. Dan gebruik je dat kleinste gewoon een tijdje niet. Maar 't is wel erg geruststellend te weten dat je dit altijd achter de hand hebt voor de zware momenten.
Maar wie semi-prof ambities heeft, heeft daar uiteraard geen boodschap aan. 't Is vooral een kwestie van welk type fietser je bent.